Головна Статті Бізнес економіка Війна та парадокси авторинку – хто продає автомобілі українцям і скільки заробляють автодилери
commentss Cтатті Всі новини

Війна та парадокси авторинку – хто продає автомобілі українцям і скільки заробляють автодилери

Авто марки TOYOTA продовжують займати перше місце у списку уподобань українців при купівлі нового авто.

18 жовтня 2023, 23:25
Поділіться публікацією:

Автомобіль давно вже перестав бути розкішшю, але й просто засобом пересування після 24 лютого 2022 року його не назвеш. Тепер це нагальна потреба, перш за все на передовій. Але там йдеться швидше про старі авто, які до того ж регулярно знищуються або виходять з ладу через вогонь російських окупантів.

Війна та парадокси авторинку – хто продає автомобілі українцям і скільки заробляють автодилери

Ринок автомобілів в Україні (фото з відкритих джерел)

Однак на ринку нових авто в Україні ситуація залишається досить непрозорою та навіть парадоксальною, що допомагає заробляти його учасникам. "Коментарі" розбиралися, хто саме продає українцям нові авто, і скільки на цьому вони можуть заробляти.

Парадокси українського ринку авто

Вітчизняний автомобільний ринок — явище дуже непросте і навіть статистика його діяльності дуже непрозора.

Так, у січні 2022 року Forbes-Україна констатував зростання продажів нових авто, що вперше з 2013 року перевищили показник у 100 тисяч автомобілів.

Здавалося б, вторгнення РФ і повномасштабна війна мали обвалити ринок нових авто, але тут спостерігаються дві протилежні тенденції.

Так, за даними Інституту дослідження авторинку, у 2022 році українці купили 100,7 тис. нових легкових автомобілів, тобто практично стільки ж, скільки і до вторгнення.

У той же час, за даними Асоціації автовиробників України "Укравтопром", у 2022 році ринок нових авто обрушився на 63%, а українці купили всього 37,9 тис., що є найнижчим результатом з 2000 року.

Як стверджують аналітична система YouControl та Інститут дослідження авторинку, з 5,3 тис. активних компаній, зареєстрованих за КВЕДами "торгівля автомобілями та легковими автотранспортними засобами", а також "торгівля іншими автотранспортними засобами", лише близько 1,3 тис. подали звітність про своєї діяльності у 2022 році.

За офіційними даними, компанії отримали на торгівлі авто 5,6 млрд грн чистого прибутку, з якого мали віддати у вигляді податків не менше 1 млрд. грн. При цьому скільки фірм торгують вживаними авто та платять податки – невідомо. Принаймні за перше півріччя 2022 року агрегатор Automoto зібрав 1,4 млн оголошень про продаж вживаних авто загальною вартістю в 12 млрд дол.

Але подивимося, хто ж таки "тримає" ринок нових авто в Україні і заробляє на цьому.

Лідер – японська Toyota

За даними сайту Inventure, "Тойота Україна" минулого року посіла перше місце на ринку нових авто і контролює майже 18% ринку.

Підприємство з іноземними інвестиціями "Тойота Україна" на 100% належить японській корпорації "Сумітомо", а дохід компанії за 2022 рік склав 10,3 млрд грн. Роком раніше, 2021-го, фірма заробила 16,8 млрд грн, тобто виручка "Тойота Україна" за перший рік війни впала приблизно на 60%.

Втім, японська компанія може не побоюватися за свій бізнес в Україні, адже саме авто марки TOYOTA продовжують займати перше місце у списку уподобань українців при купівлі нового авто. Так, за даними Укравтопрому, у вересні з 5700 куплених у нашій країні нових авто, 960 або 16,8%, припали саме на "Тойоти". У порівнянні з вереснем 2022 року попит на японські авто цієї марки зріс на 67%.

На другому місці – Вінер груп

Трохи більше 5 млрд грн за 2022 рік заробило ТОВ "Віннер імпортс Україна ЛТД", хоча роком раніше ця сума була майже вдвічі більша – 9,6 млрд грн.

Компанія виступає офіційним дилером низки люксових марок авто на кшталт "Порше", "Бентлі", "Ягуар", "Ленд ровер" і набагато демократичніших – "Форд", "Вольво" та інші.

Власником "Віннер імпортс Україна ЛТД" через "Віннер оф Юкрейн" є Іван Гінянський, громадянин США українського походження, який розпочав автобізнес у нашій країні 26 років тому, та його діти Майкл Джон та Вадас Олександра Гінянські. Саме їм належить "Віннер груп Україна" із 22 компаній.

Бронза — у французького Рено

На третьому місці з продажу нових авто в 2022 році виявилася французька марка Renault — майже 4 тисячі автомобілів, що принесло ПрАТ "Рено Україна" 2,87 млрд грн., хоча і на порядок менше, ніж у довоєнному 2021- му . Тоді представництво французького автогіганта заробило в Україні 3,37 млрд. грн.

