Головна Статті Бізнес економіка Нова спроба обмежити тютюнову галузь буде провалена
commentss Cтатті Всі новини

Нова спроба обмежити тютюнову галузь буде провалена

Названо причини, за якими проект закону №2813-Д в сфері тютюнового бізнесу знову чекає відхилення

6 листопада 2020, 13:40 comments1106
Поділіться публікацією:

На засіданні Комітету з питань здоров'я нації, медичної допомоги і медичного страхування було прийнято рішення винести на перше читання доопрацьований проект закону №2813 "Про внесення змін до деяких законів України з охорони здоров'я населення від шкідливого впливу тютюну". Перша його версія не отримала підтримки Комітету, бо була неякісною і необгрунтованою. Судячи з нової версії проекту, антитютюнове лобі та підтримувані ним народні депутати можуть відмовитися від деяких жорстких заборон для тютюнової галузі, які свідомо не будуть підтримані парламентом. Але більшу частину спірних і відкинутих раніше норм все ж залишили. Швидше за все, допрацьована версія теж буде відхилена, і проект закону буде відкладено надовго.

Нова спроба обмежити тютюнову галузь буде провалена

Відкриваючи засідання Комітету, його глава Михайло Радуцький повідомив, що проект закону №2813 був доопрацьований до повної відповідності директивам ЄС і Рамкової Конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну (РКБТ). Нагадаємо, що попередня версія документа була визнана цим же Комітетом такою, що виходить за рамки цих міжнародно-правових актів і не має переконливих доказів позитивних наслідків прийняття закону в тому вигляді.

Також відзначимо, що поданий до парламенту в січні цього року проект №2813 містив заборону на видиму викладку сигарет на вітринах торгових точок, на виробництво і продаж пачок зі скошеними краями і тотальна заборона на брендування сигарет — передбачалося зробити пачки сигарет всіх брендів однаковими.

Опоненти цих заборон, спираючись на досвід нечисленних країн, де такі жорсткі обмеження були введені, відзначили, що заборона на викладку призведе не до зменшення куріння, а до перерозподілу торгівлі між дрібними точками продажу і великими торговими мережами — останні отримали б перевагу.

Виробництво пачок зі скошеними краями також не зіграло б істотної ролі в поліпшенні здоров'я нації. Більш того, в ЄС такої заборони немає, адже зовнішній вигляд упаковки не є визначальним при прийнятті рішення курити.

Нарешті, заборона на брендування теж є в лічених країнах світу, а в Україні цей захід, скоріше, дасть фору виробникам підробок і контрабанди, яким закони не писані.

Власне, дуже маніпулятивний спосіб проштовхнути цей проект закону і став причиною, через яку він провалився. Тоді його автор, народний депутат Лада Булах за підтримки громадської організації "Життя", що фінансується американський мільярдером Майклом Блумбергом, заявила, що цей проект закону буде доопрацьовано.

Але тільки на останньому засіданні Комітету 4 листопада стало відомо, що ж тепер сказано в доопрацьованому проекті, до номеру якого додалася одна буква — №2813-Д. І виявилося, що в новій версії залишилася велика частина перерахованих вище заборон.

Ті ж граблі

На засіданні Комітету Булах заявила, що майже цілий рік вона і її колеги "шукали кращі зміни до проекту закону, об'єднали всі ініціативи членів Комітету та інших авторів".

Проблема тут в тому, що зазвичай антитютюнове лобі не веде ніякого діалогу з зацікавленими сторонами, особливо — з учасниками ринку, які, до слова, входять в ТОП-10 платників податків країни. І в цей раз було так само — група людей готується змінити величезний ринок, не ставлячи ринок про це до відома.

"Доопрацьований проект розроблявся робочою групою і громадськими організаціями, не пов'язаними з тютюновою індустрією — саме цього вимагає чинне законодавство", — сказала Булах.

Дану репліку можна розцінювати як маніпуляцію, оскільки в жодному чинному законі немає жодної норми, яка забороняє залучати до розробки проектів документів легальних операторів ринку.

Можна припустити, що Булах мала на увазі Статтю 5.3 РКБТ, яка наказує країни, які підписали Конвенцію, "захищатися від впливу комерційних та інших корпоративних інтересів тютюнової промисловості відповідно до національного законодавства". Однак слово "захищатися" зовсім не означає "не вести діалог", а відсилання до національного законодавства означає, що все це повинно бути законним. Але такого законодавства в Україні просто немає.

