Рубрики
МЕНЮ
Никита Синицин
Проект масштабного будівництва доріг і об'єктів соціальної інфраструктури під назвою "Велике будівництво", заявлений в 2019 році, повинен був сприяти популярності президента Володимира Зеленського. На ділі амбітний проект став ще одним приводом для скандалу навколо президентської команди — колишній міністр фінансів України Ігор Уманський звинуватив наближені до влади фірми в розкраданні близько 36 мільярдів гривень. Хто і як може бути причетний до корупційних схем навколо "Великого будівництва", розбиралися "Коментарі".
Велике будівництво
Ще в кінці 2019 року Кабінет міністрів анонсував два масштабних інфраструктурних проекти: "Зшити країну" і "Велике будівництво". В рамках обох передбачалося відремонтувати 6500 км доріг міжнародного, національного та місцевого значення, побудувати 155 дитячих садків, 236 шкіл, 169 стадіонів і спортивних комплексів, 212 прийомних відділень, 422 амбулаторії та створити 150 тисяч робочих місць.
Тільки на ремонт доріг, причому як заявлялося капітальному, були обіцяні 100 млрд грн., Що є абсолютним рекордом за весь час незалежності України. Однак з поширенням в країні пандемії коронавірусу, амбіції розробників програми багато в чому були згорнуті, а гроші перенаправлені на боротьбу із захворюванням. Втім, до літа ситуація із захворюванням перестала бути національним пріоритетом і в червні відбувся зворотний процес — частина коштів з фонду на боротьбу з COVID-19 була перенаправлена на будівництво і ремонт доріг, що було названо як "заходи у сфері стимулювання економіки".
На стимулювання національної економіки в рамках боротьби з COVID-19 всього планували виділити 32,4 млрд грн., З яких, за даними прес-служби Міністерства фінансів України, на 25 листопада витратили 20,8 млрд грн. Причому майже всі витрачені кошти — 20,76 млрд грн. — припали на будівництво, реконструкцію та утримання автомобільних доріг. Загальна сума договорів, укладених на 1 листопада по дорогах, становить 23,4 млрд грн., а всього на них в рамках фонду боротьби з COVID-19 планується направити 31,45 млрд грн. У той же час на підтримку сфери культури і туризму витратили 58 млн грн. з передбачених 1 млрд грн.
Влітку поточного року навколо амбітного проекту згустилися хмари — все частіше стала з'являтися інформація про порушення. Так, компанія "Автодор Консалтинг", засновником якої є позаштатний радник глави "Укравтодору" Олександра Кубракова Вадим Олійник, за даними ЗМІ, "допомагала" вигравати в тендерах за відкат у 3% від його суми, а також завищувала ціни на асфальтобетон. Однак інтересу у правоохоронців ця інформація не викликала.
ТОВ "Онур Конструкціон Інтернешнл", дочірня фірма турецької будівельної фірми "Онур" і один з найбільших підрядників "Великого будівництва", фігурувала щонайменше в 7 кримінальних виробництвах, що стосуються завищення вартості робіт, переказів коштів на рахунки фіктивних фірм та ухилення від сплати податків .
Інший найбільший підрядник будівництва автодоріг ТОВ "Автомагістраль-Південь", ось уже 3 роки будує трасу Н-31 Дніпро-Рeшeтилівкa. За цей час вартість робіт зросла майже в 3 рази — з 76,372 млн грн. до 220 млн грн.
Але головне, ринок будівництва і ремонту автомобільних доріг вже до літа фактично виявився монополізований кількома фірмами-підрядниками, які відповідали новим вимогам замовника в особі "Укравтодору", при проведенні тендерів на "Прозорро".
За даними сайту "Наші гроші" йшлося про компанії "Автомагістраль-Південь", "Онур конструкшіон", "Автострада", "Ростдорстрой", "Альтком" і "Техно-буд-центр", які виграли 72% підрядів "Укравтодору" за новими вимогами, оголошеними до 31 травня.
