Головна Статті Бізнес інфраструктура "Велике розпилювання" замість "Великого будівництва": чим ризикує обернутися грандіозний проект Зеленського
commentss Cтатті Всі новини

"Велике розпилювання" замість "Великого будівництва": чим ризикує обернутися грандіозний проект Зеленського

"Коментарі" підбили проміжні підсумки національного проекту Володимира Зеленського "Велике будівництво" і проаналізували, що вже зроблено за останні 3,5 місяці

30 червня 2020, 20:30 comments5791
Поділіться публікацією:

З 1 березня поточного року в Україні стартувала програма будівництва доріг та об'єктів соціальної інфраструктури під гучною назвою "Велике будівництво", ініційована президентом Володимиром Зеленським. Колеги екс-лідера "Кварталу 95" вже давно порівнювали його з 32-м президентом США Франкліном Рузвельтом, що зайняв пост в розпал "Великої депресії". Тому не виключено, що натхнення для ініціативи "ЗеКоманда" вирішила почерпнути з рузвельтівського "Нового курсу" програми будівництва доріг, аеродромів та мостів у США. Вона дозволила зайняти мільйони безробітних і запустити економіку "зі штовхача".

"Велике розпилювання" замість "Великого будівництва": чим ризикує обернутися грандіозний проект Зеленського

Колаж: Д. Романюк/Comments.ua

В американських реаліях 1933 року план спрацював, але чи спрацює він через століття в зовсім інших умовах велике питання. Адже боротьба з корупцією та олігархами у Рузвельта була не лише на словах, в передвиборних обіцянках, за що його відверто недолюблювала підконтрольна місцевій плутократії преса. Знаряддя праці за останні 90 років змінилися до невпізнання, так і правила світової економіки вже не ті: будівництво доріг (а саме на нього уряд України зробив найбільший наголос) займає всього 1,5% в структурі ВВП і 1% у структурі зайнятості.

Велике будівництво Зеленського: "Новий курс" по-українськи

Витратити держава збирається чимало – на програму виділено понад 140 млрд. грн, з яких близько 125 млрд. підуть на реконструкцію 6,5 тис. км доріг. При такому обсязі один кілометр капремонту дорожнього полотна в середньому обійдеться українським платникам податків в суму, що перевищує 19 млн. грн. Цікаво, що всього 1,5 роки тому тодішній міністр інфраструктури Володимир Омелян оцінював 20 мільйонів гривень як "стелю" середньої вартості таких робіт, підкреслюючи тим самим їх дешевизну в порівнянні з європейськими цінами.

В українській редакції "Нового курсу" тільки до реконструкції доріг планується залучити понад 38 тис. фахівців, не рахуючи створення 120 тис. робочих місць в супутніх галузях – інженерії, виробництві, сфері обслуговування. Втім, на сьогодні кількість найнятих дорожників дещо скромніша. Станом на 12 червня в рамках спільного проекту уряду, Укравтодору та сайту robota.ua "Дороги і робота" було працевлаштовано 7729 чоловік, а ще 1415 вакансій залишалися актуальними. Всього ж з початку року до будівництва доріг вдалося залучити 18729 працівників – на 20 тис. менше від заявленої раніше кількості. При цьому, незважаючи на офіційні запевнення глави "Укравтодору" Олександра Кубракова про фіксацію мінімальної місячної заробітної плати на рівні 9670 грн, "зарплатна вилка" для різноробочих, зайнятих ремонтом, чомусь плаває в межах від 6 до 15 тис. грн, а серед обов'язкових вимог до працівників, крім фізичної витривалості і порядності, є готовність до понаднормової роботи (тобто заради отримання мінімальної анонсованої плати доведеться працювати понад норми).

Не обійшлося і без скандалів. У травні цього року журналісти програми "Наші гроші" викривали "Укравтодор" у шахрайстві. Мова йшла про компанію "Автодор Консалтинг", засновану позаштатним радником Кубракова Вадимом Олійником, яка "допомагала" вигравати у тендерах за відкат у 3% від його суми, а також про завищені ціни на асфальтобетон. Резонансу не вийшло: автодорівці звалили все на підступи недоброзичливців, а правоохоронці не надали справі особливого значення.

