Головна Статті Бізнес новини компаній Угода століття на медіа ринку: кому дістанеться конфіскований «Український медіахолдинг»
commentss Cтатті Всі новини

Ексклюзив Угода століття на медіа ринку: кому дістанеться конфіскований «Український медіахолдинг»

За конфіскований у Сергія Курченка "Український медіахолдинг" розгортається неабияка боротьба, адже перелік сторін, зацікавлених в такому ласому шматку вітчизняних ЗМІ – занадто широкий

24 липня 2020, 19:21 comments3053
Поділіться публікацією:

За два місяці до місцевих виборів в Україні на вітчизняному медіаринку може відбутися угода, яка  серйозно вплине на передвиборчі розклади. Йдеться про долю 72 компаній, яким належать права на десятки засобів масової інформації, що працюють в Україні – від регіональних ЗМІ до всеукраїнського сайту "Кореспондент", "Український медіахолдинг" (УМХ). Нині керований Національним агентством з питань виявлення, розшуку та управління активами, отриманими від корупційних та інших злочинів (АРМА) холдинг готується до другої спроби передачі під зовнішнє управління.

Угода століття на медіа ринку: кому дістанеться конфіскований «Український медіахолдинг»

"Коментарі" розбиралися в тому, що чекає медіахолдинг, хто може бути зацікавлений в управлінні ним і до чого ця угода може призвести.

"УМХ": від успіху Ложкіна до арешту активів Курченко

Передісторія "УМХ" почалася в 1994 році з запуску майбутнім головою Адміністрації президента Петра Порошенка, а тоді бізнесмена Борисом Ложкіним, газети "Теленеделя". Через кілька років на тлі успіху газети, бізнесмен обзаводиться іншими друкованими ЗМІ та радіостанціями, що призводить до створення "Українського медіахолдингу". У наступні роки медіабізнес Бориса Ложкіна обростав новими напрямками у вигляді онлайн-ресурсів, в число яких потрапили "Кореспондент", bigmir.net, а також популярні газети "КП в Україні", "Аргументи і факти" і мережа радіостанцій.

Коли в липні 2013 року група "ВЕТЕК" бізнесмена Сергія Курченка, близького до екс-президента Віктора Януковича, купила 98% "УМХ" угода обійшлася покупцеві в 400 млн дол. США, однак насолоджуватися своєю покупкою бізнесмен зміг недовго.

Після зміни влади Сергій Курченко втік з України, а щодо нього один за іншим стали множитися кримінальні провадження про розкрадання грошових коштів і відмивання доходів, отриманих злочинним шляхом. Вже в травні 2014 року пресслужба СБУ заявила, що СБ України виявила факти безпосередньої причетності Курченка до реалізації злочинних механізмів придбання на користь ФПГ "СЕПЭК" медіаресурсу "UMH group. Втім, сам Ложкін заявив, що жодних претензій до покупця у нього немає.

Однак правоохоронці не заспокоїлися, і навколо Сергія Курченка і його структур продовжили виникати кримінальні провадження. Бізнесменові-втікачеві інкримінували: заволодіння скрапленим газом ПАТ "Укрнафта" та ПАТ "Укргазвидобування" на суму 2,196 млрд грн, заволодіння 449,963 млн грн, що належать НАК "Нафтогаз України", розкрадання 4,7 млрд грн з ПАТ "Реал банк", розкрадання 4,966 млрд грн. НАК "Нафтогазу" шляхом підробки продажу йому бурових установок, а також фіктивне підприємництво та ухилення від сплати податків.

До купівлі "УМХ" у правоохоронців виникли претензії відразу за двома напрямками.

По-перше, левова частка оплати угоди із продажу "УМХ" – 246,117 млн дол. США – прийшла з рахунків підприємств, афілійованих з Курченко. Хоча на кінцевому етапі оплата йшла з рахунків TriLado Enterprise Inc, за версією правоохоронців купівля здійснювалася коштом злочинних доходів, викрадених з державного бюджету України.