Але тут важливо не це, а те, у що ж перетворився доопрацьований проект. Від Булах стало відомо, що вона і антитютюнове лобі придумали такі "ключові новації" з набору так званих нецінових обмежень:

-        заборона реклами і спонсорства електронних сигарет і рідин для них, сигарет для нагрівання (ТВЕН),

-        заборона на рекламу на електронних пристроїв для куріння (IQOS і GLO),

-        заборона на продаж сигарет і ТВЕН особам до 21 року,

-        заборона реклами тютюнових виробів в інтернеті,

-        введення попереджувальних медичних написів і фото наслідків паління площею до 65% упаковки на сигаретах (зараз 50%) і електронних сигарет, рідин (зараз їх там немає),

-        місцевій владі дається право самим визначати "бездимні місця",

-        заборона на виробництво і продаж ароматизованих сигарет і рідин,

-        заборона викладки сигарет і їх замінників на вітринах,

-        заборона на виробництво пачок зі скошеними краями.

Якщо порівняти доопрацьований проект закону з початковим, то впадає в очі відсутність заборони на брендування.

Нагадаємо, що на підтримку заборони брендування влітку цього року Булах та активісти "Життя" організували перфоманс під Офісом президента, демонструючи гігантські макети пачок оливкового кольору, мовляв, ось так вони повинні виглядати — тобто непривабливо. Нічого цього тепер в проекті не залишилося.

Нова спроба обмежити тютюнову галузь буде провалена - фото 2

Булах не пояснила, чому так, а члени Комітету під час засідання не запитали. Зрозуміло, що все це вирішувалося на закритих засіданнях робочої групи, але якесь публічне пояснення цьому мало би бути. Але його немає.

За нашими даними, заборона на брендування зникла з проекту тому, що глава Комітету Радуцький, залучений для спільної роботи організацією "Життя", відрадив і далі наполягати на цьому через позицію спікера парламенту Олександра Разумкова, який нібито проти цього.

Заборона на видиму викладку сигарет на вітринах вже був відкинутий Комітетом. Більш того, він уже фігурував і в іншому проекті закону, який також не був прийнятий. Шанси, що третя спроба протягнути цю норму буде успішною, дорівнює нулю. Навіщо антитютюнове лобі йде на явну поразку, не дуже зрозуміло.

Також провалювалася і заборона на виробництво пачок зі скошеними або заокругленими краями. Але тепер вона знову є в новому проекті закону.

І якщо раніше та ж Булах говорила, що ця заборона буде стосуватися тільки лише до продажу таких пачок на українському ринку і не торкнеться виробництва на території України для експорту, то тепер ми бачимо, що така заборона виявився в розділі "Медичні попередження і упаковка", де сказано, що пачки сигарет повинні бути кубічної форми і крапка. І тому так і залишилося незрозуміло, чи можна їх виробляти на експорт чи ні?

Нагадаємо, що українські сигарети експортуються в десятки країн світу, в тому числі, і в країни Євросоюзу, в якому не заборонені такі пачки. Обсяг експорту в рік досягає півмільярда доларів. Як бути виробникам, якщо цей закон приймуть? Які будуть втрати держбюджету? Відповідей на ці питання теж немає.

На прохання трудящих

Примітно, що під час засідання Комітету Ірина Садов'як, перший заступник міністра охорони здоров'я, сказала, що міністерство двома руками за проект №2813-Д, хоча в очі його не бачила. Як можуть вищі посадові особи країни підтримувати те, чого не знають? І тим дивніше прозвучала заява Булах про те, що цей проект закону "підтримують 87% українців" — нібито такі дані були отримані в ході соціологічного опитування, проведеного Київським міжнародним інститутом соціології.

Насправді, за даними КМІС, більше 85% українців проти реклами і видимого розміщення сигарет і нових тютюнових виробів в магазинах (вони, швидше за все, ніколи про це не думали, поки їх не запитали), і більше 90% опитаних погоджуються, що необхідно заборонити продаж електронних сигарет неповнолітнім (повноліття настає в 18 років).

І, як бачимо, респондентів ніхто не питав про проект №2813-Д, тобто про нього взагалі мало хто знає, не рахуючи авторів і зацікавлених осіб. Ніхто нікого не питав, чи можна експортувати пачки зі скошеними краями — це взагалі безглуздо було питати у людей на вулиці.

А з приводу підвищення віку Головне науково-експертне управління ВР висловилося ще в своєму аналізі проекту №2813: "Викликає зауваження пропозиція збільшити мінімальний вік (з 18 до 21 року), з якого особа набуває право на придбання алкогольних напоїв та тютюнових виробів ... Зазначені зміни не узгоджуються з ч. 1 ст. 34 Цивільного кодексу України, згідно із якою повну цивільну дієздатність має фізична особа, яка досягла вісімнадцяти років (повноліття). Виглядає нелогічним, якщо фізична особа, здатне своїми діями набувати для себе будь-які цивільні права і самостійно їх здійснювати, одночасно не може купити алкогольні напої та тютюнові вироби до досягнення нею 21-річного віку".

Найімовірніше, доопрацьовану версію цього проекту закону чекає та ж доля, що і початкову. Принаймні, це буде закономірно.



Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.

Новини