Різке подорожчання на ринку LPG: чому заправляти машини автогазом скоро стане невигідно

Автогаз дорожчає: що зміниться для водіїв в умовах нового цінового тренду

З настанням осені на українському ринку автогазу склалася непроста ситуація через різке подорожчання, що не могло не привернути увагу як автовласників, так і аналітиків ринку. Однією з причин підвищення цін стали нові акцизи на пальне, які були введені з 1 вересня. Верховна Рада прийняла це рішення ще влітку, проте реальні зміни на заправках почалися з жовтня, коли стали надходити нові партії газу вже за вищими цінами. Окрім цього, сезонний стрибок попиту в Європі на тлі наближення зимового періоду також спричинив зростання вартості пального. "Коментарі" спробували розібратися більш детально в причинах суттєвого підвищення цін на автогаз, та спрогнозувати, що чекає українських автовласників у найближчі місяці.

Акцизне навантаження та зміни на ринку LPG

Однією з головних причин подорожчання більшість експертів називають нові акцизи на автогаз, які суттєво вплинули на собівартість цього пального. Голова Української асоціації скрапленого газу Станіслав Батраченко пояснив, що розрахункова собівартість LPG тепер складає приблизно 59 тисяч гривень за тонну. Хоча залишки старих запасів дещо стримують різке зростання, ціни на ринку стабільно підвищуються.

Законодавці планують поступове підвищення акцизів на пальне протягом наступних кількох років. До 2028 року, зокрема, акцизний збір на автогаз зросте з поточних 148 євро за тонну до 250 євро. Це означає, що вартість автогазу може зростати щороку, що підвищує ризики для автомобілістів, які використовують це пальне.

Дефіцит LPG на європейському ринку та вплив Росії

Окрім внутрішніх чинників, важливу роль у подорожчанні LPG відіграє ситуація на європейському ринку. Хоча країни ЄС значно скоротили закупівлі російського LPG, повністю відмовитися від нього вони поки не змогли.

Польща, один з основних постачальників автогазу для України, досі залежить від російських поставок, що також сприяє дефіциту. Разом з іншими країнами ЄС у Польщі використовують скраплений газ не лише для заправки автомобілів, а й для опалення приміщень. Це змушує польських трейдерів обмежувати обсяги експорту в Україну та піднімати ціни, що неминуче призвело до зростання попиту на LPG з початком осені.

Європейські компанії використовують різні методи, щоб уникнути санкцій, змішуючи російський газ з пальним інших країн і таким чином змінюючи його походження у документах. Проте ціна такого пального все одно значно вища за звичні показники.

Крім того, з 20 грудня Євросоюз припинить закупівлі LPG з Росії, що стане додатковим фактором для дефіциту цього ресурсу на європейському ринку. Як зазначає експерт Геннадій Рябцев, європейські трейдери намагаються накопичувати запаси, що значно зменшує можливості для постачання газу в Україну. Це створює нестабільність на ринку скрапленого газу в Європі, і Україна теж відчуває цей вплив.

Транспортні бар’єри та ситуація на кордоні

Ще одним фактором, що впливає на вартість автогазу в Україні, є труднощі з транспортуванням цього пального з Європи. Польські водії час від часу проводять блокади на прикордонних пунктах пропуску, вимагаючи вирішення власних проблем. Через ці блокади імпорт LPG суттєво сповільнюється. Так, на проїзд через кордон у минулий осінньо-зимовий сезон, українським водіям іноді потрібно було витратити понад тиждень. Це негативно позначається на ціноутворенні, адже перевізники змушені піднімати ціни через затримки та додаткові витрати.

За словами експерта консалтингової групи "А-95" Артема Куюна, черги на кордоні призводять до зростання цін на автогаз на 1 гривню за тиждень блокади. Тому, якщо ця тенденція відновиться у найближчі місяці, ціна може піднятися на декілька гривень за літр.

Підвищення витрат для домогосподарств та споживачів балонного газу

Крім автомобілістів, подорожчання автогазу торкнулося і домогосподарств, які використовують газ у балонах для побутових потреб. За даними Української асоціації скрапленого газу, ринок газу в балонах зазнав різкого зростання з початку війни, що призвело до збільшення обсягів імпорту та виробництва цього типу газу. Багато домогосподарств, особливо у прифронтових зонах, все більше залежить від LPG для опалення, і ціна цього ресурсу не регулюється державою.

Окрім цього, значна частина ринку залишається в тіні, оскільки багато споживачів заправляють газові балони на звичайних автомобільних заправках без належного обладнання. Це не лише створює ризики для безпеки, а й впливає на загальне зростання цін, оскільки попит на газ у балонах продовжує зростати.

Яким буде ціна автогазу у найближчі місяці: прогнози експертів

Прогнозуючи ціни на вітчизняному ринку LPG, варто пам’ятати, що Україна повністю покладається на імпорт пального, тому потрібно враховуючи глобальні фактори. По-перше, ціни на нафту на світових ринках останнім часом стабілізувалися, що позитивно впливає на вартість бензину та дизельного пального. Однак автогаз продовжує дорожчати через специфічні проблеми з його постачанням. По-друге, ситуація на європейському ринку LPG залишатиметься нестабільною, особливо після того, як ЄС остаточно припинить закупівлі російського LPG з грудня цього року.

Аналітики прогнозують, що до кінця року середня ціна за літр автогазу може досягти 40 гривень або навіть перевищити даний показник. Це може суттєво змінити ставлення українських автовласників до LPG як до економічного пального. Водії, які встановили газобалонне обладнання, можуть зіткнутися з необхідністю перегляду витрат на пальне або навіть повернення до використання бензину або дизельного пального, які наразі дешевшають.

Наразі, автогаз, який раніше вважався бюджетним варіантом для автомобілістів, стрімко втрачає свою привабливість через високі акцизи, сезонний попит на європейському ринку та транспортні перешкоди. Незважаючи на те, що уряд передбачає подальше підвищення акцизів поступово до 2028 року, вже зараз ця тенденція відчутно вплинула на ринок.

Для споживачів, особливо тих, хто активно використовує автогаз, важливо стежити за динамікою цін та розглядати можливі альтернативи. В умовах стабілізації цін на бензин та дизельне пальне на світовому ринку, українські автомобілісти можуть розглянути можливість повернення до використання цих видів пального, оскільки вони поки що залишаються стабільнішими у ціновому плані.

Цей рік показав, наскільки важливою є диверсифікація ринку пального в Україні та зменшення залежності від європейських постачальників. У перспективі Україні варто розвивати власне виробництво LPG, що дозволить забезпечити більшу стабільність цін та зменшити вплив зовнішніх факторів на ринок.