Рубрики
МЕНЮ
Гурген Григорян
Міністерство фінансів України розраховує, що переговори з Міжнародним валютним фондом (МВФ) щодо надання нового траншу Україні завершаться у липні, а гроші будуть виділені у вересні 2021-го. Про це днями заявив глава відомства Сергій Марченко, додавши, що країна не може собі дозволити значне розширення дефіциту держбюджету.
Наскільки гроші МВФ потрібні Україні
"Коментарі" разом з економістами розбиралися, чи зможемо ми обійтися без грошей кредитора і наскільки своєчасним буде транш у вересні.
Невідомо хто першим висловив цю думку, але за останні роки її багаторазово повторили найрізноманітніші експерти. Сьогодні навіть школяр знає про те, що кредит МВФ важливий не сам собою, а як певний сигнал для інвесторів про те, що з країною можна "працювати". А економічна доцільність кредиту — справа десята.
Тим часом аналітик Олексій Кущ запевняє: ніякої кореляції між співпрацею з МВФ і зростанням прямих іноземних інвестицій немає, скоріше, навпаки. І немає ніякого зв'язку між фактом співпраці з фондом і припливом вкладень в наші внутрішні борги.
За словами Олексія Куща, на тренд зміцнення гривні немає сенсу брати нові кредити, адже резерви і так ростуть. Кредити МВФ потрібні на фазі девальвації національної валюти, коли резерви тануть і валюта потрібна для інтервенцій з її продажу на міжбанку.
В Україні з її бівалютного економікою спрацьовує пастка "ревальвації боргу", продовжує Кущ. Коли гривня зміцнюється, вигідно віддавати борги, а не брати. Але якщо брати в борг на стадії ревальвації та витрачати ці гроші в економіці, то, обмінюючи валюту на гривні, ми отримуємо з кожним разом все менший і менший гривневий еквівалент. І це не кажучи про те, що продаючи 1 млрд доларів кредитних грошей на кривій зміцнення гривні, ми тим самим підстьобує процес ревальвації, попутно вбиваючи власну промисловість.
Однак у вересні півтора-два мільярди доларів від МВФ дійсно виглядають не зайвими. Справа в тому, що у вересні настає час виплати зовнішнього боргу, і покрити його можна або за рахунок ЗВР (які, відповідно, будуть зменшуватися), або за рахунок траншу. Крім того, цей транш можна буде витратити на покриття дефіциту бюджету. До вересня у нас зазвичай трапляється бюджетна діра, і напевно цей рік не стане винятком, враховуючи тривалу коронакризу.
За словами Орищака, в цьому році за держборгом України необхідно виплатити 585,13 млрд гривень в еквіваленті. Пік платежів припадає на вересень: 20,37 млрд гривень за внутрішнім держборгом, і 81,4 млрд гривень — за зовнішнім. При цьому ще в червні необхідно виплатити 59,7 млрд грн за внутрішнім боргом та 17,11 млрд грн — за зовнішнім.
Президент Українського аналітичного центру Олександр Охріменко вважає, що кредит МВФ нам не потрібен ні зараз, ні в вересні. Суми не настільки великі, щоб ми з ними не впоралися самостійно, впевнений економіст.
Противником співпраці з МВФ є і економіст Владислав Банков.
Олексій Кущ погоджується: за великим рахунком ми, дійсно, можемо впоратися самостійно — при правильній організації бюджетного планування гроші МВФ не є для нас критичними.
У будь-якому випадку гроші МВФ не підуть на розвиток економіки або на соціалку: серед представників нашої влади філантропів немає, та й МВФ не дозволить. Але водночас, чим менше у нас буде кредитів, тим менше "закопають" в ті ж дороги.
Причому більша частина цих грошей пішло на покупку імпортної техніки з Туреччини і Китаю, бітуму з Білорусі та РФ, ми примудрилися імпортувати навіть щебінь! А якби нам не дали той транш, влади б на такий крок не пішли й не "закопали" б кілька мільярдів доларів.
Словом, як би це не парадоксально прозвучало, простому обивателю кредит МВФ не вигідний, резюмував Олексій Кущ. Якщо говорити про вигоди для країни, то тут треба враховувати конкретні обставини. А ось хто виступає за кредити завжди й за будь-яких умовах, так це фінансові спекулянти: для них найголовніше — отримати свої гроші за українськими боргами.
Новини