Рубрики
МЕНЮ
Марина Ткаченко
Минулий тиждень був насичений подіями у світі економіки. На тлі суперечок в Україні та світі про переваги та шкоду від інтернету 5G, Китай не зупиняється на досягнутому і вже тестує супутники з новою технологією — 6G.
Фото: RBC Wealth Management
Водночас коронавірусна інфекція COVID-19 продовжує впевнено крокувати світом і завдавати шкоди світовій економіці. У п'ятницю країни G20 підписали "історичну" угоду про борг бідних країн. У Франції ресторани і кафе будуть закриті до подальшого повідомлення, незалежно від розвитку ситуації з коронавірусом у країні мінімум до 1 грудня.
Світ стрімко змінюється, і в США заявили про створення інфраструктури для літаючих таксі, які повинні з'явитися у найближчі десятиріччя. А в Україні проблеми з транспортом хоче вирішувати компанія Bolt, яка інвестує 100 млн євро в бізнес оренди електросамокатів в ЄС та Україні. Відзначимо, цей вид транспорту став особливо популярним на тлі пандемії, коли громадський транспорт став працювати з обмеженнями.
Про ці та інші події більш детально читайте в огляді порталу "Коментарі".
7-8 листопада Китай провів успішні випробування першого у світі супутника 6G у тестовому режимі.
Його вивели на орбіту з Центру запуску супутників Тайюань в провінції Шаньсі. Нова технологія використовує високочастотні терагерцеві хвилі для досягнення швидкості передачі даних, у багато разів перевищує можливу швидкість 5G.
На супутнику також розміщена технологія, яка буде використовуватися для моніторингу лих врожаю і запобігання лісових пожеж.
Компанія Virgin Hyperloop Річарда Бренсона здійснила першу у світі пасажирську поїздку на надшвидкісній системі левітуючих контейнерів на випробувальному полігоні у Лас-Вегасі.
Технічний директор компанії Джош Гігель і директор по роботі з пасажирами Сара Лучіан здійснили поїздку в капсулі зі швидкістю 172 км/год.
Передбачається, що так звані левітуючі капсули Virgin Hyperloop з пасажирами і вантажем будуть пересуватися вакуумними трубами зі швидкістю 966 км/год або навіть швидше. За словами розробників, поїздка з Нью-Йорка до Вашингтона, займе всього 30 хвилин — це вдвічі швидше, ніж політ комерційного реактивного літака, і в чотири рази швидше, ніж високошвидкісний потяг.
Раніше компанія провела понад 400 тестів без пасажирів на об'єкті в Неваді. Компанія працює над сертифікацією безпеки до 2025 року і комерційною діяльністю до 2030 року.
Берат Албайрак, зять президента Туреччини Реджепа Тайіпа Ердогана, написав заяву у неділю, пославшись на стан здоров'я.
Опозиція давно закликала Ердогана звільнити міністра фінансів і казначейства Берата Албайрака, тому що турецька ліра опускається до рекордно низького рівня. Громадяни Туреччини зубожіли, в той час як безробіття різко зросло, а вартість життя стала нестерпною під час перебування Албайрака при владі.
Відставка Албайрака відбулася наступного дня після того, як Ердоган звільнив голову центрального банку Туреччини Мурата Уйсала і замінив його колишнім міністром фінансів Наджи Агбалом.
Турецька ліра в п'ятницю досягла рекордно низького рівня — 8,48 ліри за один американський долар (10,12 ліри за євро), а річна інфляція становить 11,89%.
Сам Албайрак часто звинувачував в економічних проблемах Туреччини іноземні держави.
Корейська компанія викупила 58,36% акцій українського виробника автокранів в Броварах.
Південнокорейська корпорація Caris складається з будівельних і логістичних компаній, які виробляють інноваційні матеріали і компоненти для дорожнього будівництва і безпеки руху, а також R&D центр, який володіє запатентованими інноваційними технологіями виробництва полімерних і надтвердих матеріалів, що застосовуються в теплоенергетиці, промисловій електроніці і машинобудуванні. Ці дочірні фірми локалізовані в багатьох країнах світу.
