Рубрики
МЕНЮ
Гурген Григорян
Незважаючи на деякі затримки і прогнози з приводу того, що необхідної кількості голосів у "Слуг" просто немає, "бюджетна ніч" не знадобилася — 15 грудня нардепи проголосували за головний фінансовий документ країни несподівано оперативно. Причому самі депутати не просто зраділи, що бюджет приймали не вночі, а навіть угледіли в цьому великий привід для гордості.
Держбюджет-2021. Фото: пресслужба НБУ
Невже цього бюджету дійсно нічим похвалитися, крім як прийняттям майже в робочий час — в цьому питанні "Коментарі" розбиралися разом з експертами.
У Мінфіні впевнені, що Бюджет-2021 є збалансованим, реалістичним і здійсненним, і чомусь постійно називають його "бюджетом можливостей". У той же час експерти нічого особливого в ньому не бачать і пояснюють: розроблявся він все тими ж чиновниками, так що і результат відповідний. Але про все по порядку.
Бюджет починається з прибутково-видаткової частини, тому ми з експертами також для початку обговорили ці цифри. За словами міністра фінансів Сергія Марченка, доходи держбюджету-2021 до другого читання збільшили до 1,92 млрд грн, витрати передбачені у розмірі 1,34 трлн грн.
Аналітик "ТелеТрейд" Сергій Родлер вважає, що, по суті, у чиновників не було альтернативи, оскільки головним завданням уряду є збереження хороших відносин з МВФ і допуск до чергового грошового траншу, відсутність якого може привести до дійсно серйозних проблем з бюджетом.
З 1 січня мінімальна зарплата в Україні виросте на 20% — до 6 тис. грн, а друге підвищення (до 6500 грн) до другого читання перенесли з 1 липня на 1 грудня.
На думку Сергія Родлера, підвищення мінімальної зарплати повинно вкрай негативно позначитися на становищі бізнесу, особливо малого, так як разом з ним виростуть і обов'язкові виплати до бюджету. Експерт вважає, що рішення про зростання мінімалки є суто політичним і не факт, що здатне привести до реального поліпшення матеріального становища громадян. Швидше, ще більше число підприємців отримають мотивацію до скорочення штату і відходу в тінь.
Незважаючи на закладене в бюджеті зростання, прожитковий мінімум залишається таким же мізерним.
В 2021-му прожитковий мінімум на одну людину складе з 1 січня — 2189 грн на місяць, з 1 липня — 2294 грн, з 1 грудня — 2393 грн.
Для дітей у віці до 6 років — 1921 грн, 2013 грн і 2100 грн відповідно.
Для дітей 6-18 років — 2395 грн, 2510 грн і 2618 грн відповідно.
Для працездатних осіб — 2270 грн, 2379 грн і 2481 грн відповідно.
Для осіб, які втратили працездатність, — 1769 грн, 1854 грн і 1934 грн відповідно.
Мінімальні пенсії зростуть разом з ростом прожиткового мінімуму для непрацездатних. Тобто, з 1 січня мінімальна пенсія не зміниться і складе 1769 грн, з 1 липня вона виросте до 1854 грн, а з 1 грудня 2021-го — до 1934 грн.
Крім того, з 1 січня 2021-го разом з ростом мінімальної заробітної плати в Україні підвищать і виплати непрацюючим пенсіонерам, якщо їх вік перевищує 65 років і вони мають повний страховий стаж (30 років для жінок і 35 — для чоловіків) з 2100 до 2400 Грн .
З 1 березня 2021-го передбачена планова індексація пенсій на 11%. А в квітні повинен відбутися автоматичний перерахунок працюючим пенсіонерам з урахуванням зарплати в період роботи та набутого стажу роботи з минулого перерахунку.
Витрати на виплату пільг і житлових субсидій громадянам на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу в грошовій формі передбачені в сумі 36,6 млрд грн, що на 1,5% менше, ніж у 2020 році.
Думки експертів з приводу цієї статті витрат розділилися.
У той час як Сергій Родлер вважає, що в поточних умовах субсидії та соціальні витрати є найкращим способом підтримати економіку за рахунок збільшення купівельної спроможності громадян, аналітик Олексій Кущ вважає, що це шлях в нікуди, додаючи: в Україні споживачі, які ніколи не користувалися субсидіями , стають вже "червонокнижних видом".
