Головна Новини Бізнес економіка Заробити на митниці: чому в Україні не можуть навести порядок в роботі Митної служби
commentss НОВИНИ Всі новини

Заробити на митниці: чому в Україні не можуть навести порядок в роботі Митної служби

Експерти назвали причини та шляхи вирішення проблеми з розкраданням грошей на митниці

18 січня 2021, 18:29 comments1120
Поділіться публікацією:

У Мережі з'явилася інформація, що міністр фінансів Сергій Марченко, який курирує митницю, ділиться з іншими гравцями мільярдами, які бюджет недоотримує від митниці. Чи є у влади стратегія по митниці? Як зробити, щоб гроші пішли в бюджет, а не дерибанилися рядом високопоставлених осіб? Відповіді на ці питання "Коментарі" шукали разом з експертами.

Заробити на митниці: чому в Україні не можуть навести порядок в роботі Митної служби

Митниця. Фото: Д. Романюк/Comments.ua

Дієздатність митниці

Український держслужбовець вищого рангу, десятий голова Державної митної служби України Анатолій Макаренко упевнений, що в нинішньому своєму стані митниця недієздатна як державний інститут.

"Отримавши митницю в "управління", деякі посадові особи міністерства фінансів, що не несуть ніякої відповідальності за стан справ в митному відомстві, намагаються через кадрові важелі впливати на прийняття рішень. Користуючись інституційною слабкістю митної служби, на місцях нею також намагаються рулити все, кому не лінь. Від корумпованих правоохоронців до місцевих бариг", — каже Анатолій Макаренко.

Він вважає, що положення може бути виправлено тільки шляхом прийняття Закону про статус митниці.

"Назвемо його, наприклад, "Закон про Національну митну службу". Такі напрацювання в парламенті лежать з 2016-го. Вважаю, настав час повернутися до них, — зазначає Анатолій Макаренко. — Митниця повинна стати дієздатним інструментом національної безпеки країни, спрощення процедур на кордоні, сприяння торгівлі".

Проблема в економічному розвитку країни

Керівник політико-правових програм в Українському центрі суспільного розвитку Ігор Рейтерович називає ситуацію на митниці однією з основних проблем в економічному розвитку країни.

"Кожен новий уряд обіцяє підвищити "платежі з кордону". Провести дієву реформу Державної митної служби (ДМС). Але на ділі просто тасують кадри та ділять схеми, — зазначає експерт. — За минулий рік в ГТС змінилося чотири керівники! Нефьодов, Муратов, Павловський, Ентіс... В кінці жовтня митницю очолив Павло Рябікін, який раніше був гендиректором аеропорту Бориспіль. Зрозуміло, що подібні кадрові потрясіння відбуваються неспроста".

Ігор Рейтерович впевнений: щоб припинити величезну кількість корупційних потоків, які зосереджені на митниці та навколо неї, потрібна радикальна реформа ДМС.

"Але будь-яка радикальна реформа обов'язково потягне за собою припинення або зменшення платежів на деякий час. Від 3 до 6 місяців ми не будемо отримувати навіть стільки, скільки зараз. Потрібно прибирати людей, вводити нові правила і так далі. Поки жоден уряд на це (не косметично, а реально) не наважився", — пояснює експерт.

Він також нагадує, що на митниці існує цілий інститут смотрящих і тих, хто ділить потоки, які йдуть повз бюджет. І розлучатися з цими потоками ніхто не хоче. А борці з ними нерідко виявляються потім "в частці".

"Там давно поділили сфери впливу. Навіть митниці поділили. Одні групи курирують західну, інші — південну, — продовжує Ігор Рейтерович. — Скрізь розставили своїх людей. У будь-якого нового міністра фінансів є альтернатива — або він з ними домовляється (і якась частина грошей доходить до бюджету, а якась перепадає і йому особисто), або намагається щось поміняти. В результаті чого можуть змінити його. Нинішній глава Мінфіну, схоже, не просто домовився. Ходили чутки, що його призначення лобіювали саме групи, так чи інакше пов'язані з митницею. Що ми маємо в підсумку? "Реформи" у вигляді змін глав ДМС і продовження схематозу ... До речі, частина груп, яка цим займається, має пряме відношення до діючої влади. Навіть фінансує деяких "слуг". І поки є такий компроміс між владою, олігархами (які самі в чималому ступені — влада), силовиками (стільки йде в бюджет, стільки — особисто нам) — очікувати радикальних змін на митниці не доводиться".

Раніше "Коментарі" писали, що з'явилася інформація про товари, які найчастіше конфіскували співробітники державної митної служби України у 2020 році. Відповідне повідомлення опублікували офіційні канали відомства.



Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.
comments

Обговорення

Поділіться своєю думкою!


Новини