Головна Статті Бізнес економіка Як штучний інтелект змінить медіа: що чекає на ЗМІ у майбутньому
commentss Cтатті Всі новини

Як штучний інтелект змінить медіа: що чекає на ЗМІ у майбутньому

Як медіа будуть розвиватися в еру штучного інтелекту. Думки експертів

30 червня 2025, 05:10
Поділіться публікацією:
Автор:
avatar

Slava Kot

Штучний інтелект стрімко змінює світ медіа — від створення контенту до його монетизації. Чи замінить ШІ журналістів? Чи трансформуються редакції у фактчекерів? І як на ці зміни відреагує рекламний ринок, який традиційно фінансував ЗМІ? Портал "Коментарі" звернувся до експертів ринку медіа, аби дізнатися, як ШІ змінює ситуацію сьогодні та чого чекати у майбутньому.

Як штучний інтелект змінить медіа: що чекає на ЗМІ у майбутньому

Як штучний інтелект змінить медіа

Як медіа змінювалися разом із технологіями

Медіа як масове явище розпочало свою історію у 15 столітті, коли Йоганн Гутенберг винайшов друкарський верстат. Це зробило можливим масове виробництво книг і газет. Наступні століття принесли нові технології для розвитку ринку.

Паровий двигун у 1810 році індустріалізував друк, що дозволило здешевити витрати та видавати тисячі газет. Винайдення радіо у 1896 році дозволило людям чути новини, а телебачення, яке з’явилося на початку 20 століття, стало першим медіа, що об’єднувало звук і картинку, роблячи новини ще доступнішими та масовими.

Переломним моментом в історії медіа стало винайдення інтернету. Відтоді інформація почала поширюватися миттєво й глобально, а онлайн-ЗМІ поступово почали витісняти друковані видання.

Як штучний інтелект змінить медіа: що чекає на ЗМІ у майбутньому - фото 2

Джерела отримання новин в Україні

З 2010-х років у центрі уваги опинилися соціальні мережі. Їхній вплив в Україні помітний особливо в останні роки. За даними USAID-Internews, якщо у 2015 році 51% українців отримували новини через соцмережі, то у 2024 році ця частка зросла до 84%. 

Водночас телебачення втратило аудиторію з 85% до 30%, а друковані видання з 31% до 5%. Також зменшилася частина аудиторії онлайн-медіа — з 47% до 30%, оскільки соцмережі почали виконувати роль основного джерела новин.

Однак тепер умови ринку ЗМІ змінює ще один фактор — штучний інтелект.

Як штучний інтелект використовують у медіа

Штучний інтелект уже активно використовується в українських ЗМІ. Переважно ШІ став інструментом для спрощення монотонної та механічної роботи. Однак, чи зможе штучний інтелект замінити журналістів.

Як штучний інтелект змінить медіа: що чекає на ЗМІ у майбутньому - фото 3

Власник медіагрупи "Ми — Україна" Ігор Петренко 

Ігор Петренко переконаний, що ШІ не замінить редакції, а стане фактором їх трансформацій.

"ШІ стане "мускулами" для: автоматизації рутини (транскрибація, первинна обробка даних, переклад, генерація шаблонних текстів); персоналізації контенту (адаптація статті під інтереси конкретного читача); роботи з Big Data (виявлення трендів, аналіз соцмереж, моніторинг конкурентів)", — вважає Петренко.

За його словами, штучний інтелект може сильно допомогти телебаченню, де виробництво вкрай дороге, зокрема робити генерацію субтитрів, переклад, озвучування, візуалізація даних, а також віртуальні студії та ШІ-аватари.

Як штучний інтелект змінить медіа: що чекає на ЗМІ у майбутньому - фото 4

Головна редакторка видання "Гордон" Олеся Бацман 

Олеся Бацман прогнозує, що невдовзі на ринку можуть з’явитися ЗМІ, де матеріали створюватиме виключно штучний інтелект. За її словами, деякі редакції вже тестують такі підходи.