З новою силою спалахнув скандал навколо "Великого будівництва" після одкровень колишнього міністра фінансів Ігоря Уманського. Главою Мінфіну він був менше місяця, з 4 по 30 березня, але ще навесні чиновник відзначився численними звинуваченнями в розкраданнях в податковій на суму до 5 млрд грн. щомісяця на "скручуваннях ПДВ", що і послужило причиною його відходу.
13 листопада на своїй сторінці в Facebook Ігор Уманський, на той момент радник глави Офісу президента України Андрія Єрмака, повідав про появу "картелю" з 6 фірм, котрі монополізували будівництво українських доріг, завдяки змінам у вимогах до нових тендерів.
"Вигравати" смачні "тендери можуть тільки вони. Але якщо придивитися — ці компанії не завжди будують дороги безпосередньо, а перепродують підряди субпідрядникам з дисконтом 30-40%. Якщо скласти всі тендери ціє "мерзенної шістки" і обчислити ці "дисконти" — маємо (хтось має!) близько 36 мільярдів гривень — саме таку суму отримав додатково "Автодор" з Ковідного фонду на "велике будівництво". Магія цифр, чи не так?", — стверджує Уманський в своєму пості.
18 листопада екс-міністр фінансів навіть провів прес-конференцію для ЗМІ, під час якої багато уваги приділив критиці дій влади на тлі пандемії COVID-19, але також згадав і про схеми, які використовуються на "Великому будівництві". Зокрема, навів приклад одного з умов , що виставляються для учасників тендера — надання відкликання про виконані перш роботах від замовника, тобто "Укравтодору", маючи на увазі, що "потрібні фірми" завжди отримували чудові відгуки.
Правда вже наступного дня Уманський заявив, що утримається від публічних заяв до особистої зустрічі Андрієм Єрмаком, який і попросив, щоб він замовк.
За результатами зустрічі, яка відбулася 27 листопада, сам Андрій Єрмак на своїй сторінці в Facebook повідомив, що прийняв відставку Уманського з посади свого радника, а також заявив, що "для нього були створені всі можливості, щоб донести будь-яку необхідну інформацію до керівництва держави, уряду і правоохоронної системи і якщо цього не вдалося зробити, то точно не через нас".
Сам Ігор Уманський, який дав інтерв'ю низці ЗМІ заявив, що про порушення він повідомляв як в правоохоронні органи, так і особисто Андрію Єрмаку, проте ніякої реакції на це не було, що і спонукало його заявити про це публічно.
Так чи інакше, демарш Уманського привернув увагу правоохоронців. Видання "Букви" писало, що генеральний прокурор України Ірина Венедиктова розпорядилася перевірити витрачання бюджетних коштів, спрямованих на будівництво і ремонт автодоріг.
Сам механізм розкрадань на автодорогах, за словами Ігоря Уманського, виглядає наступним чином: компанії-переможці тендерів входять в "картель", "продають" тендери субпідрядникам за суму в 30-40% менше самого тендеру, забираючи собі різницю, яку спочатку закладали в тендер нібито для розкрадання, що веде до надмірного витрачання бюджетного ресурсу, виділеного на дороги — 120 млрд грн.
"У період з 2016 по 2019 рік на дороги було витрачено 105 млрд грн. І побудовано 9,2 тисяч км доріг. А за 120 млрд ми побудуємо 4 тисячі км. Нічого не викликає підозри?", — заявив екс-міністр фінансів в інтерв'ю "Гордон.юа".
За даними видання "Страна.юа" в "картель", учасників якого сам Уманський публічно так і не назвав, входять RDS UKRAINE (плюс що входить в нього "Ростдорстрой"), ТОВ "Техно-Буд-Центр", група компаній "Автострада", ТОВ "Автомагістраль-Південь", "Онур" та ТОВ "ПБС". Всі фірми, крім останньої, входять в список, озвучений ще влітку виданням "Наші гроші".