Згідно з фінансовим звітом української АТ "КФ "Стріла" за 2019 рік, наразі підприємство, на якому до початку поточного року працювало 10 осіб, не веде виробничу діяльність (з 2015 року), а основні доходи отримує шляхом продажу матеріалів і часткової оренди приміщень.
Раніше завод виробляв автомобільні крани КС, "Броварчанець" вантажопідйомністю від 16 до 25 тонн на шасі МАЗ, КрАЗ, КАМАЗ, вузли та запчастини до них, а також ремонтував ці крани.
Нові власники "Стріли" планують провести збори акціонерів, зокрема, планується розглянути питання про зміну назви АТ "Кранобудівна фірма "Стріла" на АТ "Каріс Рейл Стріла" і затвердити її статут у новій редакції.
З 10 листопада ЄС вводить нові мита на ряд американських товарів. Штрафні заходи торкнуться сільськогосподарської і промислової продукції. Причина — у конфлікті навколо субсидій авіабудівників американського Boeing та європейського Airbus.
Суперечка про держдопомогу корпорації Boeing і її європейському конкурентові Airbus триває понад 16 років. В результаті Світова організація торгівлі (СОТ) визнала частину субсидій неприпустимими для обох авіабудівників.
Нагадаємо, що панівне становище Airbus і Boeing на авіаційному ринку стало результатом того, що після численних злиттів і поглинань в аерокосмічній промисловості в 1990-х роках на ринку пасажирських авіалайнерів залишилося всього два гравці.
Airbus спочатку створювався як консорціум європейських авіавиробників, тоді як Boeing в 1997 придбав свого головного конкурента McDonnell Douglas.
Інші виробники в результаті падіння попиту і випробовуваних економічних проблем пішли з ринку пасажирських літаків.
Введені у 2018 році європейські штрафні мита на ряд товарів зі США торкнулися, зокрема, американської їжі, джинсів і мотоциклів Harley-Davidson.
У 2019 році СОТ дозволила США стягувати мита за європейські товари і послуги на загальну суму близько 7,5 млрд євро. Постраждали літаки Airbus, а також вино, сир і оливкову олію.
Зараз, в середині листопада СОТ дозволила ЄС обкладати штрафними митами імпортовані зі США товари на суму майже 4 млрд дол. (3,4 млрд євро) на рік. У рішенні організації зазначалося, що цей захід адекватний "невигідним ефектам", викликаним протизаконним субсидуванням Вашингтона авіаконцерну Boeing.
Німецька енергетична компанія Uniper заморожує плани спорудження в ФРН приймального термінала для зрідженого природного газу з Америки.
Uniper пояснила необхідність "перегляду проекту" тим, що в ході прийому зобов'язують заявок на бронювання його потужностей попит виявився набагато нижчим за очікуваний.
Насправді причину вбачають у тому, що чинний президент США Дональд Трамп програє вибори, а термінали для СПГ були поступкою його економічній політиці. Тема спорудження в ФРН СПГ-терміналів в останні півтора року посилено просувалася з політичних міркувань, — у контексті наростаючого американського тиску на "Північний потік-2".
Олівер Гізі — керівник проекту Uniper в Вільгельмсхафені пояснює таке рішення прагматично: "Напевно свою роль зіграла економічна невпевненість через нинішній ситуації. Багато підприємств не хочуть нині пов'язувати себе довгостроковими домовленостями взагалі".
Німецька авіаційна компанія Lilium офіційно оголосила в середу про плани будівництва першого вузла для літаючих автомобілів. Спільно з адміністрацією американського міста Орландо, вони спільно інвестують у "Вертіпорт" для літаючих автомобілів, з 800 тис. дол. податкових пільг з боку міста.
Транспортний вузол площею 56 тис. квадратних футів повинен бути завершений у 2025 році і дозволить пасажирам обходити сумнозвісні перевантажені шосе Флориди, стверджують місто і розробники хаба.
