Рубрики
МЕНЮ
Лиля Воробьева
Завдяки своїй доступності, нижчій вартості та меншій кількості викидів, ніж у традиційних видів палива, таких як дизельне паливо та бензин, автогаз стає все більш популярним у світовому масштабі. Згідно зі звітом, опублікованим компанією Spherical Insights & Consulting, у 2022 році обсяг світового ринку автомобілів на LPG оцінювався в $12,6 млрд, а до 2032 року очікується, що він досягне $22,5 млрд при середньорічному темпі зростання 7,1% протягом прогнозованого періоду.
Автогаз в Україні (фото з відкритих джерел)
Наразі на автогазі працюють понад 25 мільйонів автомобілів у всьому світі та 15 мільйонів в Європі, де зріджений газ набуває все більшої популярності. Стандарт Євро-7, який має набути чинності 1 липня 2025 року, сприятиме продажам автомобілів, що працюють на LPG.
Збільшенню кількості автомобілів на автогазі сприяє його ціна, яка залишається надзвичайно конкурентоспроможною, стабільною і значно нижчою, ніж на бензин або дизельне паливо. Це дозволяє економити понад 50% пального, навіть якщо використання LPG призводить до збільшення споживання палива двигуном ( не менше ніж на 20%).
Нарешті, автогаз дозволяє менше забруднювати навколишнє середовище: він майже не виробляє дрібних частинок і обмежує викиди NOx, відповідальних за респіраторні захворювання.
Ринок автогазу в Україні останні 10 років демонстрував позитивну динаміку, зростаючи кожен рік на кілька відсотків. Піковим по обсягах продажу LPG став 2019 рік, коли показник перевищив 2 млн тонн. Згідно з інформацією консалтингової групи "А-95", Україна тоді ввійшла до п'ятірки найбільших світових споживачів LPG.
Після повномасштабного вторгнення у лютому 2022 року український ринок пережив колапс. Причиною катастрофічного положення ринку LPG стала абсолютна залежність головних ритейлерів автогазу в Україні від постачальників з Росії та Білорусі, на яких припадало понад 90% поставок LPG.
Наразі, згідно з попередніми даними щодо балансів нафтопродуктів в Україні у 2021-2023 роках, оприлюдненими “А-95”, прогнозований обсяг споживання у 2023 році складе 1,283 млн тонн, що на 18% більше, ніж у 2022 році.
Популярність автогазу в нашій країні пояснюється насамперед ціною, яка вигідно відрізняється на фоні бензину та дизпалива.
Станом на 18 січня 2024 року, 1 літр LPG на АЗС коштував в середньому 28 грн, в той час як ціни на бензин А-95 та дизельне пальне були 48 грн та 51 грн відповідно.
Починаючи з 2010 року, кількість АЗС, де продавали автогаз, росла в геометричній прогресії, покривши навіть найвіддаленіші куточки нашої країни.
Єдине, що стримувало українських автолюбителів, щоб перейти на автогаз — це ціна газового обладнання. Але якщо водій активно користувався своїм автомобілем, то інвестиції в переобладнання могли окупитися досить швидко.
Навесні 2023 року ціни на українському ринку LPG стабілізувалися і почали повільно знижуватися: позначилось насичення автогазом постачальниками з ЄС, стабільність національної валюти та збереження пільгового оподаткування.
Влітку ціна на LPG в Україні дещо зросла через підвищення ПДВ та акцизного збору, проте була достатньо прийнятною для того, щоб власники транспортних засобів надавали при можливості перевагу автогазу перед бензином.
Проте, осінь принесла для ринку скрапленого пального невтішні новини: українсько -польський кордон, через який транспортували левову частку LPG, перекрили польські протестувальники, які намагались таким чином вплинути на власний уряд та відмінити преференції, що були надані Україні в рамках так званого "транспортного безвізу".
У грудні 2023 року ціни на автогаз досягли свого піку: в середньому 1 літр LPG продавався на українських АЗС за 36,5 грн, в той час як ціна бензину А-95 суттєво не підвищилися, досягнувши 52 грн за літр.
У новому році вдалося стабілізувати ринок скрапленого газу, ліквідувавши дефіцит пального. І хоча на українському-польському кордоні проблеми з блокадою вдалося частково зняти лише у другій декаді січня, українські постачальник LPG змогли виправити ситуацію, перенаправивши постачання пального з автомобільних на залізничні шляхи. Якщо у вересні минулого року автомобільний транспорт складав 58% в логістиці постачання автогазу, то вже у січні поточного року більшість LPG стали перевозити в Україну залізничним транспортом.
Після початку повномасштабної війни з Росією український уряд скасував акцизний збір та зменшив ПДВ на пальне, що постачалося з країн Європи. Це був вимушений крок, оскільки ціни внаслідок падіння курсу гривні та значного дефіциту пального на АЗС, злетіли у 1. 5-2 рази.
Проте уже з 1 липня 2023 року податкові пільги були скасовані. ПДВ повернулося до довоєнного значення – 20%, а акцизний збір на LPG встановили на рівні 52 євро за 1000 літрів. Для порівняння, акциз на бензин підвищили до 213 євро за 1000 літрів, а акциз на дизельне пальне - до 139,5 євро за 1000 літрів.
Голова парламентського комітету з питань фінансів, податкової та митної політики, Данило Гетьманцев, вважає, що підняття акцизу на автогаз – це питання часу. Депутат курується економічними розрахунками енергомісткості, згідно з якими, було б справедливо, щоб акцизний збір на LPG складав 160-170 євро.
Однак експерти з УАСГ (Українська Асоціація скрапленого газу) вважають, що підвищення акцизного збору на автогаз може просто знищити український ринок LPG.
"Світовий досвід використання автогазу свідчить про те, що коли ціна на LPG перетинає межу 55% від вартості бензину, споживач втрачає інтерес до цього виду пального, оскільки, щоб автомобіль їздив на автогазі, потрібно вкласти певні кошти в його обладнання, яке окупиться тільки через кілька років. І це не враховуючи того факту, що витрати LPG на 100 км на автомобілі на 20-30% більші, ніж бензину чи дизпального. Тому слід зважати на європейський досвід, а зміни акцизного податку впроваджувати поступово протягом 5-10 років, корегуючи в залежності від отриманих результатів", — стверджує гендиректор УАСГ Станіслав Батраченко.
В новому році, на думку ритейлерів скрапленого газу, ціни знову можуть піти вгору. І якщо у 2023 році на ринок LPG серйозно вплинула криза на кордоні з Польщею, то у 2024 році подорожчання може спричинити загострення ситуації на Близькому Сході та фактичне блокування перевезень Червоним морем.
Також росту ціни автогазу сприятиме набуття чинності у 2024 році закону про мінімальні запаси нафти та нафтопродуктів, що змусить мережі АЗС інвестувати кошти у сховища та інфраструктуру. Ще одною причиною, що може потенційно вплинути на ціну LPG в Україні, є набуття чинності постанови Кабміну з 1 січня 2024 року, яка зобов'язує продавців пального страхувати нафтобази та автозаправки. Сума такої страховки становить від 2 млн до 12 млн.
Наразі, ситуація на ринку автогазу в Україні є стабільною: постачальники налагодили логістику попри блокування кордону, законодавці податки в найближчій перспективі не збираються переглядати, а курс гривні знаходиться у межах вузького коридору, що дає змогу українським ритейлерам LPG дивитися з оптимізмом у майбутнє.
Новини