Претензії були до основних підрядників дорожнього будівництва, що, як правило, мають закордонні коріння. Наприклад, раніше філіал турецької компанії Onur Taahhut Tasimacilik Insaat Tic. ve San. A. S – ТОВ "Онур Конструкціон Інтернешнл" фігурувала щонайменше у 7 кримінальних провадженнях стосовно завищення вартості робіт, переказів коштів на рахунки фіктивних фірм та ухилення від сплати податків. Подейкували, що в тандемі з "Укравтодором" тільки з 2010 по 2015 роки компанії нібито вдалося "легалізувати" до півмільярда гривень. Токсичний шлейф зовсім не завадив "Онуру" разом з "батьківською" фірмою виграти на дорожніх тендерах в цілому 7,8 млрд грн, не рахуючи 12 млрд, які він отримає за будівництво мосту в Запоріжжі.

Велике будівництво Зеленського: рекордні вливання в 0,6% дорожнього фонду

Офіційно "Велике будівництво" розпочалася 1 березня (з тих пір процес не зупинявся навіть у зв'язку з карантинними заходами). Але деякі підрядники приступили до робіт ще в лютому, а в цілому, історія капітального ремонту об'єктів, що увійшли до списку національного проекту діючого уряду, налічує не один рік. Приміром, автотрасу територіального значення Т-14-16 Львів – Пустомити – Меденичі протяжністю 47,5 км, яку відкрили на початку червня, почали ремонтувати ще в 2016 році. За перше півріччя 2020-го були "добиті" лише останні 8 км ділянки.

У цьому році заплановано поточний ремонт кількох ділянок на трасі М-03 Київ-Одеса. Ця дорога входить до складу міжнародного транспортного коридору №9 між Фінляндією і Грецією. На її ремонт, а також на добудову об'їзної дороги навколо Львова з фондів Європейського Банку Реконструкції і Розвитку і Європейського Інвестиційного Банку роком раніше було виділено 900 млн. євро. Тобто ремонтувати полотно теж почали явно не вчора. Правда, якщо довіряти інформації порталу avtostrada.info на сьогодні оцінка траси водіями не така висока, як хотілося б – 3,6 з 5 можливих балів.

Для більш детального відстеження процесу ремонту доріг були запущені сторінки в соцмережах з загальною назвою "Україна. Велике будівництво". І хоча, само собою зрозуміло, що "Укравтодор" не може встигати працювати одночасно на всіх проблемних ділянках багатостраждальних українських автострад, ситуація на деяких дорогах, "підписаних" під ремонт, не ясна. Наприклад, нічого не відомо про ремонт траси Н-23 Кропивницький-Запоріжжя, що має рейтинг 1,1 на avtostrada.info і широко відома своїми ямами. Аналогічний випадок з автодорогою Р-67 Чернігів-Пирятин, на якій водії також відзначають величезну кількість ям. Відремонтованих доріг станом на середину липня теж вистачає. Але не варто забувати, що навіть незважаючи на рекордні вливання в галузь в цьому році (і при досить складній умові, що всі гроші підуть за призначенням), коштів вистачить максимум на ремонт 0,6% всього дорожнього фонду країни. Для остаточного вирішення питання необхідна пара десятиліть подібних темпів.

Велике будівництво Зеленського в режимі онлайн, але не вся

Крім реконструкції доріг в і без того амбітні плани входило будівництво і ремонт будівель соціальної інфраструктури за формулою "Все по 100 (дитсадків, шкіл, стадіонів) 210 приймальних відділень в опорних лікарнях". В середині березня, після презентації онлайн-карти "Великого будівництва" її куратором Юрієм Голиком, ЗМІ "понесли" інформацію про плани будівництва і реконструкції в цілому 1207 об'єктів. На сьогоднішній день ці цифри, за винятком кількості заявлених раніше медустанов, виявилися значно нижчими (на 202). Зараз на карту нанесено 114 дитсадків, 132 школи, 128 спортивних споруд, що в середньому становить по 15 об'єктів на область. Здача більшості з них планується на початок вересня-грудня поточного року. При цьому тягар фінансування майже чверті з них було розсудливо перекладено на місцеві органи влади.