По-друге, претензії у правоохоронців були до кредиту в 160 млн дол. США, отриманих ТОВ "Ветек медіа інвест" в ПАТ "Укрексімбанк", який кредитор зобов'язувався повернути до 2022 року. На думку слідства, тим самим Сергій Курченко нібито намагався легалізувати злочинні доходи, а сам кредит був погашений достроково у 2015 році.

На підставі цих доказів і виконання вимог законодавства, правоохоронці не раз намагалися домогтися передачі медіахолдингу в управління держави, але домагалися, в основному, арешту майна, що належить "УМХ". Нарешті 9 вересня 2019 року Печерський районний суд Києва задовольнив клопотання про передачу АРМА майнових та інтелектуальних прав, пакетів акцій та іншого.

На запити журналістів, в АРМА відповіли, що після аналізу активів їх передадуть в управління юридичним або фізичним особам-підприємцям, яких оберуть через конкурс.

Продаж "УМХ": перший млинець завжди комом

Аналіз активів "УМХ" у АРМА продовжувався понад 8 місяців, поки 12 червня Агентство оголосило конкурс на пошук управителя для активів медіахолдингу: корпоративні права на 72 юридичних особи, пакети акцій ще семи фірм, 283 свідоцтва про інтелектуальну власність, дев"ять об'єктів нерухомості і 20 одиниць поліграфічного обладнання. Заявок від охочих взяти участь у конкурсі АРМА чекали до 3 липня.

9 липня на сайті відомства з'явилося повідомлення про наявність семи кандидатів на управління активами медіахолдингу, правда, документи одного з них, як заявили в Агентстві, які було вислано поштою, "загубилися". Втім, було обіцяно, що після офіційного надходження документів, пропозиції учасника будуть вивчені так само, як і пакети документів, що надійшли від шести інших кандидатів.

Невідомо, чи надійшов пакет документів від сьомого кандидата, але 20 липня в Нацагентстві повідомили, що після вивчення пропозицій тендерний комітет не вибрав переможця конкурсного відбору.

"Попри чітко сформульовані умови конкурсу і тривалий термін прийому документів, компанії, які взяли участь у відборі, не виконали всі необхідні вимоги при оформленні та подачі документів до АРМА. Враховуючи масштаб і складну структуру Холдингу, а також значний громадський та медійний резонанс навколо конкурсного відбору управителя на згаданий актив, АРМА насамперед зацікавлене у безумовному дотриманні усіх вимог законодавства при проведенні конкурсу. "Тільки такий підхід забезпечить повну легітимність статусу майбутнього управителя і, нарешті, дозволить зберегти економічну вартість УМХ", – свідчить повідомлення відомства на власному сайті.

Також в АРМА відзначили, що прийом документів на участь у конкурсі продовжено до 15.45 28 серпня.

Головна вимога – хороша програма і готовність доплачувати "свої"

Ще 12 червня у своєму оголошенні про початок конкурсу АРМА надало перелік вимог до учасників конкурсу, серед яких були досвід роботи у сфері ЗМІ, рекламних послуг у сфері Інтернету, радіо і друку, виробництво відповідного контенту, управління активами в медійній сфері.

Але головною умовою в Агентстві назвали програму управління, обов'язковою вимогою до якої були б пропозиції управителя відносного прогнозованого прибутку з активів "УМХ" і відрахувань до Держбюджету, причому останні суми управитель повинен бути готовий доплачувати зі своєї кишені у разі необхідності. Ця програма повинна була складатися з урахуванням різних факторів, що впливають на прибутковість активу і включати конкретні кроки щодо їх управління на термін не менший, аніж три роки. Також у програмі просили врахувати наслідки ділової стагнації, викликаної карантином і занепадом друкованих ЗМІ.

