Головна Новини Бізнес економіка Проблеми Державної митної служби: чому вони виникають і як зробити ефективною роботу відомства
commentss НОВИНИ Всі новини

Проблеми Державної митної служби: чому вони виникають і як зробити ефективною роботу відомства

За останні кілька років українська митниця пережила безліч реформ і змін. Та все це не допомогло їй позбутися безлічі проблем. Експерти розповіли для видання «Коментарі», в чому суть проблем та як можна їх вирішити

23 червня 2020, 14:46 comments2346
Поділіться публікацією:

25 червня Україна відзначає День митної служби. Тієї самої, яка у травні недовиконала план за доходами на 3 мільярди гривень. Експерти розповіли виданню "Коментарі", чому ми маємо такі проблеми з Державною митною службою (ГТС) і як зробити її роботу ефективною.

Проблеми Державної митної служби: чому вони виникають і як зробити ефективною роботу відомства

Проблеми Державної митної служби: реформи погіршили ситуацію

Колишній голова ГТС, екс-заступник голови Державної фіскальної служби України (ГФС) Анатолій Макаренко впевнений, що сім останніх років нескінченного "реформування" митниці, перетворили колись ефективний державний інститут слабку, залежну і неавторитетну структуру.

"Спочатку її об'єднали з Податковою службою в Міністерство доходів і зборів, потім реорганізували Міндоходів в Фіскальну службу, потім роз'єднали в окремі структури (нарешті), – нагадує Анатолій Макаренко. – А тепер знову вперто просувається ідея про те, що роз'єднувати не треба було, та все слід повернути назад... Ну, скажіть, яка структура витримає такі "гойдалки"? Які в цій структурі залишаться фахівці? Яка буде інституційна пам'ять у керівників, яких міняють, як рукавички? Якому керівнику за такої системи є резон щось покращувати і налагоджувати, якщо він точно знає, що прийшов не більше, ніж на рік і то, якщо повезе?"

Експерт упевнений, що настав час припинити цей тривалий акт фактичного знищення митної системи країни. В тому числі, відігнати від митниці всіх політичних "експертів", прибрати із зон митного контролю правоохоронців з корупційними "хотілками", провести адекватні кадрові призначення, почати вирішувати питання соціального захисту працівників.

"Нерозумно, шкідливо і злочинно знову віддавати питання будівництва сильної Митної служби країни дилетантам і популістам, – підкреслює Анатолій Макаренко. – Втратимо час, знищимо залишки професійних кадрів, створимо митний "Макдональдс", а потім знову сядемо біля розбитого корита і підемо за черговим траншем МВФ і до тих, для кого вигідна імпортозалежна, неіндустріальна Україна".

Основні функції митниць Євросоюзу – захисна, регуляторна, фіскальна, нагадує колишній глава ГТС.

"Ми йдемо шляхом "фіскалізації" роботи митниці, що в корені невірно, – зазначає Анатолій Макаренко. – Питання боротьби з контрабандою не можливо вирішити без контролю за товаропотоком і реалізацією всередині країни, без 100% фіскалізації роздрібного продажу, відстеження товару від митниці до кінцевого споживача. Без відсутнього в принципі у нашій країні контролю за внутрішнім ринком".

За словами експерта, на питання "Коли ми поборемо контрабанду?" є дуже проста відповідь: "Коли бабуся на ринку не зможе продати пучок петрушки без касового чека".

"Тому що пожаліти бабусю – не означає дозволити їй торгувати на базарі петрушкою без чека. Пожаліти бабусю – це дати бабусі гідну пенсію, щоб петрушкою торгувати не потрібно було", – пояснює Анатолій Макаренко.

Він підкреслює, що в бюджеті України не закладено ні копійки на розвиток митної інфраструктури. У нас немає жодного державного митного терміналу. А пункти пропуску на кордоні знаходяться в ганебному стані.

"Неефективний державний менеджмент перетворив митницю в неефективний інструмент поповнення бюджету. Не кажучи вже про інші її функції, – говорить експерт. – Губернаторам, політикам, колегам-прикордонникам та іншим рекомендував би займатися соціальними питаннями областей, законотворчістю та незаконною міграцією, а не лізти незграбно і шкідливо в митний контроль і митне оформлення. Шуму багато, та шкоди набагато більше".

Висновок, на думку Анатолія Макаренка, наступний: "Якщо ми не хочемо, щоб наші діти і онуки виплачували наші борги, то нам потрібна чесна, ефективна, професійна, високооплачувана митна служба – без правоохоронних органів у зонах митного контролю і без будь-яких політичних ігор навколо і всередині відомства".

