Рубрики
МЕНЮ
Юлия Сорока
Відомо, що бензин роблять з нафти, і якщо підвищується ціна на "чорне золото", то підвищується вона і на бензин. Але чому вартість палива не падає, коли ціна за барель нафти знижується, як це було в 2018 році — з'ясовували "Коментарі".
Чому вартість палива в Україні не знижується слідом за нафтою
Зрозуміло, що падіння цін на нафту позначається і на цінах на бензин в Україні. Але зазвичай таке зниження відбувається поступово. У цьому впевнений Антимонопольний комітет України (АМКУ). Відомство проводить переговори з найбільшими мережами АЗС, на яких була досягнута домовленість про необхідність зниження цін на паливо.
У вартість бензину також входять витрати на переробку нафти, адміністративні та інші витрати, податки (в ціні літра бензину, за даними НБУ, податки складають приблизно 0,37 долара), а також дилерська націнка.
Тому падіння цін на бензин відбувається не так помітно, як падіння цін на нафту, і може зайняти деякий час. Так, з початку 2020 року літр бензину А-95 подешевшав усього на 0,15 долара.
Зниження цін на нафту має сприяти зміцненню гривні, оскільки означає зниження вартості іноземної валюти, витраченої на імпорт нафти і нафтопродуктів. Однак курс валюти зараз визначається і психологічними факторами, зокрема, негативними очікуваннями інвесторів щодо економічного зростання України, особливо в контексті невизначеності ситуації співробітництва з МВФ. Отже, в короткостроковій перспективі ціни на нафту істотно не вплинуть на ціну долара США в Україні.
А ось Президент асоціації "Об'єднання операторів ринку нафтопродуктів України" Леонід Косянчук впевнений, що зараз більше правди в прогнозах синоптиків, ніж в прогнозах вартості нафтопродуктів на українських заправках. Справа в тому, що український ринок нафтопродуктів на 75-80% залежить від імпорту.
Так що важливо не разовий зниження ціни за барель нафти, а її перепади протягом 15-20 днів.
У світі почався новий економічний криза, спровокована пандемією коронавируса. Значна частина промислових підприємств була поміщена на карантин, пасажирські авіаперевезення припинилися, також були обмежені інші види транспорту.
Все це позначилося на попиті нафти. За оцінками Міжнародного енергетичного агентства, світовий попит на "чорне золото" може впасти на 30% через COVID-19 і подальшого карантину. У той же час з початку пандемії найбільші його експортери — країни ОПЕК Організація країн-експортерів нафти — не тільки не скоротили видобуток, але навіть її збільшили.
Зростання видобутку почався з конфлікту між Росією і Саудівською Аравією, неофіційним лідером ОПЕК. Два держави не змогли домовитися про скорочення видобутку нафти, і пізніше Саудівська Аравія, щоб змусити Росію говорити, почала "грати в російську рулетку" з нафтовим ринком. Різко збільшивши експорт нафти, саудівці почали продавати її росіянам.
В результаті сталося безпрецедентне падіння світових цін на цей продукт. Економіки країн-експортерів нафти почали страждати, тому країни ОПЕК врешті-решт погодилися скоротити видобуток на 9,7%. Але навіть при такому скороченні, нафти в світі як і раніше занадто багато, а місця для її зберігання не вистачає. Це призвело до того, що трейдери на товарних ринках (де торгують нафтою) почали ліквідацію нафтових ф'ючерсів. (Ф'ючерсний контракт — це тип активу, який допомагає нафтотрейдерам фіксувати ціну на нафту на певну дату в майбутньому. Нафтові ф'ючерси — основний спосіб торгівлі нафтою — тепер мають негативну ціну. А нафтові трейдери часто є біржовими спекулянтами, які не мають відношення до використання справжньою нафти і, відповідно, не мають де її зберігати.)
Згідно з даними CNN, трейдери почали пропонувати покупцям гроші, щоб їм не доводилося турбуватися про транспортування, зберігання та використання купленої нафти.
Незважаючи на різке падіння цін на травневі ф'ючерси, відвантажена в найближчі місяці нафту як і раніше коштує 20-30 доларів за барель. Тобто, на покупку все одно потрібно витратитися.
Ситуація з травневими ф'ючерсами на американську нафту свідчить про те, що її пропозиція на ринку набагато перевищує попит. Тому ціни ще довго будуть залишатися низькими.
Цієї думки дотримується і Національний банк України (НБУ). У своїх звітах НБУ відзначає, що дешева нафта позитивно впливає на торговий баланс України: на імпорт витрачається менше іноземної валюти, а доходи від експорту впадуть незначно. Отже, в економіці залишиться більше іноземної валюти, що сприяє зміцненню гривні.
У той же час низькі ціни на нафту і енергоносії в цілому негативно позначаються на нафтогазовій галузі України. Через низькі ціни на нафту державна "Укрнафта" оголосила про вірогідної зупинки видобутку.
"Укрнафта" звернулася до уряду за фінансовою допомогою, щоб пережити нафтова криза. Однак пізніше запит відкликали.
нафту в обмін на вакцини від коронавируса .
Новини