Головна Новини Бізнес Агро Відкриття ринку землі: як врегулювати правила на даному "ігровому" полі
commentss НОВИНИ Всі новини

Відкриття ринку землі: як врегулювати правила на даному "ігровому" полі

Експерти аграрної галузі розповіли "Коментарям" про особливості запуску ринку землі, а також про ризики, які зможе спричинити його відкриття

18 лютого 2021, 16:00
Поділіться публікацією:

Уже влітку в Україні має відкритися ринок землі, але правила гри на цьому полі все ще не врегульовані. Що потрібно зробити, щоб відкриття ринку не перетворилося на профанацію або махінації? Яких законів, постанов ще не вистачає? Чи правильною дорогою ми йдемо щодо земельних відносин? На ці питання "Коментарям" відповідали експерти. 

Відкриття ринку землі: як врегулювати правила на даному "ігровому" полі

Колаж - Д. Романюк/Comments.ua

Потрібен чіткий механізм контролю

Заступник голови Всеукраїнської Аграрної Ради (ВАР) Михайло Соколов підкреслює, що сьогодні ми йдемо з серйозним відривом від того плану прийняття нормативних актів, який був намічений спочатку урядом і Верховною Радою, щоб з 1 липня у нас успішно стартував ринок землі.

"Наприклад, закон про обіг земель с/г призначення говорить, що повинні бути встановлені ліміти на володіння землею і контроль за цим. Для фізичних осіб передбачається до 100 га в одні руки, для юридичних — до 10 000 га. Але щоб це втілити, потрібен механізм контролю. Нотаріуси та державні реєстратори повинні розуміти, як вони це можуть контролювати, — пояснює експерт. — Чому це непросте питання? Тому що у нас дотепер є паперові державні акти, яких в жодній базі даних немає. Тобто — право власності є, але воно ніде в базі даних не зареєстровано. Це призведе до того, що нотаріуси та реєстратори будуть боятися реєструвати відповідні договори. Адже вони можуть залишитися "крайніми", провівши реєстраційну дію, яка є незаконним".

Незрозуміло, як буде реалізуватися заборона купівлі землі в 50-кілометровій зоні державного кордону.

"Втім, проблема в тому, що відповідні підзаконні акти не тільки не прийняті, а ще навіть не виносилися на обговорення. А часу залишилося мало ", — підкреслює Михайло Соколов.

За його словами, щоб ринок запрацював, нам також потрібно реінтегрувати Держгеокадастр і Реєстр майнових прав. Відповідний закон про те, що всі дані, які є в кадастрі, повинні відображатися в Реєстрі майнових прав, прийнятий. Але сама операція не виконана.

Необхідна активізація роботи парламенту

Михайло Соколов продовжує: "Сьогодні прийняли у першому читанні дуже важливий для малих фермерів законопроект 3205-2 про фонд часткового гарантування вкладів. І це надзвичайно важливо, адже без нього у малих фермерів взагалі немає шансів отримати хоч якісь кошти на покупку землі — і вони можуть опинитись відрізаними від ринку".

"Законопроект 2194 в основному відомий тим, що його норми передбачають передачу земель державної форми власності за межами населених пунктів у власність громад. Але крім цього він містить велику кількість норм, які роблять прозорими земельні відносини", — підкреслює заступник голови ВАР.

"Необхідна серйозна активізація роботи Верховної Ради для того, щоб ці законопроекти стали потрапляти до порядку денного сесії — і голосуватися", — резюмує Михайло Соколов.

Ринку землі не може бути апріорі
Експерт із державного управління, голова "Всеукраїнського Об'єднання Власників Землі" Роман Головін зазначає: "Відкрити будь-який ринок — це не світло в кімнаті ввімкнути: "клацнув" і горить. У нас же ніхто не дав і не дасть визначення ринку землі. Його параметри, умови існування, механізми реалізації, його обмеження або преференції. Ринку землі не може бути апріорі через те, що земля — не товар, земля не виробляється людьми, і не є результатом людської праці. Пропозиція землі не має можливості збільшуватися, оскільки її кількість обмежена".
За словами Романа Головіна, головна функція будь-якого ринку — насичення ринку товаром. Є попит і його необхідно задовольнити пропозицією товару, для чого необхідно збільшити виробництво.
"А з землею так не вийде, — підкреслює він. — Не виробляємо ми землю — ціна на землю, як на обмежений ресурс, буде зростати. Значить, будь-які спроби перевести землю в товар призведуть до негативних суспільно-політичних, соціально-економічних і суспільно-безпекових наслідків".
Роман Головін упевнений, що нас неминуче чекає націоналізація землі, що належить, відповідно до Конституції, українському народу.
"Немає потреби в так званому ринку землі та всіх пов'язаних з цим маніпуляціях, — вважає він. — Нам необхідні ринкові механізми в земельних відносинах, а не ринок землі. Тому необхідно виходити відразу на ті умови земельних відносин, які не тільки не будуть породжувати негативних наслідків, а й стануть в основі розвитку аграрної галузі ".
На думку Романа Головіна, в Україні необхідно сформувати прогресивні земельні відносини (він навіть склав відповідний законопроект №3208), в основі яких були б такі принципи:
— надання власникам землі право розривати договори оренди для їх переходу до самостійного господарювання як ефективній формі земельних відносин;
— право відчуження землі здійснюється виключно від українця — українцю;
— здійснення державної підтримки самостійного господарювання через участь в товаристві власників Землі;
— здійснення прямого державного кредитування самостійного господарювання без застави землі;
— здійснення прямого державного кредитування споживчих потреб власників землі;
— державний викуп земельної ділянки за ціною, що відповідає п'ятикратної нормативно-грошову оцінку.
Раніше портал "Коментарі" розповідав, коли запрацює Міністерство аграрної політики.



Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.
Джерело: https://comments.ua/
comments

Обговорення

Поділіться своєю думкою!


Новини