Кабінет міністрів ввів держрегулювання цін на паливо: що буде з бензином і ДП

Кабінет міністрів ввів державне регулювання цін на паливо

Кабінет міністрів 14 травня ухвалив нову редакцію постанови №1236 від 9 грудня 2020 року. Згідно з ним, на період дії карантину будуть встановлені граничні рівні торговельної надбавки до середньої ціни дизельного палива (не вище 7 грн/літр) і бензину (не вище 5 грн/літр). Згідно з розрахунками, середня ціна дизельного палива на травень з урахуванням граничної націнки має становити 27,89 грн/л, бензину - 30,22 грн/л.

Експерти оцінили цей крок уряду для видання "Коментарі".

Спеціаліст з держполітики в ПЕК, доктор наук з державного управління Геннадій Рябцев підкреслює, то у низці учасників ринку діють дивні програми лояльності.

"В їх рамках клієнтам, які мають картки певних мереж, надаються знижки в розмірі до 5 грн при покупці кожного літра палива. Пояснити такі значні знижки - близько 15%, складно. Точно так само не ясно, чому деякі українські заправки пропонують бензин А-95-Євро5, за цінами, які відрізняються на 8 грн", - зазначає Геннадій Рябцев.

За його словами, раніше, коли в Україні дозволяли реалізацію нижчих екологічних класів (Євро-3, Євро-4), таку велику різницю в ціні бензину можна було пояснити кращими екологічними і експлуатаційними характеристиками. Але сьогодні приріст таких характеристик не настільки значний, щоб додавати "зайві" 5 грн до ціни палива.

"Такі питання неодноразово задавалися трейдерам представниками Антимонопольного комітету і незалежними експертами. Але чіткої відповіді так і не почули. Не виключено, що нинішнє рішення Кабміну спрямоване якраз на врегулювання даної ситуації. Хоч, звичайно, до того, як це намагається зробити уряд, є також багато питань", - резюмує експерт.

Аналітик Alpari Максим Пархоменко впевнений, що державне регулювання цін завжди негативно впливало на ринок.

"Це доводить і наша гіперінфляція 90-х років, і приклади інших країн, - підкреслює він. - АЗС, які продають паливо, залежать від фактора акцизів (який розрахується від курсу євро) і цін на зовнішніх ринках. Вони не можуть це змінити. Якщо курс євро виросте або провалитися гривня, АЗС змушені будуть підвищувати ціни. Аналогічна історія з цінами на імпорт".

На думку Максима Пархоменка, в ситуації, коли не можна підвищувати ціну, АЗС просто не будуть продавати товар собі в збиток. Вважатимуть за краще закриватися або просто не продавати паливо.

"В результаті ми можемо зіткнутися з дефіцитом палива, - попереджає аналітик. - А перекривати його будуть "сірі" АЗС, які не платять податок. У підсумку ми можемо отримати і дефіцит палива, і скорочення податкових надходжень".

Нагадаємо, ситуація з цінами на паливо в Україні залишається напруженою. Чому можуть піднятися або знизитися ціни на бензин і дизель в травні? Які фактори відіграють тут важливу роль? "Коментарі" розібралися в темі разом з гендиректором ТД "SunOil" (мережа АЗС), експертом ринку нафтопродуктів Леонідом Косянчуком.