Головна Статті Бізнес бюджет Держбюджет-2021: вся надія на кінець пандемії та податки
commentss Cтатті Всі новини

Держбюджет-2021: вся надія на кінець пандемії та податки

15 грудня Верховна Рада України прийняла головний кошторис країни на 2021 рік у другому читанні

16 грудня 2020, 23:56 comments1217
Поділіться публікацією:

Незважаючи на деякі затримки і прогнози з приводу того, що необхідної кількості голосів у "Слуг" просто немає, "бюджетна ніч" не знадобилася — 15 грудня нардепи проголосували за головний фінансовий документ країни несподівано оперативно. Причому самі депутати не просто зраділи, що бюджет приймали не вночі, а навіть угледіли в цьому великий привід для гордості.

Держбюджет-2021: вся надія на кінець пандемії та податки

Держбюджет-2021. Фото: пресслужба НБУ

"На замітку нашим попередникам. Бюджет можна приймати без нічних голосувань, без подушок і розкладачок. Продовжуємо працювати далі. Чесно і дисципліновано", — похвалив себе і "всіх причетних" нардеп від " Слуги народу" Микола Тищенко.

Невже цього бюджету дійсно нічим похвалитися, крім як прийняттям майже в робочий час — в цьому питанні "Коментарі" розбиралися разом з експертами.

Дефіцит бюджету: норма перевищена

У Мінфіні впевнені, що Бюджет-2021 є збалансованим, реалістичним і здійсненним, і чомусь постійно називають його "бюджетом можливостей". У той же час експерти нічого особливого в ньому не бачать і пояснюють: розроблявся він все тими ж чиновниками, так що і результат відповідний. Але про все по порядку.

Бюджет починається з прибутково-видаткової частини, тому ми з експертами також для початку обговорили ці цифри. За словами міністра фінансів Сергія Марченка, доходи держбюджету-2021 до другого читання збільшили до 1,92 млрд грн, витрати передбачені у розмірі 1,34 трлн грн.

"Влада почала користуватися винятками і вже повторно перевищили бюджетні правила, за якими заборонено встановлювати рівень дефіциту державного бюджету понад 3%, — прокоментував цифри аналітик "Центру біржових технологій" Максим Орищак. — Причина очевидна: коронавірус. Однак, якщо є очікування зростання економіки, то, можливо очікування дефіциту завищені? Поки що очевидно, що в прогнозах на 2021-й зростання доходів країни можливе лише за рахунок оподаткування. І ось тут хочеться вірити: підтримувати дохід держави буде саме економічна активність і відновлення бізнес-середовища у світі в цілому, і в Україні зокрема, а не нововведення для існуючого бізнесу. Крім того, очікуємо збільшення надходжень від акцизу і ренти, пов'язані зі збільшенням акцизної ставки на 11,6% на алкогольні напої".

Аналітик "ТелеТрейд" Сергій Родлер вважає, що, по суті, у чиновників не було альтернативи, оскільки головним завданням уряду є збереження хороших відносин з МВФ і допуск до чергового грошового траншу, відсутність якого може привести до дійсно серйозних проблем з бюджетом.

"Через кризу за підсумками перших трьох кварталів 2020 року дефіцит склав 81,7 млрд, а це в 4 рази більше, ніж за аналогічний період 2019 року, — наводить цифри Родлер в бесіді з "Коментарями". — Будемо сподіватися, що в 2021 році ситуація з дефіцитом буде краще. Очікується, що економічна активність почне відновлюватися ближче до другої половини наступного року, а, значить, без матеріальної допомоги МВФ не обійтися. Правда, уряду все ж доведеться вийти на ринок запозичення, щоб "добрати" необхідну суму, але при поточній кон'юнктурі ринку зробити це буде нескладно — світовий ринок просто купається в дешевих грошах від великих центробанків".

Мінімалка зросте двічі

З 1 січня мінімальна зарплата в Україні виросте на 20% — до 6 тис. грн, а друге підвищення (до 6500 грн) до другого читання перенесли з 1 липня на 1 грудня.

На думку Сергія Родлера, підвищення мінімальної зарплати повинно вкрай негативно позначитися на становищі бізнесу, особливо малого, так як разом з ним виростуть і обов'язкові виплати до бюджету. Експерт вважає, що рішення про зростання мінімалки є суто політичним і не факт, що здатне привести до реального поліпшення матеріального становища громадян. Швидше, ще більше число підприємців отримають мотивацію до скорочення штату і відходу в тінь.