Цікаво, що за підсумками року попит на Renault в Україні також зростає, хоч і не такими темпами, як на TOYOTA.

У вересні 2023 року наші співгромадяни купили 447 "Рено", що на 185% більше, ніж у вересні 2022 року, але це лише 5-й результат за підсумками вересня – попереду, окрім TOYOTA, виявилися такі марки як VOLKSWAGEN, BMW та SKODA.

Мільярди на "Хюндаї" у Петра Порошенка

За французьким "Рено" серед українських автодилерів за підсумками 2022 року йде ТОВ "Хюндай моторс Україна", — 2285 одиниць проданих авто.

На відміну від попередніх фірм, що належали однойменним іноземним автоконцернам, ТОВ "Хюндай моторс Україна" володіє кіпрською компанією "Віклз дистриб'юшен холдинг Лтд" (57,5%), Михайлом Гладковським (32%) – директором ТОВ та закритим інвестиційним фондом "Бриз" (10%). Однак за всіма цими фірмами, за даними YouControl, стоїть компанія "Укрпромінвест" екс-президента України Петра Порошенка.

Власне, директор компанії Михайло Гладковський – середній син Олега Гладковського, фігуранта гучного скандалу навколо постачання "Укроборонпрому" деталей за завищеними у кілька разів цінами. скандал, що стався за місяць до президентських виборів, сильно вплинув на рейтинг Петра Порошенка, адже Гладковський був президентом корпорації "Богдан", яка також входить до фінансово-промислової групи тоді ще глави держави.

Втім, незважаючи на гучний резонанс і навіть проведення у СІЗО, звідки Михайло Гладковський вийшов під заставу у 10 млн грн, у результаті суд визнав журналістське розслідування недостовірним.

Але все це не завадило ТОВ "Хюндай моторс Україна" заробити 2022 року 2,8 млрд грн, що рівно на 1 млрд грн менше, ніж 2021-го.

Сімейний "Атол"

Після "Хюндай моторз" Петра Порошенка розташувався ще один великий український автобізнесмен, цього разу з Києва – Олег Боярин, його батько, дружина та син. У повному розумінні цього слова "сімейний" холдинг заробив за 2022 рік 2,4 млрд грн через ПрАТ "Єврокар", щоправда, роком раніше було 3,45 млрд.

"Єврокар" є частиною групи компаній "Атол холдинг" Олега Боярина. Всього до цієї сімейної імперії входять 68 компаній у 4 напрямках бізнес-діяльності.

Щодо "Єврокара", то він є дистриб'ютором в Україні авто марки SKODA, які посіли друге місце у вподобаннях українців за підсумками 2022 року. Випускав він також ці авто на своєму виробництві на Закарпатті, як і ще одну популярну в українців марку — Volkswagen.

На початку війни підприємець заявив, що припинив виробляти авто та перепрофілював завод під логістичний хаб для гуманітарної допомоги.

Слідом за ЗАЗом та "Укравто" — Таріел Васадзе переживає важкі часи

Неприємним 2022 рік виявився і для президента корпорації "Укравто" Таріела Васадзе – у 2022-му році його компанія "Укравто" знизила дохід з 3,4 млрд грн до 1,55 млрд грн, при тому що її зобов'язання становлять 2,1 млрд. грн.

Про те, що справи "Укравто" йдуть не так добре, говорить і рішення про її реорганізацію – з приватного акціонерного товариства (ПрАТ) до товариства з обмеженою.

Чи варто чекати на подальше погіршення фінансового стану "Укравто" — невідомо, але Запорізький автомобільний завод, що належить бізнесменові, у 2019-му році зумів уникнути банкрутства і зараз перебуває в стані санації. За 2022 рік ЗАЗ навіть заробив 295 млн грн., якщо тільки не йдеться про кошти, виручені від продажу заводського майна.

Міцубісі в Україні – проблеми тільки починаються

Ще один японський автоконцерн – "Міцубісі", представлений в Україні ТОВ "ММС Україна", який за 2022 рік зумів виручити 1,13 млрд. гривень, що в 2,6 рази менше ніж у 2021-му – 2,98 млрд. грн.

Як свідчать дані "Укравтопрому", попит на Міцубісі в Україні знижується – у 2022-му році авто цієї марки перебували на 8-му місці серед уподобань українців, у вересні ж 2023-го вони впали на 10-те місце.

Загалом можна констатувати, що український авторинок, якщо й не продовжить падіння далі, то як мінімум структурно продовжує змінюватися. Серед останніх тенденцій – зростання імпорту нових електромобілів, яких з вересня 2022 року почали завозити у 2,7 рази частіше, а також зростання імпорту вживаних авто, яких з початку 2022 року ввезли у 3,4 рази більше, ніж було зареєстровано нових.



Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.

Новини