За даними мюнхенської авіаційної компанії Lilium, яка працює з орландською фірмою Tavistock Development Company над цим проектом, створюваний літак буде здатний злітати вертикально з наземного вузла і досягати максимальної швидкості 186 миль на годину.
Літаючі таксі Lilium будуть новою альтернативою більш дорогим Uber і Lyft.
Ділянка, обрана для транспортного вузла, знаходиться на озері Нона, у запланованому районі площею 17 квадратних миль в межах міста, поруч з міжнародним аеропортом Орландо.
Джим Грей, комісар міської ради, чий район включає в себе місце планованого хаба, заявив в понеділок, що податкові пільги виправдані, і що проект створить близько 140 робочих місць, які в середньому будуть платити близько 65 тис. дол. на рік, що на 25% вище, ніж середня зарплата в окрузі Оріндж, о якого входить місто.
Ще в січневому звіті про появу літаючих автомобілів аналітики Morgan Stanley заявили, що "автономні міські літаки більше не можуть бути предметом коміксів. Літаючі автомобілі стануть звичайним явищем до 2040 року, а до того часу світовий ринок, за прогнозами, складе від 1,4 до 2,9 трлн дол".
Прем'єр-міністр Жан Кастекс оголосив в середу, що ресторани і кафе будуть закриті до подальшого повідомлення, незалежно від розвитку ситуації зі здоров'ям в країні до 1 грудня.
Треба уточнити, що французький уряд хоче саме повністю закрити місця загального харчування навіть без права роботи "на винос".
Професіонали галузі готують свою відповідь. Головна профспілка підприємств індустрії — Umih (L'Union des métiers des industries de l'hôtellerie) оголосила, що вони оскаржать в суді таке рішення влади і доб'ються компенсації.
Також сильно постраждали постачальники товарів для барів та ресторанів. Крім витрат з урахуванням фінансової вартості їх товарів, є ще терміни їх зберігання, які сильно турбують власників бізнесу поставок.
Щоб уникнути масових заяв про банкрутство, Конфедерація малих і середніх підприємств Франції обговорить найближчими днями питання про реструктуризацію боргу середньострокових і довгострокових організацій, а також про фінансування угоди.
Деякі підприємці хочуть, зокрема, домогтися продовження звільнень від зборів і часткового безробіття на 2021 рік, а також відстрочки погашення позик, гарантованих державою (PGE).
Конфедерація Umih, в співдружності з іншими організаціями французького громадського харчування сподівається закінчити тиск на уряд до 20 листопада.
Однозначно — ми не здамося, заявляють вони.
Компанія Bolt інвестує 100 млн євро в бізнес оренди електросамокатів в ЄС і в Україні.
Це буде більш ніж 100 міст Європи і вже в наступному сезоні запустять сервіс в Києві і ще в декількох містах України.
Bolt націлена стати найбільшим оператором по прокату легкого електротранспорту в Європі.
Послуга прокату самокатів Bolt стала набирати обертів по всьому світу через періодичні локдауни із зупинкою громадського транспорту через коронавірус.
Сьогодні ця послуга стала доступною в 45 містах 15 країн світу, в тому числі в Україні, Швеції, Франції та Португалії.
Генеральний директор і співзасновник Bolt Маркус Вілліг заявив, що в наступному сезоні компанія надасть більш доступні електросамокати і електровелосипеди ще більшій кількості країн Європи, включаючи Німеччину і Великобританію.
За власними даними Bolt, її послугами користується понад 30 млн. Чоловік в 35 країнах Європи та Африки.
В Україні її послуги доступні в Києві, Харкові, Одесі, Дніпрі, Запоріжжя, Вінниці, Полтаві та Львові.
Женевська сімейна компанія FONA International оголосила в четвер, що виплатить кожному співробітнику 2500 дол. за кожен рік роботи.
Для багатьох давніх співробітників це означає бонус в розмірі понад 50 тис. доларів.