"У зв'язку з цим користь для бюджету від зростання податків абсолютно неочевидна, — вважає Родлер. — Якщо уряд і може потягнути збільшення мінімалки, то навряд чи здатне буде надати належну підтримку бізнесу в умовах слабкої споживчої активності ".

Прожитковий мінімум як і раніше мізерний

Незважаючи на закладене в бюджеті зростання, прожитковий мінімум залишається таким же мізерним.

В 2021-му прожитковий мінімум на одну людину складе з 1 січня — 2189 грн на місяць, з 1 липня — 2294 грн, з 1 грудня — 2393 грн.

Для дітей у віці до 6 років — 1921 грн, 2013 грн і 2100 грн відповідно.

Для дітей 6-18 років — 2395 грн, 2510 грн і 2618 грн відповідно.

Для працездатних осіб — 2270 грн, 2379 грн і 2481 грн відповідно.

Для осіб, які втратили працездатність, — 1769 грн, 1854 грн і 1934 грн відповідно.

Мінімальні пенсії зростуть разом з ростом прожиткового мінімуму для непрацездатних. Тобто, з 1 січня мінімальна пенсія не зміниться і складе 1769 грн, з 1 липня вона виросте до 1854 грн, а з 1 грудня 2021-го — до 1934 грн.

Крім того, з 1 січня 2021-го разом з ростом мінімальної заробітної плати в Україні підвищать і виплати непрацюючим пенсіонерам, якщо їх вік перевищує 65 років і вони мають повний страховий стаж (30 років для жінок і 35 — для чоловіків) з 2100 до 2400 Грн .

З 1 березня 2021-го передбачена планова індексація пенсій на 11%. А в квітні повинен відбутися автоматичний перерахунок працюючим пенсіонерам з урахуванням зарплати в період роботи та набутого стажу роботи з минулого перерахунку.

Субсидії: шлях в нікуди

Витрати на виплату пільг і житлових субсидій громадянам на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу в грошовій формі передбачені в сумі 36,6 млрд грн, що на 1,5% менше, ніж у 2020 році.

Думки експертів з приводу цієї статті витрат розділилися.

"Можливо, в уряді очікують зростання числа прострочень і втрат субсидій, тому закладають зниження обсягу субсидування, — припускає Максим Орищак. — Так, субсидію можна втратити, якщо заборгувати оплату комунальних послуг за 2 місяці на суму, що перевищує 20 неоподатковуваних мінімумів — 340 грн. Також субсидію можна втратити, якщо, наприклад, за останні 12 місяців здійснили покупку на 50 тис. грн або перебували за кордоном більше двох місяців, причому останній пункт буде актуальний для заробітчан після закінчення пандемії".

У той час як Сергій Родлер вважає, що в поточних умовах субсидії та соціальні витрати є найкращим способом підтримати економіку за рахунок збільшення купівельної спроможності громадян, аналітик Олексій Кущ вважає, що це шлях в нікуди, додаючи: в Україні споживачі, які ніколи не користувалися субсидіями , стають вже "червонокнижних видом".

"У сфері субсидій ми бачимо поєднання непоєднуваного, — зазначає експерт. — З одного боку, в Україні — одна і найвищих субсидіарних підтримок в світі, з іншого — заборгованість продовжує зростати і вже в півтора рази перевищує річний субсидіарний ліміт. Це безпосередньо вказує на те, що щось в цій моделі пішло не так".

Неправильний елемент, який зводить нанівець всі субсидіарні зусилля — це цінова складова, продовжує Кущ. І до тих пір, поки на газ українського видобутку не буде доведена економічно справедлива ціна (вартість видобутку плюс рентабельність), в цій сфері нічого не зміниться. На сьогодні, незважаючи на те, що більший обсяг споживаного в країні газу становить газ українського видобутку, споживачам його продають за європейськими цінами, переконуючи нас, що саме так і "працює ринок". Насправді — це шлях в нікуди. І тільки коли ціна стане справедливою, все стане на свої місця: тарифи стануть посильними для більшості споживачів, необхідність в субсидіях буде падати, заборгованість — скорочуватися.

