Експерт розповів, коли в Україні очікувати коливань цін на бензин і з чим вони можуть бути пов'язані
З січня по березень ціни на дизпаливо і бензин в Україні зросли на 12,5-13%, тому уряд і почав шукати важелі впливу на ситуацію. Так з'явився нещодавній меморандум, укладений між урядом і трейдерами. Але в травні знову може відбутися стрибок цін. Про це в бесіді з виданням "Коментарі" розповів директор енергетичних програм Центру Разумкова Володимир Омельченко.
Згідно з цим меморандумом передбачається, що ціни не будуть перевищувати 30 грн за літр бензину. За словами експерта, найвищі ціни були у підприємств, які входять до складу "Нафтогазової асоціації України" (далі - НАУ) (вона об'єднує понад 10 найбільших оптових, роздрібних, видобувальних, переробних підприємств, що представляють національний, міжнародний, приватний і державний бізнес), серед них WOG, ОККО, Shell, AMIC України, SOCAR, KLO, "Паралель", ZOG, "Укргазвидобування", "Центрнафтогазпостач" і так далі.
"У них ціни деколи доходили до 31,5 грн за літр. Після прийняття меморандуму ці компанії дещо знизили ціни. Однак необхідно враховувати, що вони користуються спеціальною системою лояльності та дають знижки до 5 грн. Тобто, можуть скинути на 3 грн, вписати це в меморандум, а споживач у підсумку зниження не відчує", - пояснює Володимир Омельченко.
Він також звертає увагу на те, що чомусь саме НАУ уряд довірив збирати інформацію про ситуацію на ринку і надавати її Кабміну.
"Але ж члени цієї асоціації - зацікавлені особи, зацікавлені компанії. Вони збиратимуть і подаватимуть інформацію у вигідному для себе світлі. І можуть використовувати надану можливість як важіль, щоб витісняти конкурентів, тих, хто не входить до НАУ", - зазначає Володимир Омельченко.
За словами директора енергетичних програм Центру Разумкова, він не бачить особливої користі від меморандуму.
"Він - лише тимчасовий захід. У середньостроковій перспективі споживачеві це нічого не принесе. Подібні меморандуми підписувалися багато разів, але результати були врешті-решт нульові. Необхідний комплексний підхід, щоб АМКУ, Мінекономіки виконували свої функції, щоб посилилася робота інспекції при перевірці якості нафтопродуктів, щоб була відновлена перевірка в лабораторіях за рахунок держкоштів. Тоді це буде об'єктивн незалежно від того, кому належать ті чи інші заправки", - пояснює Володимир Омельченко.
Прогнозуючи ситуацію з цінами на пальне, експерт підкреслює, що на ринку склалася непроста ситуація.
"Низка компаній вийшла з ринку. Та ж Glusco, а також оптові постачальники "Протон", "Роснефть". Є проблеми із поставками з білоруських заводів. Усе залежатиме від того, як українські трейдери зможуть покрити дефіцит, який виник. Морськими поставками, наприклад. Якщо цього не зробити, існують серйозні ризики, що в травні ціни на АЗС можуть підвищитися", - попереджає Володимир Омельченко.
Нагадаємо, в Україні подешевшав бензин. Експерт розповів, у чому причина.