Невідомо, які саме умови учасниками конкурсу не були дотримані, оскільки ні назви фірм, ні їх пропозиції, АРМА так і не опублікувало. Втім, судячи з умов конкурсу, які змінилися, в оголошенні від 20 липня основною проблемою стали саме фінансові показники по щомісячних доходах та надходження в Держбюджет, які управитель готовий доплачувати своїм коштом.

Обидві ці вимоги – прогнозні показники по щомісячних доходах і відрахувань до Держбюджету, з готовністю управителя доплачувати в держскарбницю можливу "різницю" в вигляді податків зі своєї кишені, залишилися. Правда, якщо 12 червня АРМА підкреслювало цю вимогу, як кажуть, "жирною рискою", то тепер ця умова акцентується не так сильно.

Разом з тим в Нацагентстві зобов'язують включити в програму гарантії дотримання трудових прав працівників "УМХ" чітко визначені заходи щодо отримання згоди власника корпоративних прав, необхідних для здійснення управління Активами, шляхи врегулювання заборгованості, котра існує перед кредиторами та заставотримачами активів групи УМХ, чіткі заходи отримання (продовження) ліцензії та інші дозвільні документи.


Кому дістанеться "УМХ": претенденти з групи олігархів

Не дивлячись на згаданих АРМА семеро кандидатів на роль управителя "УМХ", про свою зацікавленість до медіахолдингу публічно заявила лише, група "1 1 media", що належить Ігорю Коломойському і володіє каналом "1 1". 8 липня на своєму сайті претендент опублікував заяву, в якій підкреслювався досвід управління, потужна команда професіоналів і показники компанії.
Досить незрозумілим стала заява медіахолдингу "Медіагрупа Україна", що об'єднує активи найбагатшого українця Ріната Ахметова, який працює у сфері ЗМІ. Хоча компанія офіційно не заявляла про свою участь, холдинг виступив із заявою, в якій назвав конкурс на управління активами "Українського Медіа Холдингу", таким, котрий не відповідає нормам Закону України "Про телебачення і радіомовлення".
"По суті, такий конкурс є прихованою позаконкурсною передачею ліцензій на мовлення, що прямо заборонено законом. Крім того, умови конкурсу на управління активами "Українського Медіа Холдингу" не враховують інші вимоги та обмеження, передбачені Законом "Про телебачення і радіомовлення", зокрема про структуру власності телерадіоорганізації. Отже, конкурс на управління активами, який оголошено АРМА, претендує на статус альтернативного, не передбаченого законодавством надання права на мовлення. Вважаємо, що за таких обставин результати конкурсу і сам конкурс повинні бути скасовані", – заявили в медіахолдингу.
Втім, пильну увагу до конкурсу проявив і Антимонопольний комітет України, заявивши, що за його результатами у разі перевищення порогової концентрації активів у сфері ЗМІ, переможець повинен буде звернутися за дозволом до АМКУ.
На ділі ж придивляються до УМХ і інші гравці, причому вони почали це робити ще навесні.
Так, у квітні телеграм-канал "АРМА: мистецтво красти" опублікував листування заступника голови АРМА Володимира Павленка з директором медіагрупи "Ekonomika " Іллею Чудновським. Останній – досвідчений управлінець у сфері ЗМІ й раніше керував виданням "Капітал", яке належало Сергію Арбузову, іншому одіозному представнику оточення Віктора Януковича.
Що стосується нинішнього місця роботи, то в медіагрупу "Ekonomika ", що належить дніпропетровському бізнесменові Костянтину Паршину, входять сайти Delo.ua, Womo.ua, Mmr.ua. Як випливає з листування, у Павленка просили допомоги у підготовці до конкурсу, зокрема, у складанні плану. Для цього просили надати якогось "куратора".

Угода століття на медіа ринку: кому дістанеться конфіскований «Український медіахолдинг» - фото 2

Сам Ілля Чудновський у коментарі "Країна.юа" підтвердив, що "Ekonomika" подала заявку на місце управителя активами "УМХ", але спростував спроби "домовитися" з АРМУ.