Витрати: це мені, і це знову мені

Про себе влада не забуває: у порівнянні з минулим роком зростуть видатки на президента, уряд, депутатів. Скажімо, видатки із загального фонду державного бюджету на обслуговування діяльності президента і Офісу президента в 2021 році складуть 1,267 млрд грн, що на 39,4% більше, ніж в 2020-м (909 млн грн).

Депутатам і Кабміну також додали більше грошей, хоча і не з таким розмахом. Так, витрати на Верховну Раду збільшаться на 10% — з 2,29 до 2,53 млрд грн, з яких 95 мільярдів підуть на збільшення зарплати апарату парламенту.

Витрати на уряд виростуть з 2,42 до 2,5 млрд грн.

А ось з зарплатами медиків вийшло все непросто. Почнемо з того, що дворазового зростання зарплат, про яке багато говорилося восени, не буде. Зарплати медиків, так само як і зарплати вчителів зростуть в рамках підвищення зарплат бюджетникам, які, в свою чергу, прив'язані до мінімалки.

У той же час з обговорення документа в парламенті стало зрозуміло, що вакцинацію населення і доплати медикам профінансують із спеціального фонду, який буде наповнюватися за рахунок "Нафтогазу" і перевиконання плану надходжень до бюджету.

Своїми роздумами щодо нової "соціальної" функції "Нафтогазу" з "Коментарями" поділився Олексій Кущ.

"Для того, щоб регулярно виплачувати підвищені виплати, які не передбачені бюджетом, потрібно мати тимчасове джерело оборотних коштів, — пояснив експерт. — Можна згадати, що свого часу прем'єр Гройсман виплатив додаткові пенсії за рахунок збільшення зборів на митниці, точніше, за рахунок коштів, отриманих з розмитнення евроблях. І кілька років тому, коли терміново потрібно було знайти гроші на черговий ремонт доріг, знову ж їх взяли з надходжень з митниці, хоча це і зовсім нелогічна схема. Але зараз митниця не врятує: там хронічний недобір коштів, і така ситуація збережеться в 2021-м. Тому мало не єдине джерело грошей сьогодні — це "Нафтогаз", який різко збільшив ціну на газ для населення і зупинятися на досягнутому не збирається. "Нафтогаз" буде продавати дорогий зимовий газ, отримувати надприбуток і ці гроші частково направлять на медиків".

Експерт каже, що рішення про фінансування медиків зі "спеціального фонду" вбиває кількох зайців.

По-перше, не збільшує ще більший дефіцит бюджету.

По-друге, знаходить цинічне виправдання для надвисоких тарифів — мовляв, це ж на медиків!

І, нарешті, в разі, якщо першим віце-прем'єром стане Вітренко, він отримає можливість вибудовувати свій бекграунд на нібито успішних кейсах роботи в "Нафтогазі", завдяки якому "знайшлася можливість доплачувати медикам".

Курс гривні до долара: 29,1 грн

Середньорічний курс національної валюти, закладений в бюджет, становить 29,1 грн / долар. Правда, це зовсім не означає, що саме ці цифри ми побачимо на табличках обмінних пунктів. Бюджетний курс — це розрахунковий показник, за допомогою якого можна порахувати надходження від податків на експорт і акцизів, прив'язаних до валюти.

При цьому експерти, опитані "Коментарями", прогнозують курс долара на наступний рік в широкому діапазоні. Зокрема, глава аналітичного департаменту Forex Club Андрій Шевчишин розглядає три сценарії для курсу долара: базовий (29,0-30,5 грн), песимістичний (30,0 — 31,5 грн) і оптимістичний (28,5-29,5 грн).

За словами Шевчишина, ключовими факторами, що впливають на прогноз, є кілька факторів: епідеміологічний (як Україна впорається з пандемією, наскільки тривалим буде локдаун), політичний (як ми вийдемо з кризи Конституційного суду і антикорупційного скандалу), економічний (який буде урожай і ціни на світових ринках, які будуть ціни на енергоносії). Від цих факторів залежить співпраця із західними кредиторами і МВФ. Боргове навантаження на 2021-й залишається високим, бюджет-2021 роздутий, і якщо економічна і ділова активність не прийдуть в норму, пережити наступний рік без інфляції та девальвації буде вкрай важко.

Раніше "Коментарі" писали, скільки грошей Україна витратить на утримання одного депутата в 2021 році.



Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.

Новини