Як пише видання, компанії RDS UKRAINE, "Ростдорстрой" і ТОВ "Автомагістраль-Південь" пов'язують з одними власниками через офшорну фірму "Інвестиційна група" Рост, що "належить депутату Одеської міськради від партії "Довіряй справам" Юрію Шумахеру і меру Одеси Геннадію Труханову. На "рахунку" у "Ростдорстроя" близько 25 млрд грн. виграних на державних тендерах з 2016 року, з них 11,367 млрд компанія виграла в 2020 році.
ТОВ "Автомагістраль-Південь" за той же період перемогла в тендерах на загальну суму в 49,3 млрд грн., в тому числі 23,338 млрд грн. в поточному році. Останній виграний компанією тендер на суму в 742 млн грн. припав на ремонт 130 км дороги державного значення в Харківській області.
ТОВ "СП "Автострада" належить великому підприємцю родом зі Львова Максиму Шкілю, засновнику багатопрофільного холдингу "MS Capital", що займається будівництвом, дорожніми роботами, автобізнесом, видобутком корисних копалин та інших. За фірмою бізнесмена — 12 млрд грн. Отриманих на держтендерах, з яких 8,492 млрд виграні в 2020 році. Останній виграний тендер на утримання автомобільних доріг у Черкаській області на суму 173,4 млн грн.
Власниками ТОВ "Техно-Буд-Центр" є Юрій Ханін та Андрій Ярема, останній не так давно був "тютюновим бароном", будучи співзасновником "Поділля-тютюн", тернопільського підрозділу компанії "Мегаполіс Україна" (зараз "Тедіс Україна"). Однак потім він перекваліфікувався і вже в 2019 році став помітним гравцем на ринку дорожнього будівництва , чому швидше за все сприяла його дружба зі спікером Тернопільської облради, членом БПП Віктором Овчаруком та головою Служби автомобільних доріг Тернопільської області Богданом Юліком.
Всього за фірмою тютюнового барона Яреми числяться 12,6 млрд бюджетних гривень, а остання перемога на тендері — середній ремонт 8 км дороги до рідного Тернопільській області на 172,9 млн грн.
Івано-франківське ТОВ "ПБС" за даними "Страни", пов'язане з олігархом Ігорем Коломойським — власниця фірми Іванна Непік є бізнес-партнером Віктора Шевченка, брата екс-директора курорту "Буковель", що належить групі "Приват" Ігоря Коломойського і нардепа Олександра Шевченко. За період з 2016 року фірма виграла тендерів на 21,8 млрд грн. Останній виграний тендер на капітальний ремонт дороги по одній з вулиць міста Тлумач Івано-Франківської області на 14,811 млн грн.
Мабуть, найбільш відомими і скандальними є фірми-підрядники з Туреччини — "Özaltin Inşaat" і її дочірньої компанії в Україні ТОВ "Онур конструкшіон інтернешнл". За останньою числяться перемоги в тендерах на 46,7 млрд грн., в тому числі 11,7 млрд грн. тільки за 2020 рік. За даними ЗМІ турецький підрядник може бути пов'язаний з народним депутатом України від "Слуги народу" Юрієм Корявченков через ТОВ "Брекстон", постачальника щебеню для фірми засновником якої є Сергій Юровський, член наглядової ради "Рижівского гранітного кар'єру" двоюрідного брата нардепа — Сергія Корявченков.
17 листопада ТОВ "Онур конструкшіон інтернешнл" виграв черговий тендер на капітальний ремонт столичних доріг на суму в 1,374 млрд грн.
За компанією тягнеться неабиякий шлейф зі скандалів, а Європейський банк реконструкції і розвитку (ЄБРР) призупинив фінансування ремонту Одеської траси через підозри у фальсифікації результату тендера, в якій перемогла турецька фірма Onur Taahhut. За результатами слідства в ЄБРР прийшли до висновку, що компанія "Онур" внесла зміни в свою тендерну пропозицію після граничної дати подання пропозицій, замінивши одну сторінку в електронному та друкованому форматі своєї пропозиції. В результаті підробки тендерна пропозиція компанії "Онур" виявилася найнижчою, і компанія отримала контракт на будівництво.
