Контрабанда в Україні: чи вплине посилення кримінальної відповідальності на незаконне перевезення товарів

Запровадження нових законодавчих норм стало важливим кроком у боротьбі з контрабандою

Контрабанда є однією з найбільших проблем економіки України, що не тільки шкодить державному бюджету, а й підтримує тіньову економіку, породжує корупцію і кримінальні зв’язки. У контексті євроінтеграції та прагнень до покращення контролю за дотриманням законів, у 2024 році Україна посилила кримінальну відповідальність за контрабанду товарів, прийнявши закон, що встановлює жорсткіші покарання за цей вид злочинів. Відповідно до Закону України №3513-IX, з 1 липня 2024 року набрала чинності нова стаття 201-3 Кримінального кодексу України, яка передбачає суворі санкції для тих, хто займається незаконним переміщенням товарів через митний кордон країни.

Що таке контрабанда та її вплив на економіку України

Контрабанда — це незаконне переміщення товарів через кордони держави, яке здійснюється без дотримання митних правил і сплати належних податків та зборів. У випадку України, це явище не нове. Історично через свою географічну близькість до багатьох країн Європейського Союзу та наявність протяжного кордону з країнами-сусідами, Україна була і залишається важливим транзитним коридором для нелегальної торгівлі. Основними видами товарів, які найчастіше підлягають контрабанді, є тютюнові вироби, алкоголь, електроніка, медикаменти, а також інші товари з високим рівнем акцизу.

Контрабанда завдає значних збитків державі. За даними Державної митної служби України, держава щороку втрачає мільярди гривень через недоотримання податкових та митних зборів, що могли б бути направлені на розвиток інфраструктури, охорону здоров'я, освіту тощо. Також контрабанда сприяє розвитку організованої злочинності та корупції, знижуючи довіру до правоохоронних органів та державних інститутів.

Нові законодавчі зміни: посилення кримінальної відповідальності

1 липня 2024 року вступила в силу нова стаття 201-3 Кримінального кодексу України, яка значно посилює кримінальну відповідальність за контрабанду товарів. Зокрема, зміни передбачають:

· Штрафи від 10 000 до 75 000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (що еквівалентно від 6,7 млн до 50 млн грн) за контрабанду товарів у значних розмірах.

· Позбавлення волі на термін від 5 до 11 років для осіб, які вчиняють контрабанду у великому розмірі або за попередньою змовою групою осіб.

· Конфіскація майна та позбавлення права займати певні посади на строк до 3 років.

Ці зміни покликані не тільки підвищити рівень відповідальності для тих, хто займається контрабандою, але й вирішити низку проблем, пов’язаних із уникненням кримінальної відповідальності через лазівки в законодавстві. Важливо зазначити, що відповідальність настає лише за умови наявності умислу, що має на меті запобігти зловживанням з боку правоохоронних органів і судової системи.

Втім, народний депутат Ярослав Железняк вважає прийняття більш жорсткого законодавства щодо контрабанди товарів, вкрай суперечливе і небезпечне для бізнесу: "Новий закон посилює можливості митниці впливати на будь-який бізнес. Тобто, помилку в декларації може загрожувати тюремним ув’язненням для підприємця. По-друге, він не вирішує проблему контрабанди, бо це питання не тільки митниці."

Перші випадки застосування нового закону

Одним із перших випадків застосування нової статті стало розслідування контрабанди сировини для виготовлення тютюнових виробів на суму близько 13 млн гривень. Це сталося на прикордонному пункті "Порубне-Сірет", де митники виявили незаконне переміщення товарів у вантажному відсіку автомобіля. Важливо відзначити, що підозрюваний намагався обійти митний контроль, скориставшись "зеленим коридором", що є типовим методом для контрабандистів, які сподіваються уникнути перевірок.

