Газотранспортна система України в умовах кризи: як вижити та розвиватися вітчизняній ГТС

Експерти розповіли, які кроки необхідно зробити, щоб зберегти ГТС України

Доля газотранспортної системи (ГТС) України протягом останнього року значно залежить не тільки від зовнішньополітичних чинників, на кшталт того, що Росія обходить нашу країну газопроводами, а й від кризи на тлі пандемії коронавирусной інфекції COVID-19. "Коментарі" разом з експертами розбиралися, як нам в цих умовах не просто зберегти свою газотранспортну систему, але і максимально її завантажити.

Потрібно бути готовими до різних сценаріїв

Генеральний директор Оператора ГТС України (ОГТСУ) Сергій Макогон зазначає: "Оператор ГТС України повинен підготувати українську газотранспортну систему до різних сценаріїв, включаючи сценарій" нульового транзиту "після завершення поточного контракту з російським Газпромом в 2024 році. ОГТСУ фокусується на взаємодії з усіма сусідніми країнами-операторами ГТС, надійному забезпеченні потреб внутрішніх споживачів, на пошуку нових можливостей для завантаження ГТС, включаючи ті, що зараз передбачені Зеленим курсом ЄС. Ми вважаємо, що унікальне геополітичне розташування і технічні особливості української ГТС, яка є однією з найпотужніших в Європі, створюють основи для розвитку східно-європейського газового хабу саме в Україні ".

Є багато стратегічних завдань з міжнародного співробітництва, підкреслює Сергій Макогон.

"З словаками, наприклад, ми повинні досягти тих же домовленостей, що з Польщею і Угорщиною. А саме - підписати угоду по віртуальної точці входу в ГТС України. І це реально. До сих пір залишається актуальним питання створення гарантованих потужностей для транспортування природного газу з Угорщини в Україну. Це відкриє можливість транспортувати газ в Україну з СПГ-терміналу, який розташований на острові Крк в Хорватії. Для реалізації можливості створення гарантованої потужності необхідно вирішити ряд технічних питань подальшої співпраці між операторами газотранспортних систем обох країн ", говорить гендиректор ОГТСУ.

З Румунією, за його словами, потрібно домовлятися про збільшення точок (зараз працює одна з чотирьох можливих) міждержавного сполучення на кордоні з Румунією.

"Для Трансбалканського коридору прозорий розподіл потужностей на аукціонах - істотно підвищить економічну привабливість цього маршруту, - підкреслює Сергій Макогон. - Крім того, завантаження української ГТС можлива за рахунок забезпечення транзиту газу з Середньої Азії в Європу від незалежних видобувачів ... Ми вітаємо санкції міжнародних партнерів по "Північному потоку-2", який є політичним проектом, але концентруємося на створенні нових можливостей для розвитку української ГТС ".

Співпраця з Європою

Експерт з енергетичних ринків компанії Dragon Capital Денис Саква вважає, що можливості української ГТС можна використовувати набагато більше, ніж зараз.

"Потрібно працювати щільно з Європою і домагатися перенесення точок обліку на кордон Росія-Україна, - упевнений експерт. - Щоб європейські споживачі мали можливість, замовивши газ там, поставити його в Україну ".

Раніше економічні експерти підкреслювали, що такий варіант зробить газ набагато дешевше (зараз ми отримуємо російський же, по реверсу, зі значною переплатою). А експерти з безпеки відзначали, що такий хід зробив би ситуацію в безпековому плані більш прийнятною.

Денис Саква нагадує, що в минулому році ми побачили потік газу з Європи в наші сховища.

"Якщо з'явиться можливість перенести точку обліку, то це знизить витрати трейдерів (не треба транспортувати газ до Європи і назад) і знизить ціни в Україні, - пояснять експерт. - Плюс - знадобиться оптимізація ГТС з урахуванням нових реалій ".

Нагадаємо, "Укртрансгаз" закупив обладнання виробництва компанії "Nuovo Pignone Srl", яка входить в групу Baker Hughes (США).