Головна Статті Бізнес економіка Український ринок ОСЦПВ в умовах пандемії: рік перший
commentss Cтатті Всі новини

Український ринок ОСЦПВ в умовах пандемії: рік перший

«Коментарі» розбиралися, як змінився ринок страхування в Україні під впливом пандемії COVID-19

11 березня 2021, 22:31
Поділіться публікацією:

Пандемія коронавірусної інфекції COVID-19 боляче вдарила по економіці усіх без винятку країн планети. Найбільше втрат, зрозуміло, понесли держави, що знаходяться на шляху трансформації, серед них і Україна. Падіння промислового виробництва, а відповідно і ВВП, зменшення купівельної спроможності населення, і, як наслідок, сталого платоспроможного попиту, неможливість навіть середньострокового прогнозування термінів і наслідків локдаунів та інших різновидів карантинів спричинили суттєві проблеми насамперед для фінансових ринків.

Український ринок ОСЦПВ в умовах пандемії: рік перший

ОСЦПВ. Колаж: Д. Романюк/comments.ua

У таких умовах системи, що базуються на наданні віртуальних відкладених послуг, тобто страхуванні, мали б зазнати найбільших збитків. Навіть ті, що мають велике соціальне значення, наприклад, обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників транспортних засобів перед третіми особами (ОСЦВП). Але для них реалії виявилися не настільки поганими.

Статистика ДТП в Україні

Трохи сумної статистики. За даними Національної поліції, на дорогах України у 2020 році сталося 168 тис. ДТП, що на 4,6% більше, аніж роком раніше (160 675 ДТП). Кількість випадків з постраждалими майже не змінилася 26,1 тис. (минулого року – 26 052). Було травмовано 32 тис. осіб (32 736 – того року), але зросла цифра загиблих – понад 3,5 тис. осіб (з 454). 

Слід також зазначити, насправді кількість ДТП вища – не фіксуються випадки без постраждалих з незначними механічними пошкодженнями, які врегульовуються "на місці", без залучення правоохоронців. Вони складають, за різними, досить суб’єктивними даними, від 10% до 25%. Причини – певні "негаразди" зі станом водіїв, технічних засобів або відсутністю документів. Крім того, досить поширеним явищем є небажання зв’язуватись з досить повільним і не дуже професійним оформленням документів поліцією або взагалі відсутністю останньої через брак кадрів у регіонах.

Виплати за ОСЦПВ

Але повернемося до ринку "автоцивілки". За даними Ліги страхових організацій України в рамках проекту "Відкрите страхування", за дев’ять місяців минулого року обсяг валових страхових премій по ОСЦПВ склав 774 млн грн, страхових виплат – 369 млн грн. Однак у жовтні зафіксовані (зважаючи на інертність економічних процесів) негативні тенденції: рівень премій впав на 1,5% (до 77 млн грн в місячному вимірі), виплати зросли на 3,3% (до 38 млн грн), що дало за три квартали рівень збитковості у 49,2%. Але це – дані лише тих компаній, які приєдналися до цього проекту.

Більш загальну картину, щоправда, лише за перше півріччя дає Моторне (транспортне) страхове бюро України (МТСБУ). Ці дані в порівнянні з країнами Центральної та Східної Європи наводить у своєму інтерв’ю генеральний директор МТСБУ Володимир Шевченко. 

"Безпосередньо на ринку ОСЦПВ Україна продемонструвала найвищу динаміку зростання обсягу валових премій – понад 18% в еквіваленті в євро, тоді як максимальне зростання в цьому сегменті серед країн регіону зафіксовано у Хорватії з показником +5,4%. Але повною мірою оцінити показники діяльності ринку ОСЦПВ можна лише враховуючи загальний соціально-економічний стан кожної країни.

Автомобілі в Україні

Населення України станом на минулий рік складає близько 41,8 млн осіб (за оцінками Держкомстату). Населення Литви – 2,8 млн, Боснії та Герцеговини – 3,5 млн осіб. ВВП за поточними цінами на душу населення у Литві – 17,1 тис. євро, кількість зареєстрованих легкових авто – близько 1,4-1,5 млн шт. У Боснії і Герцеговині ВВП на душу населення складає 5,1 тис. євро, а кількість зареєстрованих легкових автомобілів – майже 830 тис. шт.

В Україні ВВП складає приблизно 3,5 тис. євро, кількість легкових авто, щонайменше, 7 млн одиниць.

У Польщі, яка за кількістю населення найближча до України (понад 38 млн осіб), кількість легкових авто складає понад 22,5 млн, обсяг страхових премій з ОСЦПВ – понад 1,6 млрд євро, що у 17 разів більше, ніж в Україні. У 2016 році цей показник в наших країнах відрізнявся в 13 разів.

Причини такої ситуації зрозумілі – суттєва різниця в соціально-економічній ситуації, доходах та витратах домогосподарств в країнах. У Польщі минулого року було зареєстровано 556 тис. нових автомобілів, тоді як в Україні – близько 90 тис. авто, ВВП в Польщі на душу населення в чотири рази більше, ніж відповідний український показник.

Крім того, різниця в обсязі зібраних премій викликана дуже суттєвою відмінністю в цінах на ОСЦПВ в Україні та країнах регіону ЦВЄ. Розмір середньої премії відрізняється в рази. Тоді як в Україні за підсумками 1 півріччя 2020 р. середня премія з ОСЦПВ становить близько 25 євро (у 2016 р. цифра була 17 євро), в більшості країн Центральної та Східної Європи середня премія складає 60-170 євро.