FONA виробляє смакові ароматизатори для харчової промисловості. Цей рік вони завершують з профіцитом в 7,1 млн дол. та виплатять премії всім 220 співробітникам.
Власники Джо і Мері Славек зустрілися індивідуально і з невеликими групами співробітників, вручаючи чеки і повідомляючи цю унікальну новину, поки весь економічний світ зазнає збитків і скорочує своїх співробітників.
Україна приєдналася до решти 8-ми країн, які увійшли до програми NASA "Артеміда" з дослідження Місяця, Марса, комет і астероїдів в мирних цілях.
Домовленості за програмою "Артеміда" вісім держав підписали 13 жовтня 2020 на рамках 71-го Міжнародного астронавтичного конгресу.
Україна має всі науково-технічні можливості та досвід, які дозволяють їй стати одним із вагомих партнерів НАСА під час реалізації програми "Артеміда".
У програмі, крім США і України, також беруть участь Австралія, Канада, Італія, Японія, Люксембург, Об'єднані Арабські Емірати і Сполучене Королівство.
Домовленості містять набір принципів, якими будуть керуватися держави-підписанти в рамках їх участі у програмі НАСА "Артеміда".
"Ощадбанк" оголосив, що знижує ставки за основними кредитними програмами для клієнтів малого та середнього бізнесу (МСБ) на 2% в залежності від терміну кредитної операції і фінансового стану позичальника.
До кінця 2020 року бізнес-клієнти "Ощадбанку" мають можливість поповнити оборотний капітал, придбати транспорт або обладнання за рахунок кредитних коштів зі ставкою від 12,25% річних у гривні.
"Ми одними з перших на ринку почали фінансувати малий і середній бізнес за державною програмою "Доступні кредити 5-7-9%" і входимо в ТОП-3 головних інвесторів серед українських банків. Цього року підприємці вже отримали близько 800 доступних кредитів на суму майже 1,1 млрд грн", — зазначив заступник голови правління "Ощадбанку" Андрій Стецевич.
Колишньому босу Wells Fargo Джону Стампф пред'явлено звинувачення у введенні в оману інвесторів та створення фальшивих банківських рахунків.
Комісія з цінних паперів і бірж заявила, що керівники інших банків підтвердили і розкрили показники продажів, які, як вони повинні були знати, були помилковими.
Колишній глава компанії Джон Стампф погодився заплатити 2,5 млн дол. (1,9 млн фунтів стерлінгів) для врегулювання звинувачень.
Ще один співробітник — Керрі Толстедт, колишній керівник банківського сектора Wells Fargo — бореться з позовами про шахрайство в суді.
Пані Толстедт загрожує штраф в розмірі 25 млн дол. в аналогічній справі, яку вона також веде в суді.
Цей скандал призвів до відходу двох лідерів Wells Fargo, в тому числі пана Штумпфа, який погодився заплатити 17,5 млн дол. для врегулювання звинувачень.
Ця подія стала рідкісним прикладом особистого покарання керівників банку.
Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості ініціює передачу у свою сферу управління шести високотехнологічних держпідприємств, які перебувають під контролем концерну "Укроборонпром".
У числі цих підприємств "Антонов", "Харківське державне авіаційне виробниче підприємство" (ХДАВП), "Завод 410 ГА", "Запорізьке машинобудівне конструкторське бюро "Прогрес "ім.Івченко", "Харківський машинобудівний завод" ФЕД" і "Харківське агрегатне конструкторське бюро".
У жовтні 2020 року віце-прем'єр-міністр України — міністр з питань стратегічних галузей промисловості України Олег Уруський презентував реорганізацію "Укроборонпрому" в дев'яти галузевих холдингових компаніях. При цьому зазначив, що управляти ними будуть дві державні холдингові компанії, зокрема, ДХК "Аерокосмічні системи України".
Президент США Дональд Трамп видав указ, що забороняє американські інвестиції в китайські фірми, які, на думку уряду, мають зв'язки з китайськими військовими.
