Рубрики
МЕНЮ
Константин Куликов
Незважаючи на війну з Росією, ювелірні бренди продовжують продавати українцям свої вироби, хай їхня кількість і суттєво знизилася. Але, як показав досвід, відмовитися від дорогоцінних дрібничок люди не можуть навіть під час кризи.
Виробники ювелірних виробів не поспішають ділитися інформацією про свої прибутки
Спочатку галузі довелося важко – вже у березні 2022 року із 1300 торгових точок працювали лише 200 або 15%, але поступово цей показник зростав і влітку 2023 року працювали вже близько 1000 місць продажу або 75%. Але хто ті щасливці, які можуть не тільки "чахнути над своїм златом", а й продавати його.
ТМ "Золоте століття" — сімейство Попових із Запоріжжя та партнери
На ювелірному ринку України ТМ "Золоте століття" з'явилася 1999-го року, коли почав працювати ювелірний завод у Запоріжжі, а ось у роздрібну торгівлю бренд прийшов лише 2008-го, обзавівшись першим фірмовим магазином у рідному місті.
Зараз "Золоте століття" хоч і найвідоміше, але лише один із багатьох ювелірних брендів (Срібний вік, Золота країна, Срібна країна, Brilliant, Dominant Diаmonds та Укрсрібло), які належать Union Group. Компанія має близько 500 магазинів та торгових точок у всіх регіонах України. Якщо врахувати, що всю ювелірну галузь до 24 лютого 2022 року було представлено 1300 торговими точками, на Union Group припадає до 40% роздрібного ювелірного ринку України.
За даними аналітичного сервісу YoiControl, власниками 40% роздрібного ювелірного ринку України є непублічні бізнесмени із Запоріжжя Дмитро Попов та члени його родини, зокрема син Артур. До складу групи входять 27 компаній, які займаються ювелірним бізнесом та наданням фінансових послуг.
Донедавна сім'я Попових вела і ломбардний бізнес через повне товариство "Ломбард капітал", але потім продала його. Проте сім'я володіє магазинами "ТехноSale", через який продають техніку по комісії, як раніше продавали невикуплені застави у ломбардах.
Закритість сім'ї Попових виражається не лише у небажанні спілкуватися з пресою, а й, схоже, без бажання відкрито публікувати звітність про свій бізнес. Наприклад, ТОВ "Ювелірна фабрика "Золоте століття", що йому належить, відзвітувало 2021-го року про активи в цілих 2200 гривень і замовчало про виручку.
Навряд чи людина, яка контролює до 40% роздрібного ювелірного ринку навіть у країні, що воює, ледве зводить кінці з кінцями. Втім, має сім'я Попових "Золоте століття" не одна. У них є ще й партнери, а також родина запорізьких бізнесменів Романа Петренка та його сина Тараса.
ТМ "Укрзолото" — сім'я Петренка та партнери
Ювелірний бренд "Укрзолото", що з'явився в 1998 році і розрісся до приблизно 170 магазинів, належить сім'ї Петренко, щоправда, на паях з іншими партнерами.
Власне, заснував бренд київський бізнесмен Олексій Рогожинський і працював перший магазин мережі під назвою "Золото". Відповідна приставка ж з'явилася після того, як у 2003 році з'явився перший ювелірний супермаркет у київських ТЦ "Городок" та ТЦ "Піраміда". За реалізації цієї концепції і з'явився другий відомий в Україні ювелірний бренд – "Укрзолото".
Зі звітністю про доходи в компанії дещо краще, ніж у "Золотому столітті", наприклад, ТОВ "Мережа "Укрзолото" звітувало про доход за 2022 рік у 26,3 млн грн, а в 2021-му це були 33,2 млн грн.
Але скільки насправді приносить бізнес сімейству Петренка, знають тільки вони. До речі, як і Попови, сімейство Петренка також володіє мережею ломбардів під назвою "Перший", яка принесла їм у 2022 році 227,5 млн грн доходу.
ТМ Столична ювелірна фабрика – Дмитро Грабовлянський
Бренд "Столична ювелірна фабрика" (СЮФ) була створена 1997 року. Як і "Укрзолото", у роздрібну торгівлю коштовностями прийшла не відразу, а поступово почала продавати ювелірні вироби через магазини "Укрзолото". Зараз як стверджує сайт СЮФ, створювані 200 майстрами-ювелірами коштовності продаються в 160 фірмових магазинах мережі. Із цих магазинів 49 знаходяться безпосередньо у столиці.
Офіційно власниками "іменного" ТОВ "Столична ювелірна фабрика" є 7 фізичних осіб, а найбільший пакет у 29,63% належить Оксані Назаровій. За даними ЗМІ, вона є комерційним директором підприємства, а справжній власник — столичний бізнесмен Дмитро Грабовлянський.
Крім того, подейкували, що СЮФ у 2018 році масово завозила контрабандою дешеві та низькоякісні вироби з Туреччини. У ході обшуків тоді вилучили 60 тисяч коштовностей на суму 190 млн грн. Але зрештою "Столична ювелірна фабрика" продовжує свою роботу, щоправда ясності у структурі власності та розмірів доходів так і немає.
