Рубрики
МЕНЮ
Татьяна Веремеева
У Верховній Раді України зареєстрували законопроект про локалізацію, який нібито допоможе підняти ВВП і створити понад 60 тисяч нових робочих місць. Експерти оцінили для видання "Коменатрии" перспективи даної пропозиції
Зазначимо, що законопроект виділяє чотири основні підгалузі машинобудування (ж/д транспорт, міський пасажирський транспорт, комунальна техніка, спецтехніка, енергетичне машинобудування) для яких пропонує локалізацію на рівні 25-40%. Після вступу закону в силу, автори прогнозують протягом наступних 3-5 років зростання ВВП на 3,9% і створення понад 62 тис. нових робочих місць.
Голова Українського аналітичного центру, економіст Олександр Охріменко відноситься до законопроекту скептично.
"Питання: хто стане визначати рівень локалізації, – зазначає він. – За хабар будуть давати будь-яку довідку. Йдете в Мінфін, даєте "на лапу" і отримувати довідку, що локалізація у вас на рівні, скажімо, 40%. Хоч насправді нічого подібного не буде. Це корупційна схема".
В якості прикладу Олександр Охріменко наводить ситуацію з актуальною під час пандемії закупівлею авто для швидкої допомоги.
"Відповідно до пропонованого закону, ми повинні десь в Україні купити дані авто. Де? У нас їх не виробляють. І найближчим часом не збираються. Купувати треба в ЄС, Японії, США, – пояснює економіст. – Припустимо, вирішили купити Японії. При цьому почнемо пояснювати, що 40% запчастин повинні бути українськими. Вони просто покрутить пальцем біля скроні... Так, частина запчастин робиться в Україні. Але далеко не стільки, скільки потрібно. Не буде японська компанія міняти весь ланцюжок, щоб підлаштуватися під нові реалії".
Куди правильніше, вважає Олександр Охріменко, було б навести порядок у держзакупівлях. Проблема, на його думку, не в локалізації, а в тому, що у нас завищена ціна на різного роду тендерах.
"Формується якась нова кормова база для корупції і монополістів, – вважає експерт. – Хочете локалізацію? Так розвивайте виробничу кооперацію!"
Економічний експерт, віце-президент Українського союзу промисловців і підприємців Віктор Скаршевський зазначає: "Це одна з небагатьох законодавчих ініціатив нової влади (в даному разі Комітету Верховної Ради з питань економічного розвитку), спрямованих саме на підтримку українського виробника. Так що я її вітаю".
Законопроект, на думку експерта, відображає світові тенденції, які посилилися на тлі корона-кризи. А саме – пріоритет національного виробника, імпортозаміщення.
"Дуже правильний законопроект з економічної, фінансової, соціальної (підвищення зайнятості) точки зору, – впевнений Віктор Скаршевський. – На госсзакупки на державному та місцевому рівні щороку йде близько 700 млрд грн. І часто віддається пріоритет імпорту. Ті ж американські тепловози, французькі вертольоти і катери, польські трамваї. Ось для таких закупівель і призначений принцип локалізації, який пропонують прописати у тендерній документації".
Суть у тому, підкреслює економіст, що якщо ви хочете купити за держкошти імпортну продукцію, то від 25% до 40% вартості цієї продукції повинно створюватися в Україні. Це плюс для наших підприємств, для залучення інвестицій.
"До того ж, – пояснює Віктор Скаршевський, – включається мультипликционный ефект. Своєрідна ланцюжок: якщо я хочу, наприклад, зробити вагони, то повинен купити колеса. А ті, хто їх виробляє і продає мені, повинен придбати метал для цього виробництва і т. д. Причому наголос на все вітчизняне. І це добре. Тому що у нас дуже велика частка імпорту в держзакупівлі".
Тоді як у тих же США, ЄС, упор роблять на підтримку місцевих виробників, підкреслює експерт. Наприклад, у США ще з 1933 року діє закон "Купуй американське".
"От і ми в Україні повинні розвивати національне виробництво, – впевнений Віктор Скаршевський. – Так, деякі говорять про корупційні ризики, у тому числі про можливе завищення цін. Але якщо так мислити, то взагалі нічого не треба робити. Корупційні ризики завжди є. А ефект від прийняття цього закону (а я сподіваюся, що він буде прийнятий) матиме позитивний вплив на економіку України. Буде більше продукції виробляється на наших підприємствах, більше вітчизняних потужностей задіють у виробництві та/або локалізації імпортного устаткування".
Голова Асоціації малого і середнього бізнесу Руслан Соболь запевняє, що до ініціатив, які стимулюють внутрішнє виробництво, відноситься виключно позитивно. І ця, на його думку, – з таких.
"Хочеться подивитися, як вона спрацює в реальному секторі, до яких результатів, зокрема, підвищення внутрішнього валового продукту, вона призведе. Це кращий показник життєздатності і доцільність будь-якої ініціативи", – підкреслює Руслан Соболь.
За словами експерта, не зовсім зрозуміло, чому упор зроблений саме на машинобудування. Але в будь-якому випадку – це позитив.
"Які б галузі ми зараз не стимулювали для формування внутрішнього продукту – це завжди плюс, – вважає голова Асоціації малого і середнього бізнесу. – Думаю, що подібні ініціативи мають бути всеосяжними. Будь-який товар, який виробляється на території України, повинен бути підтриманий державою – і компенсації, і в податковому секторі. У всіх галузях, які стимулюють виробництво продукту з написом "Зроблено в Україні". Адже це і нові робочі місця, і зростання платоспроможності населення – все, що має пряме відношення до зростання ВВП".
Раніше "Коментарі" писали, що в Україні з 1 липня 2020 року починає діяти програма "Доступне житло під 10%", згідно з якою жителі нашої країни зможуть отримати іпотеку під 10% річних, а точніше – під 9,99%.
Новини