У наказі Трамп звинуватив Китай в тому, що він "все активніше використовує" американських інвесторів "для фінансування розвитку і модернізації своїх збройних сил".
Заборона набуде чинності ув січні 2021 року. У американських інвесторів є рік на дотримання правил.
Раніше цього року президент США Дональд Трамп наказав пенсійному фонду для державних службовців відмовитися від плану інвестування в китайські компанії. США також заявили, що розглядають можливість виключення китайських компаній зі списків фондових бірж США, якщо вони не дотримуються правил аудиту США.
Позиція Трампа по Китаю — одна з тих рідкісних галузей, в яких він іноді отримував підтримку і демократів, і республіканців.
Кілька політиків в Конгресі також запропонували закони, що забороняють інвестиції США в фірми, які Білий дім називає погрозами.
У п'ятницю, на G20 було підписано "історичну" угоду про борг бідних країн.
Реструктуризація буде проводитися відповідно до загальної схеми для всіх державних і приватних кредиторів, включаючи Китай, оскільки пандемія COVID-19 сильно вдарила по бідних країнах планети.
За тиждень до саміту під головуванням Саудівської Аравії міністри фінансів погодили в п'ятницю нові загальні положення.
"Вперше всі основні двосторонні кредитори, незалежно від того, чи є вони членами Паризького клубу чи ні, будуть координувати заборгованість бідніших країн", — сказав міністр економіки Франції Бруно Ле Мер.
У підсумку угоду прийняли 29 країн-кредиторів: 22 держави-члена Паризького клубу, п'ять країн G20 (Китай, Індія, Саудівська Аравія, Південна Африка і Туреччина) плюс Кувейт і Об'єднані Арабські Емірати.
Сподіваються на лояльну фінансову політику Пекіна, який став провідним двостороннім донором вразливих держав.
У п'ятницю Ілон Маск здав чотири тести на COVID-19 — так звані швидкі тести на антигени — і отримав два негативні і два позитивні результати. Він також написав у Твіттері, що здав два ПЛР-тести у різних лабораторіях і чекає результатів.
Відомо, що Маск з іронією і недовірою ставиться до реальності загрози COVID-19. Тепер він отримав привід написати в Твіттері, що відбувається щось "вкрай фальшиве".
Цими вихідними під час віртуальної сесії підписана гігантська мегаугода про вільну торгівлю.
П'ятнадцять країн Азіатсько-Тихоокеанського регіону, включаючи Китай, — це економічні території, на які припадає майже третина світового валового внутрішнього продукту.
Всеосяжне регіональне економічне партнерство (ВРЕП), до якого входять 10 членів Asean, включаючи Таїланд і країни, що тягнуться від Японії до Австралії і Нової Зеландії, направлено на зниження тарифів, зміцнення ланцюжків поставок з використанням загальних правил виробництва і кодифікацію нових правил електронної торгівлі.
Це стане виходом з пандемічної кризи в регіоні.
Однак Індія не захотіла піддавати своїх фермерів і фабрики іноземній конкуренції. Серед іншого, індійські фермери стурбовані конкуренцією з боку виробників молока і сиру Нової Зеландії і Австралії. Автовиробники побоюються імпорту з усього регіону. Але в цілому найбільше побоюються навали промислових товарів з Китаю.
Ухвалення цієї угоди також може поставити в невигідне становище деякі американські компанії та інші транснаціональні корпорації за межами зони, особливо після того, як президент Дональд Трамп відмовився від переговорів по окремій азіатсько-тихоокеанській торговій угоді, раніше відомої як транстихоокеанське партнерство (ТТП).
Буде потрібен час, щоб повністю оцінити точні деталі угоди, включаючи тарифні плани і правила для всіх 15 країн-учасниць — тарифний план тільки для Японії становить 1334 сторінки.
Відзначимо, портал "Коментарі" склав фінансовий гороскоп на прийдешній тиждень. Астрологи розповіли, на що варто звернути увагу, щоб фінансова удача була на вашому боці.
Новини