ТМ "Київський ювелірний завод" — Сергій Цюпко
Ще один столичний ювелірний бренд має давню історію, що тягнеться з 1936 року, коли це була ремонтна майстерня для відновлення годинників та ювелірних виробів. До 1990-х – вже повноцінний ювелірний завод, яким у свій час володів банк "Аваль".
До 2000-х років власником Київського ювелірного заводу став бізнесмен Сергій Цюпко, якого у 2012-му році журнал "Фокус" ставив на 81-е місце в рейтингу найбагатших українців зі статком $150 млн. Проте незабаром він втратив свій ювелірний актив через власний банк "Таврика", який НБУ вніс до категорії неплатоспроможних. Потім бізнесмен зник. Як стверджувало видання "Лівий Берег", втік до Австрії, побоюючись кримінального переслідування.
У 2017 році підприємство було викуплено ТОВ "Еталон-Консалтинг", яким володіє колишній заступник голови наглядової ради банку "Таврика" Олександр Бакаєв, що породило версію щодо повернення контролю над заводом Сергієм Цюпком.
Справді, 2022 року бізнесмен повернувся до українського інформаційного простору, створивши свій благодійний фонд "Сергія Цюпка" . Втім, ЗМІ періодично нагадують про російський бізнес Сергія Цюпка в Криму, а сам він позиціонує себе як віруючу людину та мецената. А в одній із статей Цюпко прямо називає себе власником Київського ювелірного заводу.
Мережа магазинів бренду налічує 45 магазинів, є і онлайн-продаж.
ТМ Pandora – Володимир Цой та Сергій Башлаков
Ювелірні вироби, що продаються під досить зловісним міфічним брендом Pandora, виготовляються однойменним ювелірним брендом у Данії, але на них добре заробляє група компаній MTI, що належить Сергію Башлакову та Володимиру Цою.
Бізнес у MTI дуже багатогранний, але за ювелірну його складову (44 фірмові магазини в Україні, онлайн-торгівля та 24 магазини в Казахстані) відповідає ТОВ "Амадео". Що нехарактерно для українського ювелірного бізнесу, компанія прозвітувала про виручку в 534 млн грн за 2022 рік, що, до речі, на 29 млн грн більше, ніж у довоєнному 2021-му.
ТМ SOVA – Олександр та Юрій Сова
Історія бренду починається в 2000 році, коли було засновано компанію SOVA, біля витоків якої стояли Олександр Сова та його дружина Людмила. Спершу компанія займалася продажем чужих коштовностей, але поступово прийшли до рішення створювати своє велірне виробництво. У 2013 році SOVA провела ребрендинг, змінила назву, логотип та концепцію бутіків, першим з яких став магазин у ТРЦ Ocean Plaza, всього ж їх тепер у бренду близько 40.
Справи Олександра Сови пішли успішно з 2019 року, коли він у складі партії "Слуга народу" пройшов до Верховної Ради України та очолив підкомітет у митній справі Комітету Верховної Ради України з фінансів, податкової та митної політики. Але успіх у політиці змусив його відійти від бізнесу, тому оперативним управлінням за даними YouControl, займається його брат Юрій.
Як і у випадку з іншими ювелірними мережами, "дорогоцінний" бізнес зосереджений у кількох фірмах (всього до групи братів Сова входять 14 фірм). Найбільше у 2022 році заробило ТОВ "Сова джеверді хаус" — 8,1 млн грн., що, до речі, більш ніж удвічі перевищує фінансовий результат 2021-го (3,7 млн. грн.). Ще 5,1 млн. грн. принесло братам ТОВ "Торговий дім "Сова".
ТМ Aurum – Сергій Родоус
Як і багато інших ювелірних брендів, ТМ Aurum, незважаючи на їх більш ніж 40 фірмових магазинів по всій Україні, залишається досить "темною конячкою". Розпочавши бізнес із продажу ювелірних виробів через магазини "Укрзолото" у 2003-му році, Aurum потім обзавівся власними фірмовими салонами під своєю вивіскою KSD Aurum. Проте точний власник цього бренду невідомий, хоча найімовірніший кандидат на цю посаду – одеський бізнесмен Сергій Родоус.
Принаймні, саме бізнесмен був директором ЗАТ "Аурум", що займався в Одесі виробництвом ювелірних виробів. Зараз завод збанкрутілого. Власне, схожа ситуація з Київським ювелірним заводом, який де-юре давно банкрут, але, як і раніше, працює і ним володіє Сергій Цюпко.
Як нескладно побачити, власники ювелірного бізнесу в Україні віддають перевагу тиші, за якої однією мережею можуть володіти кілька партнерів, а скільки вони заробляють, мабуть, невідомо навіть податковій службі. З цього можна дійти невтішного висновку, що доходи “ювелірних королів” України явно чималі.
Новини