Україна входить до трійки країн регіону ЦВЄ, де в першому півріччі 2020 р. обсяг виплат з ОСЦПВ зріс у порівнянні з показниками відповідного періоду минулого року (+7%) та склав еквівалент 43,1 млн євро. Три інші країни, що продемонстрували позитивну динаміку показників виплат – Болгарія, Сербія та Латвія. Майже без змін залишився обсяг виплат в Румунії та Чеській Республіці. В усіх інших країнах регіону показник знизився від 0,5% до 20%.

Виплати за ОСЦПВ 

Що стосується показника рівня виплат, то на національному ринку він наближається до середнього по регіону ЦВЄ та складає близько 44%. У лідера регіону з ОСЦПВ, Польщі, рівень виплат становить 62%. Найвищий рівень – у Румунії (77%), найнижчий – в Албанії (24%), в більшості країн показник коливається в діапазоні від 45% до 60%."

Слід зазначити, що в європейських країнах діють відмінні від наших принципи виплати страхового відшкодування та встановлені інші розміри страхових сум. В країнах Європи виплата при пошкодженні всіх автівок здійснюється без врахування зносу, в розмірі, що покриває відновлювальний ремонт авто.

Суттєва проблема – вік автопарків. В Україні, за різним даними, середній вік автівок складає 16-18 років, деякі експерти називають цифру навіть у 19-21 рік. Серед наших найближчих сусідів (дані за 2018 рік) найгірша ситуація в Естонії та Румунії – 15,5-15,9 року; середні показники в Польщі та Угорщині – 13,8 і 12,6 року. Найкраще справи у Хорватії, Латвії та Словенії – менш як 10 років. У більшості країн регіону частка автомобілів старше 10 років складає понад 40%.

Найважливіші кроки, що наблизять українське ОСЦПВ та захист наших учасників дорожнього руху до європейського рівня – поступове значне підвищення страхових сум та виплати у розмірі, достатньому для відновлювального ремонту автомобіля.

Зараз різниця вражає: у Боснії та Герцеговині, однієї з бідніших країн ЦВЄ, до якої Україна близька за розміром ВВП на душу населення та за обсягом ринку ОСЦПВ, розміри страхових сум на один страховий випадок за шкоду життю та здоров’ю становлять близько 1 млн євро, за матеріальну шкоду – 200 тис. євро. В Україні, всупереч двом підвищенням страхових сум за останні роки, вони становлять лише 130 тис. грн за шкоду майну на одного постраждалого (і відповідно 650 тис. грн на один страховий випадок), що за поточним курсом складає відповідно біля 3,85 та 19,3 тис. євро. Страхова сума за шкоду життю та здоров’ю – 260 тис. грн. (7,7 тис. євро).

Майбутнє ринку ОСЦПВ

Перший суттєвий крок до того рівня розвитку ринку, який мають країни ЦВЄ, – прийняття нового закону "Про ОСЦПВ". У ньому закладено норми поступового підвищення страхових сум до мільйонів гривень, виплати без франшизи та зносу, і ще низка рішень, які сприятимуть підвищенню рівня страхового захисту, системній діджиталізації галузі. Також необхідно розглянути перспективу запровадження вільного ціноутворення в ОСЦПВ, що дозволить страховикам ширше застосовувати програми лояльності та телематику, стимулюючи автовласників до більш відповідальної поведінки на дорозі. Паралельно з підтримкою прозорої конкуренції, це дасть страховикам змогу як зберігати належну платоспроможність при підвищенні страхових сум і обсягів виплат, так і стримає ціни на поліси ОСЦПВ на рівні, доступному українському споживачеві.

"Майбутнє ринку ОСЦПВ прямо залежить від загального стану економіки країни, – вважає президент ЛСОУ Олександр Філонюк. – Без зростання ВВП, платоспроможності споживачів страхових послуг, оновлення автопарку, не варто розраховувати на суттєве збільшення сегменту моторного страхування. Проте держава, страховики та регулятор мають спільними зусиллями закласти надійний фундамент для європейської трансформації галузі та її розвитку".

Коли тільки був запроваджений карантин, страховики максимально швидко перебудували бізнес-процеси, адаптуючись до нових реалій і спираючись на можливості діджітальних рішень. Найголовніше, що компанії стабільно продовжують врегулювати страхові події та робити виплати постраждалим в ДТП, саме завдяки цьому збережена стабільність ринку.

За підсумками трьох кварталів 2020 р. кількість договорів ОСЦПВ зросла на 3%. Це динаміка, близька до показників приросту у 2019 р. Обсяг премій збільшився на 23,5%. Укладено 6,3 млн договорів, загальна сума премій за ними – 4,6 млрд грн. Також зросла кількість врегульованих вимог і суми відшкодувань. За підсумками 9 міс. 2020 р. страховики ОСЦПВ здійснили понад 104,8 тис. виплат постраждалим в ДТП. Це на 4% більше, ніж за аналогічний період минулого року. Сума виплат збільшилася на 10,8% і склала понад 2 млрд грн.

"Пандемія засвідчила, що курс на діджиталізацію галузі, взятий кілька років тому, був своєчасний та необхідний. Без цього страхувальникам було б набагато важче пережити поточну кризу, – впевнений генеральний директор МТСБУ Володимир Шевченко. – За 2020 рік кількість електронних договорів перевищила позначку 3 млн шт., що більше ніж у три рази показників минулого року. Сума премій зросла ще істотніше, в три з половиною рази, до 1,9 млрд грн".

Підсумовуючи вищенаведену інформацію, можна констатувати – ринок встояв і продовжив свій розвиток. Але виклики 2021 року ще попереду. І наскільки вони будуть серйозними – покаже час. 

Нагадаємо, раніше "Коментарі" писали, як українець хотів обдурити страхові у Польщі.



Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.
comments

Обговорення

Поділіться своєю думкою!


Новини