Проблеми Державної митної служби: тіньові потоки

Директор Інституту соціально-економічної трансформації Ілля Несходовський підкреслює, що найбільші тіньові потоки – саме на митниці.

"За нашими дослідженнями, через схем, які застосовуються на митниці (контрабанда, контрафакт, заниження митної мита і так далі) бюджет втрачає протягом року три-чотири мільярди доларів, – каже Ілля Несходовський. – у махінаціях задіяні і самі митники, і представники СБУ, податкової, прокуратури. Частку нерідко отримують судді, місцеві органи влади. Останні, щоправда, останнім часом все менше – їх практично усунули від потоків. Дещо часом перепадає і МВС. Плюс – задіяно жителів прилеглих до кордону територій. Якщо ви поїдете на те ж Закарпаття і побачите, які там будинки, знайте, що це не заробітчани натрудилися, це все – "контрабас". На Захід везуть сигарети, менше – продукти, одяг, побутову техніку, смартфони, планшети..."

На думку експерта, на даний момент практично немає шансів змінити ситуацію.

"Раніше на митниці діяв принцип колективної безвідповідальності. За невиконання планів, погану роботу, ніхто особливо не відповідав. Потім почалася реформа, яка пов'язана з організаційною роботою митниці. Планувалося, що вона дозволить швидко і якісно реагувати на ті чи інші ситуації. Але була не реалізована важлива річ – рівень оплати праці митників залишився вкрай низьким".

Як результат – чесні там не затримуються. Або йдуть самі, або їх підставляють і "садять", зазначає Ілля Несходовський.

"Щоб навести порядок в ГТС, потрібна, насамперед, політична воля. Її не було і немає. При новій владі корупція там і зовсім розслабилася, відчуваючи себе навіть краще, ніж рік тому, – вважає директор Інституту соціально-економічної трансформації. – Кадрові перестановки відбуваються лише з метою поставити "своїх" людей. Це не боротьба за чистоту рядів і збільшення митних зборів – це внутрішньокланова боротьба на митниці заради контролю за потоками".

За наявності політичної волі можна було б провести комплексні заходи, які "вилікували" українську ГТС. Мова, за словами Іллі Несходовського, про організаційні, технічні (датчики, відеофіксація, тощо), інформаційні, інфраструктурні моменти, про підняття зарплати митникам. Але все це, схоже, владі не цікаво...

Проблеми Державної митної служби та нормалізація економічної ситуації

На думку економічного експерта, координатора громадської ініціативи "Рух бізнесу України" Андрія Гарната, саме реформа митної служби є одним з пріоритетних завдань на шляху нормалізації економічної ситуації та бізнес-клімату в Україні.

"Адже масова контрабанда, наповнюючи оптові ринки, витісняє товари, завезені легально, – пояснює експерт. – І, тим самим, не залишає продавцям на місцях можливості купувати і продавати на своїх торгових точках "білі" товари. Останні, ланцюжком, вже мають проблеми з податковою службою, бо ж на товари немає документів або вони підроблені".

У всі часи, важливим чинником на митниці був кадровий ресурс, підкреслює Андрій Гарнат.

"Митна справа – складне, воно потребує спеціальної і досить ретельної підготовки. А за час низки "потужних реформ" і "чистки кадрів", якість особового складу істотно постраждала, – підкреслює експерт. – Другий момент – традиційний "людський фактор". Скільки сканерів не ставили, завжди знаходився співробітник, який цю техніку тимчасово відключав або виводив з ладу, даючи можливість провозити товари без контролю".

Щоб поліпшити ситуацію, на думку Андрія Гарната, слід здійснити наступні заходи:

– суттєво спростити механізм проходження митного контролю (в тому числі фітосанітарного та ветеринарного), щоб товари могли максимально швидко переміщатися в обидві сторони (це впливає на швидкість товарообігу, а значить може підвищити надходження до бюджету);
– перевести документообіг в електронну форму (на митниці досі вимагають паперового підтвердження документів, поданих в електронному вигляді);
– підняти якість підготовки співробітників, з одночасним підвищенням мотивації у вигляді оплати праці;
– точково застосувати і непопулярне рішення – повернути частину кваліфікованих кадрів;
– налагодити обмін інформацією з основними країнами-торговими партнерами.

Раніше "Коментарі" писали, що працівники міжнародного пункту пропуску "Бачівськ" у Сумській області, обкладали "даниною" українських громадян. За 2 тисячі гривень з кожного приватного мікроавтобуса чиновники обіцяли пасажирам безперешкодний перетин державного кордону між Україною і Росією в умовах карантину.



Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.
Джерело: https://comments.ua

Новини