Неправильний елемент, який зводить нанівець всі субсидіарні зусилля — це цінова складова, продовжує Кущ. І до тих пір, поки на газ українського видобутку не буде доведена економічно справедлива ціна (вартість видобутку плюс рентабельність), в цій сфері нічого не зміниться. На сьогодні, незважаючи на те, що більший обсяг споживаного в країні газу становить газ українського видобутку, споживачам його продають за європейськими цінами, переконуючи нас, що саме так і "працює ринок". Насправді — це шлях в нікуди. І тільки коли ціна стане справедливою, все стане на свої місця: тарифи стануть посильними для більшості споживачів, необхідність в субсидіях буде падати, заборгованість — скорочуватися.
Про себе влада не забуває: у порівнянні з минулим роком зростуть видатки на президента, уряд, депутатів. Скажімо, видатки із загального фонду державного бюджету на обслуговування діяльності президента і Офісу президента в 2021 році складуть 1,267 млрд грн, що на 39,4% більше, ніж в 2020-м (909 млн грн).
Депутатам і Кабміну також додали більше грошей, хоча і не з таким розмахом. Так, витрати на Верховну Раду збільшаться на 10% — з 2,29 до 2,53 млрд грн, з яких 95 мільярдів підуть на збільшення зарплати апарату парламенту.
Витрати на уряд виростуть з 2,42 до 2,5 млрд грн.
А ось з зарплатами медиків вийшло все непросто. Почнемо з того, що дворазового зростання зарплат, про яке багато говорилося восени, не буде. Зарплати медиків, так само як і зарплати вчителів зростуть в рамках підвищення зарплат бюджетникам, які, в свою чергу, прив'язані до мінімалки.
У той же час з обговорення документа в парламенті стало зрозуміло, що вакцинацію населення і доплати медикам профінансують із спеціального фонду, який буде наповнюватися за рахунок "Нафтогазу" і перевиконання плану надходжень до бюджету.
Своїми роздумами щодо нової "соціальної" функції "Нафтогазу" з "Коментарями" поділився Олексій Кущ.
Експерт каже, що рішення про фінансування медиків зі "спеціального фонду" вбиває кількох зайців.
По-перше, не збільшує ще більший дефіцит бюджету.
По-друге, знаходить цинічне виправдання для надвисоких тарифів — мовляв, це ж на медиків!
І, нарешті, в разі, якщо першим віце-прем'єром стане Вітренко, він отримає можливість вибудовувати свій бекграунд на нібито успішних кейсах роботи в "Нафтогазі", завдяки якому "знайшлася можливість доплачувати медикам".
Середньорічний курс національної валюти, закладений в бюджет, становить 29,1 грн / долар. Правда, це зовсім не означає, що саме ці цифри ми побачимо на табличках обмінних пунктів. Бюджетний курс — це розрахунковий показник, за допомогою якого можна порахувати надходження від податків на експорт і акцизів, прив'язаних до валюти.
При цьому експерти, опитані "Коментарями", прогнозують курс долара на наступний рік в широкому діапазоні. Зокрема, глава аналітичного департаменту Forex Club Андрій Шевчишин розглядає три сценарії для курсу долара: базовий (29,0-30,5 грн), песимістичний (30,0 — 31,5 грн) і оптимістичний (28,5-29,5 грн).
За словами Шевчишина, ключовими факторами, що впливають на прогноз, є кілька факторів: епідеміологічний (як Україна впорається з пандемією, наскільки тривалим буде локдаун), політичний (як ми вийдемо з кризи Конституційного суду і антикорупційного скандалу), економічний (який буде урожай і ціни на світових ринках, які будуть ціни на енергоносії). Від цих факторів залежить співпраця із західними кредиторами і МВФ. Боргове навантаження на 2021-й залишається високим, бюджет-2021 роздутий, і якщо економічна і ділова активність не прийдуть в норму, пережити наступний рік без інфляції та девальвації буде вкрай важко.
Раніше "Коментарі" писали, скільки грошей Україна витратить на утримання одного депутата в 2021 році.
Новини