"Я думаю, що через два-три роки ми можемо побачити, що деякі ЗМІ повністю відмовляться від класичних редакцій і новини може писати ШІ. Деякі вже про це задумуються і роблять. Я думаю, що деякі ЗМІ, як мінімум, почнуть робити рубрики написані ШІ", — прогнозує Бацман.

Штучний інтелект та фейки в ЗМІ

Петренко наголошує, що навіть найсучасніші моделі ШІ потребують людського контролю, оскільки можуть видавати неточну чи фейкову інформацію. За його словами, рішення про публікацію сенсації, баланс думок, дотримання стандартів — це людська зона відповідальності. Крім того, глибинні інтерв'ю, аналітичні матеріали та документалістика вимагають емпатії та інтуїції.

"Проте для коректної роботи ШІ потрібне критичне мислення та верифікація. ШІ "галюцинує", особливо в контексті війни, де інформація надчутлива. Редактор має бути "фактчекером ШІ". Також ШІ не може забезпечити етику та відповідальність", — зауважує Петренко.

Бацман погоджується з важливістю перевірки інформації та як приклад вказала на випадок із Дмитром Гордоном. Коли засновник інтернет-видання "Гордон" запитав у ШІ інформацію про себе, серед реальних фактів алгоритми "нагалюцинували" його інтерв’ю з Наполеоном, Гітлером, Сталіним та Македонським.

"Це все не бездоганно, тому треба контролювати і перевіряти. Дуже важливо, щоб всі журналісти, які працюють, вміли користуватися інструментами перевірки", — зауважує Бацман.

Ще одним прикладом став міжнародний скандал у 2023 році, коли ресурс Terror Alarm опублікував новину, що Сербія замовила в Ірану 20 тис. дронів. Цю інформацію поширили українські та міжнародні ЗМІ, і лише згодом стало відомо, що вона фейкова, а Terror Alarm — це агрегатор новин створених штучним інтелектом.

Також на початку війни у соцмережах масово поширилися діпфейки Зеленського, Залужного, а згодом Сирського. На них українські лідери нібито закликали "складати зброю", або "протестувати проти влади". Спочатку ці фейкові відео було досить легко відрізнити від справжніх, однак з розвитком ШІ межа усе більше стирається. Як зауважує Бацман, Росія активно використовує ШІ в інформаційній війні проти України створюючи фейки та ІПСО.

"Вони завжди в цьому були дуже успішні. Вони пропаганду роблять не лише на Росію. Вони її розповсюджують по всьому світу. Росія вміє мімікрувати, вона вміє пристосовуватися. І гроші вони менші не стали витрачати, вони розуміють, що інформація — це також війна. Тому треба завжди дивитися: хто джерело; звідки це прийшло; хто це дав. І знову ж таки перевіряти, перевіряти, перевіряти", — наголошує Бацман.

Як штучний інтелект замінить медіа

Як штучний інтелект змінить медіа: що чекає на ЗМІ у майбутньому - фото 5

Власник медіагрупи "Коментарі" Віктор Гольдський

Віктор Гольдський прогнозує, що в майбутньому штучний інтелект замінить медіа. Він порівнює ситуацію з індустріальною революцією, коли зникли старі професії й з’явилися нові.

"ШІ і його розвиток точно змінить структуру ринку праці. Чи будуть існувати журналісти в теперішньому нашому розумінні? Мабуть, що ні. Більше того, люди зовсім в інший спосіб будуть отримувати інформацію. Ніхто не буде гортати стрічку новин чи залипати у Telegram", — прогнозує Гольдський.

На його думку, у кінцевому підсумку штучний інтелект перетвориться на персонального помічника, який зможе видавати готовий матеріал за запитом, зокрема аналітичні статті, статистику чи інфографіку.