Спостерігати за просуванням будівництва можна в режимі реального часу – при натисканні на необхідний об'єкт у вікні, що спливає, з'явиться його назва, сума виділених коштів з державного/місцевого бюджетів та ступінь готовності. Правда, детальну інформацію можна знайти тільки про дитячі садки, середні школи і спортивні споруди. Докладно знайомити користувачів з процесом реконструкції/будівництва амбулаторій (а ця тема досить цікава, наповнюється новими корупційними скандалами і бере початок ще з 2015 року), багатопрофільних лікарень і доріг творці проекту не вважали за потрібне, зазначивши тільки їх назву та місце розташування.

Велике будівництво Зеленського: темпи не радують

Те, що з масштабним планом всеукраїнського будівництва не все так просто, помітно вже в першому наближенні. У всякому разі, якщо вірити опублікованим даним. Згідно з ними, однією з перших в рамках "Великого будівництва" була здана реконструкція нежитлового приміщення банку "Україна" для розміщення в ньому дитячого садка в смт Близнюки Харківської області. Роботи, які обійшлися місцевому бюджету у 2,1 млн гривень, були завершені на півтора місяці раніше запланованого терміну. Правда, не зовсім зрозуміло, про яку саме реконструкцію велася мова, якщо на сайті zakupki.com.ua роком раніше проводився тендер на аналогічні роботи і за тією ж адресою. При цьому компанія-переможець конкурсу ТОВ "Харьковстройсервис" зобов'язувалася закінчити роботи до 31.12.2019, а прайс за реконструкцію був у 20 разів нижчий – всього 97,2 тис. грн з ПДВ. Такі дивацтва в оцінці вартості куди сильніше нагадують "Велике розпилювання коштів", ніж "Велике будівництво".

З 16 об'єктів, які станом на сьогодні вже повинні бути закінчені, здані тільки три – два дитячих садка в Запорізькій та Луганській областях, а також установка спортивних споруд у парку культури і відпочинку міста Краматорська "Сади Бернацького". До речі, на його облаштування за останні 5 років встигли витратити понад 200 млн. гривень, не рахуючи двох мільйонів з бюджету "Великого будівництва". Ступінь готовності ще 9 об'єктів коливається від 60% до 99%, а реконструкція/будівництво ще чотирьох навіть не починалися. Причому всі вони виявилися розташовані на Київщині. На будівництво двох шкіл (м. Вишневе і Українка) та спортивного майданчика (м. Вишгород) ні в місцевому, ні в державному бюджеті не знайшлося коштів, а виділених на будівництво стадіону в селі Петропавлівська Борщагівка 5 млн. гривень з місцевого бюджету, судячи з усього, виявилося недостатньо для початку робіт.

Майже дзеркальна ситуація з об'єктами, "дедлайн" за якими настане вже 1 серпня. З 80 таких об'єктів тільки 13 готові більш ніж на 50%. Не вселяє оптимізму і загальна статистика по будівництву/реконструкціям, де роботи взагалі не почалися. Із 374 об'єктів "на нулі" залишаються 106, готовність ще 14-ти знаходиться в межах нижче 15%. Причини простою складно пояснити відсутністю фінансування – загальна сума, що вже виділена на них, становить понад 4 млрд. грн. при загальному фонді 16 млрд. Тож сподіватися на виконання амбітних планів будівництва хоча б половини шкіл, дитсадків та спортивних споруд у строк не доводиться.

Раніше "Коментарі" писали, які виклики і можливості чекають на Україну влітку 2020 року.



Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.
Джерело: https://comments.ua/
comments

Обговорення


Новини