Стосовно особистості бізнесмена Костянтина Паршина, то про нього відомо небагато – в 90-ті роки займався торгівлею, а на початку 2000-х перейшов в аграрний бізнес, створивши "Придніпровську аграрну групу". Свого часу за бізнесменом закріпилася стійка репутація "рейдера", що діє в інтересах групи "Приват" Ігоря Коломойського, а ряд ЗМІ пишуть, що з того часу Паршин зблизився з лідером "Батьківщини" Юлією Тимошенко.
Зараз Костянтин Паршин більш відомий як громадський діяч, творець навчального центру "PATRIOT", тісно співпрацює з Національною гвардією України.
Кому дістанеться "УМХ": претендент з ОПУ
Але що ще більш цікаво, в списку кандидатів на "УМХ" фігурує й Офіс президента України в особі заступника його голови Кирила Тимошенка, який відповідає в ОПУ за інформаційну політику. Той самий заступник голови АРМА Володимир Павленко в листуванні з міністром юстиції України Денисом Малюською згадав про інтерес Тимошенко до активів "УМХ". На цьому заступник голови Нацагентства і хоче зіграти у своїй боротьбі за Межигір'я.

Угода століття на медіа ринку: кому дістанеться конфіскований «Український медіахолдинг» - фото 3

Про інтерес ОПУ до активів "УМХ" на своїй сторінці в Facebook повідомив журналіст Юрій Бутусов. За його словами, в останній момент, коли пропозиції інших кандидатів були вже відомі, під тиском ВП тимчасово виконуючий обов'язки директора АРМА Віталій Сигидин зареєстрував ще одну заявку.

"Цей "хтось", дуже ймовірно, пов'язаний із заступником голови ВП Кирилом Тимошенком. Не виключено, що Тимошенко вирішив посприяти у створенні лояльної собі медіакомпанії перед виборами, і капіталізувати свій вплив в політиці", – написав журналіст, уточнивши, що найбільший інтерес для Тимошенка в "УМХ" можуть представляти онлайн-ресурси – Бігмір.нет і "Кореспондент", а також сім УКХ-радіостанцій.
Цікаво, що у своїй заяві про інтерес до "УМХ" від 8-го липня "1+1 media" повідомляв про п'ять учасників майбутнього конкурсу, яких насправді, за даними АРМУ, виявилося шестеро, не рахуючи того, чиї документи "загубилися". Тобто або шостий учасник з'явився вже після 3-го липня, або "1+1 media" все ж таки мало неповні дані.
22 липня все та ж "1+ 1 media" розкритикувала АРМА, звинувативши в непрозорому проведенні конкурсу – відсутності у відкритому доступі протоколу засідань Агентства, на якому приймалися рішення про результати конкурсу. Це могло б допомогти "1 +1 media" дізнатися, які саме вимоги не були дотримані при оформленні та подачі документів у АРМА, оскільки компанія не отримала жодного зворотного зв'язку від Агентства. Також в групі особливо підкреслили різницю у два учасники, про які вони не знали.


Ставки експертів: Коломойський або "темна конячка"
Як пояснили "Коментарям" експерти, за право керування таким цінним медіаресурсом як активи "УМХ" розгорнеться неабияка боротьба, фаворитами в якій виступлять головні політичні гравці.

Так, радіо — і телеведучий, медіаексперт Сергій Дойко вказує на непрозорість процедури відбору управителя, що не може не насторожувати.

"Участь у конкурсі можуть брати тільки підприємці або юридичні особи, які відповідно до вимог, або вже працюють зі ЗМІ, або мають досвід управління медіа. Відомо, що серед потенційних претендентів на покупку фігурує лише одна компанія, яка точно відповідає вимогам. Це – "1+1 Інтернет". Про інших претендентів і навіть точне їх число нічого не відомо і це насторожує", – зізнається експерт.