"Якщо людина, умовно, захоче дізнатися про розвиток війни в тому чи іншому регіоні, їй не потрібно буде читати новини, слухати експертів, дивитися передачі. Вона просто зробить запит помічнику ШІ: "Розкажи, як проходять бойові дії". І після цього ШІ в будь-якій бажаній формі видасть результат. Як бачите, при такому розкладі місця журналісту тут немає. До того, навіть будь-якому ЗМІ місця немає", — передбачає Гольдський.

Однак, Гольдський переконаний, що для таких глобальних змін потрібно ще багато часу.

Як штучний інтелект змінить рекламний ринок

Крім роботи редакторів та журналістів, штучний інтелект також буде впливати на рекламний ринок, який є основним джерело доходів для більшості медіа. За останні десятиліття реклама кілька разів змінювала свої пріоритети, спочатку фаворитами були друковані видання, однак згодом увага перемкнулася на онлайн-медіа. Сьогодні значна частина коштів йде у соціальні мережі й цифрові платформи.

Розподіл ринку реклами в медіа в Україні у 2024 році (за даними Всеукраїнської рекламної коаліції):

  • - Реклама в інтернет-медіа — 16,8 млрд гривень (+22%)
  • - Реклама на телебаченні — 6,1 млрд гривень (+55% за рік)
  • - Реклама в друкованій пресі — 387 млн гривень (+8%)

Попри те, що наразі штучний інтелект використовується маркетологами переважно для створення візуалів, текстів і тестування ефективності реклами, ШІ невдовзі може мати значно більший вплив. Наприклад, в США вже тестують рекламу в блоках AI Overviews, яка генерує стільки ж доходу, що й реклама у звичайних результатах пошуку.

"Прогнозую, що класичні ЗМІ із року в рік втрачатимуть рекламні бюджети, які будуть переходити у такі ресурси, як AI Overviews. Вже зараз Perplexity видає джерела, звідки він опрацьовував інформацію, але на відміну від Google, як потрапити у перелік цих джерел ніхто поки що не знає, хоча з бажаючих вже стоять черги", — говорить Гольдський.

На його думку, в тренді буде перебувати гіперперсоналізація та мікротаргетинг. У підсумку він виділив чотири основні напрямки, як можуть заробляти ЗМІ в еру штучного інтелекту:

  • - Ексклюзивний та глибинний контент — зросте попит на контент, який не здатен створити ШІ, зокрема розслідування, інтерв’ю, аналітичні статті.
  • - Платна підписка — люди готові платити за якісний контент без реклами й за додаткові можливості ексклюзивних новин.
  • - Контент-маркетинг — ЗМІ можуть створювати кампанії для брендів, використовуючи журналістські стандарти й ШІ для таргетингу.
  • - Події та освітні продукти — організація конференцій, воркшопів та тренінгів зміцнить бренд медіа й забезпечить дохід.

Однак, Ігор Петренко застерігає, що підписка не стане єдиною моделлю виживання для ЗМІ. За його словами, Україна потребує гібридного підходу, де базова інформація залишається безкоштовною, а аналітика й ексклюзиви пропонуються за гроші.

Світ майбутнього з ШІ у медіа

Стрімкий розвиток штучного інтелекту кардинально змінює медіа, однак, попри спокусу автоматизувати все, експерти наголошують, що повна заміна журналістів наразі неможлива. Глибинна аналітика, етика, перевірка фактів і довіра аудиторії залишаються в руках людей. 

У той же час, ШІ вже сьогодні виступає інструментом ефективності та допомагає адаптувати контент, аналізувати великі обсяги даних і виявляти тренди. ЗМІ, які навчаться поєднувати нові технології з редакційною відповідальністю, зможуть не лише вижити, а й виграти у новій інформаційній реальності, де панує штучний інтелект.

Раніше портал "Коментарі" повідомляв про 7 нових спеціальностей, які виникнуть в еру штучного інтелекту.

Також "Коментарі" писали про 15 професій, які захищені від впливу ШІ.



Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.

Новини