Після перестановок в уряді влада йде на іміджевий крок
Президент Володимир Зеленський повідомив, що рішенням РНБО в Україні запроваджено мораторій на перевірки бізнесу державними органами. Про це йдеться у повідомленні. При цьому, згідно з українським законодавством, перевірки бізнесу регулюються Податковим кодексом. Для цього мораторію потрібен закон про зміни до Податкового кодексу, наприклад, на період воєнного стану. Про що говорить ця заява президента? Чи справді одним указом президента можна зупинити перевірки бізнесу в Україні чи насправді в реальності все може бути інакше? Видання "Коментарі" з цими питаннями звернулося до експертів.
Це вже третій мораторій і головне зараз – не втратити час
Глава Асоціації власників малого та середнього бізнесу Руслан Соболь зазначив, що мораторій на перевірки бізнесу – це завжди позитивно, адже, як інакше можна відреагувати на ініціативу, коли бізнесу дають розвиватися, дихати, коли не забирають час на розбирання, чи правильно бізнес працює чи неправильно з позиції правоохоронних чи перевіряючих органів.
"Це завжди позитивно впливає на національну економіку. Тобто зростає капіталізація бізнесів, ростуть зарплати, пришвидшується оберт товарів та коштів. Це чинник, який позитивно впливає на економіку. Що стосується чи буде це працювати? То якийсь час буде. Ми вже це неодноразово проходили, були подібні мораторії. Це дійсно працюючий інструмент, але чи це стратегічно вірний шлях? Щоб відповісти на це питання, треба розуміти, що, коли вводиться мораторій, то це значить, що відбувається щось катастрофічне. Це сигнал, що значить щось відбувається не так і давайте ми просто зупинимо все, щоб розібратися, що саме працює не так, щоб напрацювати стратегічні рішення, які стануть основою для законів, нормативно-правових актів, які надалі оцю катастрофу, яка почала відбуватися, не допустять. Тобто мораторій – це вже екстрений інструмент. І що цікаво, у нас це вже третій мораторій за останній час. Тобто вже втретє ми розуміємо, що щось відбувається не так. Невже цих трьох раз не вистачило, щоб зрозуміти, що не таких швидких рішень не вистачає, а бракує рішень, щоб фундаментально змінювати систему", – зазначив експерт.
Він продовжує, час був і є на те, щоб напрацювати системні рішення, які унеможливлять появу таких помилок в майбутньому і введення такого екстреного стану, як мораторію на перевірки, у майбутньому.
"Хочеться вірити, що даний час буде використано для проведення фундаментальних реформ. Щодо часу введення мораторію, то влада свідомо обрала його саме зараз, бо новий прем'єр-міністр і треба запускати заходи, щоб популяризувати нову політику уряду. Це така політична технологія, яка, на жаль, завжди спрацьовує", – зазначив Руслан Соболь.
За його словами, багато про що будуть говорити показники по бізнесовій активності по створенню нових підприємств чи робочих місць в кінці року, але, швидше за все, вони будуть невтішними.
"Тобто кількість підприємств, які закрилися у 2025 році, буде більшою, ніж кількість підприємств, закритих у 2024 році. Все це говорить про реальні проблеми, які потрібно вирішувати, бо в країні, де зростає кількість пенсіонерів і зменшується кількість працездатного населення, перспектива така собі, бо незрозуміло чи ця країна здатна існувати самостійно без фінансових ін'єкцій з-за кордону", – констатував експерт.
Йде імітація бурхливої діяльності
Засновник "Студії здорового глузду", підприємець, громадський діяч Павло Себастьянович так прокоментував ситуацію:
"Нам останні роки Міністерство економіки постійно розповідало, що вони провели повну дерегуляцію та прибрали 47% усіх регуляцій. Але жоден бізнес не відчув, що то були за регуляції. Основні проблеми, які є, це блокування бізнесу – блокування податкових накладних, перевірки ПРРО щодо касових апаратів, тобто ускладнення звітності ФОПів, спроби знищити промисловість та спрощену систему оподаткування. Це найголовніші проблеми особливо малого бізнесу. Щодо більшого бізнесу, то там пішли вже наїзди правоохоронних структур. Податкова міліція, яка зараз є БЕБ. Нацполіція ініціює безліч перевірок, прямо віялом розсипають запити по підприємствах. Причому з абсолютно різних приводів: щодо власності, оренди землі та приватизації землі, щодо перевірок інших структур. Тобто, наприклад, колись пожежники тебе перевіряли, склали колись протокол і раптом уже зараз поліція надсилає повідомлення, а чи ви виконали припис тих пожежників? Самі пожежники постійно відвідують бізнес, вимагаючи грошей. Сюди можна віднести Державну продовольчу службу, інспекцію з транспорту...".
Експерт зазначає, величезна кількість перевіряючих структур просто вимагають з бізнесу гроші. Податкова служба – це лише одна з численних служб, які чинять тиск на бізнес. Плюс усім відома ініціатива Маніфест 42. Це великий бізнес, на який масово по всій країні наїжджає прокуратура.
"Тобто представники прокуратури приходять на обшуки, конфіскують гроші і не віддають їх, навіть якщо є рішення суду. І в цьому замішана велика кількість суддів. У результаті навіть конфісковані гроші зберігають прокурори. Причому вони, згідно чинного законодавства, не здають ці гроші у фінансові структури. Просто користуються, як особистими, цими грошима. Ось такий величезний спектр порушень. Як одне рішення влади припинити перевірки може все це змінити? Це суто має бути політична воля керівництва. Навіть без жодних змін до законів це має бути політичне рішення Зеленського. Тобто перша особа країни має ухвалити рішення – свавілля припинити. Але як ми бачимо, нічого не припиняється. Тому жодне внесення змін до закону нічого не дасть, якщо немає у перших осіб країни рішення припинити свавілля", – зазначив Павло Себестьянович.
За його словами, сюди ж можна віднести перевірки та імітацію боротьби з "тінню", яку веде голова податкового комітету Гетманців чи міністр фінансів Марченко.
"Це імітаційна діяльність, що покриває справжні схеми. Сам Гетманцев сказав, що сума втрати бюджету становить 800-900 мільярдів гривень на рік. І при цьому треба розуміти, що автором Податкового кодексу та всіх законів, які приймалися останні 6 років, якраз і є сам Гетманцев. І зараз він сам сказав, що наслідки написаних ним законів мають втрати бюджету 900 млрд на рік. І ось ці всі перевірки, як димова завіса, тобто створюють видимість боротьби зі схемами, а саме під цією димовою завісою, у десятках тисяч заблокованих підприємств, йдуть ті самі схеми, про які говорить сам Гетманцев", – підсумував співрозмовник порталу "Коментарі".
Підсумовуючи, Павло Себастьянович звернув увагу на важливий момент, а саме, що у рішенні РНБО про мораторій на перевірки написано, що припинити "безпідставні перевірки".
"Але, який же орган вважає свої перевірки безпідставними? Звичайно ж, всі вони вважають, що це дуже обґрунтовані перевірки. Тому це чергова імітація бурхливої діяльності", - констатував експерт.
Читайте також на порталі "Коментарі" - війна затягується: чому Свириденко вирішила терміново звернутися до МВФ.