Рубрики
МЕНЮ
Добжанская Божена
Чорна п'ятниця – це насамперед маркетинг. Фото з відкритих джерел.
Цінники, що кричать, палаючі очі, муки вибору і багатогодинні марафони по магазинах — щорічно це трапляється наприкінці листопада. До речі, 2023 року Україна відзначає своєрідний ювілей – 10 років, як у нашій країні запровадили західну традицію розпродажів на Чорну п'ятницю. Другий рік "чорний" тиждень минає під час війни. Як змінилися уподобання українців і чи ведуться вони на знижки, "Коментарі" розклали все "по поличках".
Війна війною, а Чорна п'ятниця – "за розкладом", причому не один день 24 листопада, а тиждень або навіть 2-3 до та після цієї дати запланували вітчизняні бутіки й торговельні мережі, а також онлайн-магазини для того, щоб українці встигли "клюнути" на знижки та спустошити свої гаманці. Адже кожен із нас – своєрідна золота рибка для сфери торгівлі, тому що купуючи товар у такі дні, ми сприяємо стрімкому зростанню прибутку рітейл-бізнесу. І для нього знижки на Black Friday — всього лише інструмент і можливість зловити побільше "рибок".
Але чи такий довірливий наш покупець, як 10 років тому, чи просто зловити його на наживку яскравого цінника з перекресленими цифрами? За інформацією соцопитування 46 тис. українців від Rakuten Viber – додатки від міжнародної компанії Rakuten (e-commerce та фінансові послуги), 66% респондентів (тобто дві третини) вважають, що грандіозних знижок на Чорну п'ятницю не буває, що це просто хитрощі маркетингу . З'ясувалося, що 20% опитаних людей купують тоді, коли потрібно їм, а не магазинам і вибір товарів залежить не від знижки, а від їхньої особистої потреби. У меншості залишилися ті, хто відчайдушно вірить у Black Friday – всього 13%, з них рівно половина полюватиме на ці знижки, а решта 6,5% цього року вирішили не витрачати гроші. Також 67% відповіли, що з різних причин нічого не купуватимуть у "чорні дні". Тільки 10% сказали, що не знають і ухвалять спонтанне рішення, яке залежатиме від цінників. І відповідно 33% повідомили, що наперед запланували шопінг на час "параду знижок". Якщо ж говорити про категорії товарів, на які найбільше готові витратитись українці, то на відміну від Америки, де телевізори скуповують "пачками", лише 4% респондентів вказали на побутову та іншу техніку для дому, стільки ж – на сучасні смарт-новинки та інші гаджети, лише 3% згадали косметичні засоби для догляду, біодобавки та вітаміни. Товари для дому або хвостатих тварин вибрали 2% опитаних, а для автомобіля – 1%. Нескладно здогадатися, що лідирує в цьому рейтингу одяг та взуття, за які готові викласти гроші 7% українців, котрі брали участь в опитуванні.
Схожа за асортиментом картина вийшла у великого вітчизняного інтернет-рітейлера Rozetka, який голосно заявив про шалені знижки до 60%. У списку — теж взуття та одяг, дезодоранти, шампуні та інші товари з цього розділу, потім корм для собак і кішок, алкоголь, кава і чай. На такий практично довоєнний вибір товарів сильно вплинула відсутність блекаутів влітку та восени, тоді як у 2022 році був ажіотаж на ліхтарики та лампи на зарядці, повербанки, батарейки, портативні газові прилади, екофлоу. Але хоч би яким був попит на ту чи іншу групу товарів, загальна кількість покупців у Чорну п'ятницю різко зросла – у 2023 році на цілих 50%. А якщо взяти показник числа позицій у списку середньостатистичного покупця, він збільшився на 10%. Крім того, на старті "п'ятничного марафону", який розтягнувся на кілька тижнів, люди більше замовляли товари вітчизняних марок, аніж у звичайні дні. А це говорить про зростання довіри до вітчизняного виробника. Виявилося, що українці обирають "своє-рідне" у такому різношерстому списку товарів: шоколад та яблучний сік, соняшникова олія та вологий корм для котів, зимовий омивач скла та гіпоалергенні подушки.