Міжнародний контекст: кримінальна відповідальність за контрабанду в ЄС

Україна не єдина країна, що стикається з проблемою контрабанди. Європейський Союз також активно бореться з цією проблемою. Відповідно до Директиви 2017/1371, у країнах ЄС встановлено кримінальну відповідальність за митні правопорушення, які завдають шкоди бюджету Союзу. Наприклад, у випадку завдання збитків на суму понад 100 000 євро, мінімальне покарання передбачає позбавлення волі на термін не менше 4 років.

Максимальні строки покарання за контрабанду в країнах-членах ЄС варіюються, але в таких країнах як Німеччина та Франція, ці строки можуть сягати 10 років позбавлення волі. В Україні максимальне покарання становить 12 років з конфіскацією майна, що відповідає практикам ЄС.

Попит породжує пропозицію

Контрабанда є лише частиною великої тіньової економіки України, і спроби боротьби з нею, не знищуючи інші ланцюги та етапи цієї системи, не приведуть до успіху. Основна проблема полягає не тільки в можливості уникнення сплати митних платежів, але й у тому, що такі товари знаходять свій ринок збуту в Україні.

Існування попиту на контрабандні товари є ключовою причиною їх масового ввезення. Саме можливість реалізації всередині країни товарів, які не пройшли митного очищення або були ввезені з порушеннями, підтримує корупційні схеми на митниці. Турецькі кросівки, брендові сумки або електроніка — велика частина цього асортименту потрапляє до України нелегально.

Спроби зупинити контрабанду стикаються з тим, що такі товари користуються високим попитом у споживачів. Багато українців не бачать проблеми в купівлі дешевих контрабандних товарів, не замислюючись про те, що їхні гроші підтримують корупційні схеми.

Чи можлива ефективна боротьба?

Ефективна боротьба з контрабандою можлива лише в контексті широкої детінізації економіки країни. Контрабандні товари є основою для багатьох інших незаконних процесів, включаючи ухилення від податків та використання фіктивних документів для фінансових махінацій. Документи, що супроводжують нелегальні товари, можуть використовуватися для шахрайських схем із податками, що створює цілу екосистему корупції.

Таким чином, боротьба з контрабандою повинна бути комплексною і охоплювати не лише митницю, а й внутрішній ринок та податкову систему. Тільки ліквідація всіх ланок тіньової економіки зможе створити передумови для ефективного подолання контрабанди.

Чи вплинули нові закони на скорочення контрабанди?

Запровадження нових законодавчих норм стало важливим кроком у боротьбі з контрабандою. Вже за 2 місяці від початку їх дії, потік контрабанди дещо знизився, відмічають на Державній митниці. Зокрема, представники Асоціації ритейлерів України, відзначають значні досягнення у боротьбі з тіньовим ринком, зокрема на ринку тютюнової продукції, де тіньова частка зменшилася з 24% до 14,5% у серпні 2024 року

Однак варто зазначити, що саме посилення відповідальності не завжди є запорукою зниження рівня правопорушень. Для ефективного застосування закону необхідно забезпечити належну роботу правоохоронних органів, зокрема митної служби та Бюро економічної безпеки України..

Ключовим аспектом є також створення умов для зниження мотивації до вчинення контрабанди. Це включає покращення умов для легального бізнесу, зниження рівня корупції та забезпечення прозорості процедур митного контролю.

Додатково, важливу роль відіграватиме міжнародне співробітництво, зокрема з країнами ЄС, для обміну інформацією про організовані злочинні угрупування, які займаються контрабандою. Спільні заходи та координація дій між правоохоронними органами різних країн зможуть значно покращити ефективність боротьби з незаконним переміщенням товарів через кордони.

Посилення кримінальної відповідальності за контрабанду є важливим кроком на шляху до подолання цього явища в Україні. Однак для досягнення реальних результатів важливо забезпечити належну правозастосовчу практику, що базується на прозорості, ефективності роботи митної та правоохоронної системи. Чи зможе нове законодавство суттєво скоротити рівень контрабанди — покаже час та результати подальших розслідувань.