Стратегія енергетичної безпеки України: переваги та недоліки

Стратегію розробили з метою забезпечення збалансованості економічного, соціального та економічного вимірів сталого розвитку України

Кабінет міністрів України на засіданні в середу, 4 серпня, затвердив Стратегію енергетичної безпеки (СЕБ) України.

Що це означає для нашої країни і чи зможе дійсно відобразитися на енергобезпеці держави, порталу "Коментарі" розповіли експерти.

Нам потрібен закон про систему нормативних документів, що визначають напрямок розвитку країни

Гендиректор ТОВ "Нафтогазбудінформатика", голова експертної ради з питань газової промисловості та ринку природного газу Леонід Уніговський вважає, що такий документ, безумовно, потрібен. Але є ряд питань.

"А яка в державі повинна бути система нормативних стратегічних документів? Як вони повинні ранжуватися за термінами, змінюватися, доповнюватися, коригуватися? Нам потрібен закон про систему нормативних документів, що визначають напрямок розвитку країни. Повинна бути логічна система. А то у нас розробляється енергетична стратегія до 2050 року. Є стратегія енергетичної безпеки. Може з'явитися щось ще. Так не робиться, якщо ми говоримо про систему державних документів, - пояснює Леонід Уніговський. - Потрібна струнка система, щоб всі знали, які органи дані документи розробляють, коригують, приймають. І система повинна охоплювати практично всі боки життя держави. Наскільки я знаю, спроби створити такий загальний документ були, але далі спроб справа не пішла ".

Експерт звертає увагу на ще один важливий момент: документів ми розробляємо багато, а ось з їх реалізацією - проблема.

"Дуже важливо, щоб був документ дійсно розвитку: план реалізації, контроль та механізм коригування і внесення змін в цю стратеги за ходом її реалізації", - резюмує Леонід Уніговський.

Ухвалення СЕБ - це значний крок вперед

Спеціаліст із державної політики в паливно-енергетичному комплексі, доктор наук із державного управління, професор Геннадій Рябцев підкреслює, що СЕБ - рамковий документ, який повинен був бути затверджений ще в квітні нинішнього року. Однак чехарда з керівництвом Міненерго не дозволила зробити це вчасно.

Даний документ, за його словами, є одним з нормативно-правових актів, які повинен підготувати Кабмін для реалізації Стратегії нацбезпеки України.

У СЕБ, зазначає Геннадій Рябцев, вперше сформульовані загрози енергобезпеки. Їх близько трьох десятків, в тому числі:

- деградація технічного стану систем енергозабезпечення;

- блокування поставок в Україну джерел енергії та технологій;

- кібератаки, теракти та інші фізичні погрози;

- відсутність енергетичних резервів;

- низька енергоефективність в національній економіці.

Також описані основні шляхи нейтралізації цих загроз, розподілена відповідальність між органами державної влади та визначено порядок дій в разі реалізації будь-якої з загроз.

"Відповідно до Стратегії, Кабмін зобов'язаний формувати реєстр загроз нацбезпеці, відстежувати її рівень і вживати заходів для запобігання кризовим ситуаціям в енергетиці. Ухвалення СЕБ - це значний крок вперед, оскільки до цих пір уряд в основному лише реагував на вже виниклі проблеми, - наголошує Геннадій Рябцев. - Тепер справа за "малим" - реалізацією і виконанням тих завдань, які поставлені в документі".
Раніше портал "Коментарі" писав про проблеми на енергоринку.