А тепер про рекорди: минулого року справжнім чемпіоном став дизельний генератор зі сrazy-ціною 682 000 грн, а 2023-го "золоту медаль" отримала "команда" техніки на суму 322 тис грн, в якій були: 4 штуки IPhone 15 , ноутбук, веб-камера і велика плазма. Загалом у 2023 році середній чек у "карнавал знижок" збільшився на 40%. А комфортну доставку кур'єром люди стали обирати на 25% частіше, тоді як у 2022 році лише на 12%. Щоб не впасти обличчям у багнюку Чорної п'ятниці, керівництву Rozetka довелося на 50% збільшити "армію" кур'єрів, співробітників у точках видачі та на складах.
Статистика від української мережі Епіцентр, до якої також входить бренд Нова Лінія та онлайн-магазин epicentrk.ua, також виглядає досить оптимістично. Так, на Black Friday, яка розпочалася 18 листопада, продаж у магазинах зріс більш ніж на 30%. Приблизно стільки ж відсотків зріс і товарообіг мережі. Як і слід було очікувати, товари, на які було заявлено знижки 50-70%, мали підвищений попит. Серед них були: електроніка та побутова техніка – кавоварки, мікрохвильові печі, пральні, холодильники, пилососи; хімія і все для дому, а також кухонний посуд — сковороди, каструлі, аксесуари, а також все, що прикрасить житло на новорічні свята. А оскільки основний напрямок цієї мережі – будівництво та ремонт, люди активно купували оздоблювальні матеріали (плитку, ламінат, вироби з дерева), будівельні суміші, обладнання, світильники та текстиль зі знижками. Незважаючи на те, що багато українців подбали про енергетичну безпеку ще минулого року, багато хто вирішив підкупити додаткові генератори, павербанки та зарядні станції. До них додалися необхідні взимку обігрівачі різних типів та газові туристичні плитки, що працюють від балона – на випадок відключення електрики, яка у багатьох сучасних багатоповерхівках є основним "джерелом життя". А оскільки українці звикли купувати все в одному місці, на Чорну п'ятницю вони придбали в Епіцентрі спортивний одяг та взуття, іграшки для дітей, зоо- та автотовари. Загалом продажі в період знижок п'ятниці зросли на 30-40%, а середній чек збільшився на 20%. Також Епіцентр провів своє опитування, за результатами якого понад 84% покупців чекали саме на цей сезон знижок, щоб придбати всі необхідні товари. Щоправда, неясно, скільки респондентів у ньому брали участь. Великі обсяги продажів приносять цій вітчизняній мережі гарний прибуток, частина якого незалежно від Чорної п'ятниці та інших дат йде на допомогу ЗСУ. Загальна сума такої допомоги за півтора роки – понад 2 млрд. гривень.
Що ж до колосальної вигідності покупок і приголомшливої економії на Black Friday, то ці переваги дуже відносні. Почнемо з того, що за заявлених 50-60% знижок українські рітейлери насправді надають 15-30%. Тоді як у США ця цифра перевищує 70-80% — це не тільки приносить магазинам високий дохід, а й допомагає звільнити склади від старих колекцій чи моделей продукції. До речі, справжній цінопад має бути перед завезенням нового товару – на новий рік чи сезон. Особливо це стосується одягу та взуття, для яких йде чітка прив'язка попиту до сезонності, тож осінньо-зимовий асортимент навесні і так подешевшає. Ще одна українська фішка – спочатку підняти ціни на початку листопада, щоби потім була видимість, що вони опустилися. Саме тому багато експертів радять моніторити цінники на все, що ви плануєте придбати, ще у жовтні. Тоді як у ЄС та США зниження ціни буде чесним. Тому є сенс придивитися до потрібних товарів на інтернет-ресурсах, а речі зарубіжних брендів, що сподобалися, приміряти в наших магазинах і визначитися, що замовити на сайті. Навіть з урахуванням доставки вигода буде очевидною.
Пам'ятайте, що великі знижки — не диво рітейлу і не велика удача покупця, а часто бажання якнайшвидше збути товар, що залежався або немодні речі. Це вигідно насамперед магазину, а не вам. Тому сто разів подумайте, а чи потрібна вам ця річ чи техніка, чи не буде ваша покупка миттєвим виявом емоцій. Втім, іноді креативна реклама, на яку ви "купилися", і майже дитяча радість від покупки – це чудовий засіб від осінньо-зимової хандри. Але приймати його слід вельми дозовано.
Новини