Незабаром після скандалів зазвучали прізвища осіб, яких підозрювали в отриманні основної вигоди з даних схем: глави "Укравтодору" Олександра Кубракова, а також кураторів "Великого будівництва" в особі заступника голови Офісу президента Кирила Тимошенко і координатора програми Юрія Голика.
Чому в число вигодонабувачів потрапив Олександр Кубрак, який до призначення главою "Укравтодору" 16 листопада 2019 року був народним депутатом України від "Слуги народу", зрозуміло — адже саме його служба виступає розпорядником бюджетних коштів, а значить і повинна контролювати витрачання коштів, в іншому випадку вона просто сприяє розкраданням.
Кирило Тимошенко 23 червня очолив Координаційну раду з реалізації програми "Велике будівництво". Рада мала вести моніторинг ситуації і виробляти пропозиції щодо реалізації програми "Велике будівництво". Судячи по числу скандалів навколо проекту, що почалися ще влітку, своє завдання рада та її голова Тимошенко не виконали.
Радник прем'єр-міністра України, і координатор "Великого будівництва" Юрій Голик, незважаючи на свій офіційно скромний статус, користується безмежною довірою, тому навіть був присутній на зустрічі з передачі "Укрзалізниці" в зовнішнє управління.
Втім, незважаючи на начебто скромний офіційний статус, за Юрієм Голиком вже тягнеться деякий шлейф "сірого кардинала" в питанні перемог "потрібних" фірм.
Так, ще в серпні 2019 року фракція партії "Батьківщина" в Дніпропетровській обласній раді зажадала створити тимчасову контрольну комісію із залученням зовнішнього аудиту для розслідування фактів можливих зловживань "команди" колишнього губернатора Валентина Резніченко та його позаштатного радника Юрія Голика.
Депутати "Батьківщини" стверджували, що всі тендери за часів Резниченко-Голика "виписувалися" під конкретні фірми за завищеною в 1,5-2 рази ціною, в якій нібито закладали "відкат" у 10-15%. Як приклад депутати посилалися на видання "Наші гроші", яке розповідало, як для Кривого Рогу для ремонту дороги від мікрорайону Сонячний до вулиці Спаській був куплений асфальтобетон типу "Б" марок 1-2 за 3420 грн. за 1 тонну. У той же час, в Донецькій області він був придбаний за ціною 2248 грн., а в Полтавській області — 2333 грн. Однак, проект рішення підтримали лише 9 осіб зі 120 депутатів облради.
Telegram-канал "Темний лицар", який пов'язують з нардепом Олександром Дубинським, в грудні минулого року писав про зв'язки екс-радника губернатора і екс-секретаря Дніпровського міськради В'ячеслава Мішалова з інформаційною кампанією проти нинішнього глави ОДА Олександра Бондаренко. Нібито останній перекрив кілька схем на будівельних майданчиках в Дніпропетровській області і тому була поставлена задача знайти на нього будь-який компромат.
Втім, на думку експертів, опитаних "Коментарями", навряд чи вдасться виявити прямий зв'язок між розкраданнями, Кирилом Тимошенко і Юрієм Голиком, адже останні формально є кураторами програми, і не відповідальні за виділення бюджетних коштів і не можуть безпосередньо впливати на рішення.
"Якщо вони впливають на ситуацію, то є два варіанти. Або в Україні діє організована злочинна мережа, яка поширилася на усі органи влади на найвищому рівні. Або чиновники не можуть/не хочуть самостійно створювати рішення і покладаються на ідеологів і експертів, таких як Тимошенко і Голик. Я схиляюся до другого варіанту", — заявив експерт з питань транспорту і дорожньої сфери Владислав Притоманова.
Нагадаємо, проект "Велике будівництво" повинен був стати прогресивним для України. Чого вдалося досягти з початку його запуску — в інфографіці порталу "Коментарі".
Новини