На його думку, найбільш реальним результатом майбутнього конкурсу може стати перемога дослідної компанії, що працює в даній сфері. І тут найбільш вірогідним є "1 + 1", або ж якась "темна конячка", як це сталося з купівлею столичного готелю "Дніпро".

Також співрозмовник "Коментарів" радить не забувати й про інтереси влади.

"Зрозуміло, що будь-якій владі вигідно мати більше медіаресурс. Особливо, коли мова йде про один з провідних холдингів країни. Тому варіантів розвитку подій може бути також два. Якщо ці особи дійсно, прямо або побічно, мають відношення до нинішньої влади та бажають мати у своїй скарбниці додаткову, або першу, дуже хорошу медіа машину, то вони можуть або тримати її в тому стані, в якому вона є, лише підтримуючи, але не дуже вкладаючись і розвиваючи холдинг, або – розвивати на повну потужність, ставлячи на чільне місце політичні інтереси", – говорить про можливу участь у майбутній долі "УМХ" і можливого сценарію його роботи Сергій Дойко.
В цілому, на думку експерта, основна конкуренція за активи "УМХ" розгорнеться між Ігорем Коломойським і можливим представником владної команди.
Як вважає політичний експерт, директор Communication group Володимир Манько, список кандидатів на активи "УМХ" виглядає ширше і міститить кілька сторін.
"Є кілька версій щодо того, хто б хотів взяти участь в управлінні UMH. Версія перша, і вона ж головна: це влада. Минув перший рік правління "зеленої" команди. Звідусіль на них направляються атаки опонентів. Головні атаки надходять з боку медіа пулів Медведчука і Порошенка. Симетрично відповісти влада не може, оскільки не володіє достатнім медіаресурсом. Є державні медіа, але вони не популярні. Канал Коломойського "1+1" вже не є повністю лояльним до влади, оскільки 25% акцій викупив Медведчук, – говорить про поточної ситуації для влади в інформаційному просторі експерт.
За словами нашого співрозмовника, канали Ахметова і Пінчука зараз є якимись "теплими ваннами" для депутатів-слуг, чиновників і президента, де вони можуть відчувати себе досить комфортно, але такий стан триватиме, поки Денис Шмигаль, людина Ахметова, буде очолювати уряд. Якщо ж восени перед місцевими виборами на Банковій зважаться на політтехнологічний хід заміни уряду – канал "Україна" стане "холодною ванною" для влади.
"У такій ситуації потужний медіахолдинг UMH, що працює на владу, компенсує для неї недостачу цього виду ресурсу. Тим більше, що в жовтні відбудуться вибори в місцеві органи влади", – говорить про перший варіант наш співрозмовник.
Другою версією Володимир Манько називає інтерес до компанії Юлії Тимошенко.
"В управлінні UMH зацікавлена Юлія Тимошенко. У неї теж брак власних, або лояльних до неї медіа. Тому їй завжди треба з кимось домовлятися про присутність на ефірах. Зараз її активно запрошують на ахметівську "Україну" і "коломойський", хоча вже й не настільки, "1+1", – говорить про менш ймовірного кандидата політолог.

Як писали "Коментарі", в цьому випадку експрем'єр-міністр України може діяти через медіагрупу "Ekonomika" Костянтина Паршина.

Також крім цих двох версій Володимир Манько радить не забувати й про можливість інтересу до "УМХ" з боку якихось регіональних еліт напередодні місцевих виборів, а також медіапулів Віктора Медведчука та Петра Порошенка.

"Інтерес регіональних еліт здається мені найменш реалістичною версією. У випадку ж перемоги в боротьбі за активи "УМХ" Медведчука чи Порошенка, ми станемо свідками подальшого нарощування їх медіам'язів і поширення відповідної інформповістки", – резюмує Володимир Манько.

Як раніше писали "Коментарі", численні чутки та навіть факти вказують на те, що на медіаринку України настає великий перерозподіл, головними дійовими особами якої можуть стати президентська команда і провідна опозиційна сила країни.



Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.

Новини