Головна Статті Бізнес економіка Як протистояти свавіллю авіакомпаній
commentss Cтатті Всі новини

Як протистояти свавіллю авіакомпаній

Пандемія коронавирусной інфекції COVID-19 і супутні їй карантини, вакцинації, «ковідние паспорта» виразно «приземлили» людей, які раніше активно подорожував

30 квітня 2021, 14:19
Поділіться публікацією:

Коронакриза боляче вдарила по багатьох галузях економіки, в тому числі й по авіаперевізниках, кожен з яких виживає, як може. Деякі вибирають найкоротший шлях: нажитися за рахунок своїх основних роботодавців — пасажирів. Як протистояти свавіллю авіакомпанії, розбиралися "Коментарі".

Як протистояти свавіллю авіакомпаній

Авіаперевізники обманюють пасажирів. Фото із відкритих джерел

"400 порівняно чесних способів"

Бувалі мандрівники радять: перш ніж купувати квитки, почитайте відгуки про перевізників на порталі "Перший незалежний сайт відгуків України". Тут в кращих традиціях Остапа Бендера перераховані 400 порівняно чесних способів відбирання грошей у пасажирів. Це і плата за посадковий талон на стійці реєстрації, і доплати за ручну поклажу та пакет з Д'юті Фрі, і додатково встановлені місця в аварійному проході, і переноси рейсів з вечора на ранок, а з ранку — на вечір. Але, звичайно, найпоширеніша схема в період практично закритого неба — це скасування рейсу без повернення грошей, не кажучи вже про будь-яку компенсацію за моральну шкоду.

"Рейс МАУ скасували й гроші не повернули. Це просто мафія", — пише Наталія.

"Минуло 4 місяці, чекав "необхідні" 60 днів і ось прохання почекати ще 30. Потім у WizzAir кажуть:" Вам вже все повернули, питайте банк", але ніяких квитанцій не дають, — ділиться своєю історією Олексій. — Потім вимагають ідентифікаційний код. Написав кілька скарг, зараз твердять: чекайте відповіді 30 днів".

"Хочу попередити всіх: SkyUp — шахраї, не користуйтеся — обдурять! — це вже історія від Олександра. — Схема дуже проста: ви оплачуєте квиток онлайн. Приблизно через 20 днів після того приходить лист, що авіакомпанія скасувала рейс. Ви намагаєтеся повернути гроші за невикористаний квиток, і тут починається найцікавіше: спочатку тупо мовчать і не відповідають на листи та дзвінки; через місяць приходить лист, що ковід заважає компанії повернути гроші. І тепер хіт: нібито ваші гроші компанія не надала, а "заморозила", і ви можете їх вивести через 3 місяці після розгляду. Минуло 5 місяців, мені гроші не повернули. Відносно цієї компанії було порушено кримінальну справу про шахрайство, але чарівним чином у 2019 році її закрили, і SkyUp продовжує активно і безкарно обкрадати громадян".

Вимога і претензія — велика різниця

Не можна сказати, що перевізники взагалі не реагують на скарги. Особливо настирливим пасажирам в авіакомпаніях повідомляють, що діють відповідно до "Правил повітряних перевезень та обслуговування пасажирів і багажу", але при цьому поводяться з цими правилами дуже повільно. Наприклад, у розділі XVIII "Повернення грошей" "Правил" чітко сказано, що повернення коштів авіаперевізник повинен здійснити в день розірвання договору про повітряне перевезення. Але юристи авіакомпаній не дарма їдять свій хліб. Вони придумали називати вимоги про повернення грошей "претензіями", які відповідно до тих же "Правилами" можна розглядати протягом 90 днів.

Варто зазначити, що Державіаслужба знає, чим займаються авіакомпанії. Так, перший заступник голови відомства Сергій Коршук у відповідь на конкретну скаргу пасажира на авіакомпанію SkyUp докладно процитував майже всі пункти вищезазначеної глави XVIII. В тому числі й пункт 5, згідно з яким гроші за невикористаний квиток повинні бути повернуті в той же день, коли пасажир цього зажадав. Здавалося б, правда — на боці пасажира, але ні. Далі Коршук суперечить сам собі й цитує той пункт, де сказано, що авіаперевізник може розглядати претензію до трьох місяців.

"На запит Державіаслужби SkyUp повідомила, що 21.12.2020 отримала вашу вимога про повернення вартості невикористаного перевезення. 21.03.2021, тобто в термін, передбачений законодавством, претензія була розглянута і задоволена. Для отримання коштів необхідно надати завірені копії паспортів пасажирів, зазначених при бронюванні. У свою чергу інформуємо, що законодавством не встановлено терміни для здійснення авіаперевізниками операції повернення коштів за результатами розгляду претензій", — написав Коршук.

У своїй відповіді на запит нардепа Макса Бужанського з цього ж питання чиновник додав, що "порушень в діях SkyUp не виявлено".

До речі, вивчивши "Правила" вздовж і впоперек, пункту про "завірені копії паспортів пасажирів, зазначених при бронюванні" знайти не вдалося. У зв'язку з цим виникають думки про те, що сам пан Коршук "Правила", розроблені його ж відомством, читав хіба що по діагоналі.

Порятунок потопаючих — справа рук самих потопаючих

Існує думка, що від подібних ситуацій пасажира може захистити співпрацю з турфірмою. Мовляв, досить купити квитки через туроператора і все розбірки з перевізником — це його проблеми. На жаль, це не так.

"Якщо турист купував через турфірму тільки квитки, то в разі скасування рейсу йому доведеться безпосередньо звертатися до авіаперевізника і вирішувати фінансове питання, — говорить директор турагентства" Подорожі з Анною "Анна Безан. — Інша справа, якщо турист купував пакетний тур і не полетів через скасування рейсу. В цьому випадку туроператор за погодженням з туристом або "заморожує" суму на рахунку з тим, щоб турист міг вибрати інший напрямок, або переносить тур на інші дати, або ж (що буває рідко) повертає гроші".

Словом, все як завжди: порятунок потопаючих — справа рук самих потопаючих. Але що ж можна зробити?

Для початку, зрадити ситуацію максимальному розголосу: писати скарги в усі можливі інстанції й пости в соцмережах. Практика показує, що саме на пости з безліччю лайків і коментарів авіакомпанії, так само як і інші постачальники послуг, реагують найактивніше, адже антиреклама нікому не потрібна.

Ще краще, особливо, якщо відчуваєте прилив сил, звертатися в суд.

"На жаль, пасажир часто може зіткнутися з різними проблемами у взаєминах з авіакомпаніями, — констатує в розмові з "Коментарями" юрист Олексій Бебель. — Вирішувати їх доведеться теж дуже різними шляхами: від звичайних переговорів і листування до можливих судових розглядів. Але тут питання в іншому. Державі потрібно контролювати авіакомпанії більш обдумано і таким чином вибудовувати законодавство, щоб не було бажання створювати самим собі будь-які переваги та вигадувати нові можливості заробити, що називається, на рівному місці".



Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.

Новини