Міністерство соцполітики планує запустити накопичувальну пенсійну систему з 2026 року. Наразі розробляється законодавча база та ІТ-система для державного накопичувального фонду. Після цієї новини викликало резонанс в мережі те, що майбутня пенсійна реформа буде передбачати обов'язкове відрахування 9% від зарплати на накопичувальну пенсію. В Мінсоцполітики відреагували, пояснивши, що запровадження накопичувальних пенсій не передбачатиме підвищення податків. Однак можна буде за власним бажанням сплачувати додатковий добровільний внесок. Чи справді ми вже прийшли до того, що альтернативи накопичувальній пенсії немає? Що це означає для українців? Видання "Коментарі" з цими питаннями звернулося до експертів.
Накопичувальна пенсійна система. Фото з відкритих джерел
Обрано не найкращий час для старту накопичувальної пенсійної системи
Доктор економічних наук, професор, заслужений економіст України, народний депутат V-VI скликань Олексій Плотніков відразу зауважив, що є дві складові в цьому питанні.
"Перша, що дійсно пенсійну систему потрібно реформувати, переходити до накопичувальної системи, паралельно з солідарною. Це все одно колись треба було робити. Це одна сторона. Але є й інша сторона, чи варто спробувати реформувати пенсійну систему, коли у нас війна, нездорові фінанси. У нас бюджет залежить від зовнішньої допомоги. У нас незрозуміла ситуація з працездатним населенням, де воно працює, які будуть відрахування, яка буде інфляція. Тобто наразі є багато питань щодо того, чи доречно зараз вводити накопичувальну пенсійну систему. Адже накопичувальну пенсійну систему є сенс вводити, коли йде стабільний розвиток, коли країна розвивається спокійно, немає якихось потрясінь, немає чогось надзвичайного. Тому наразі обрано не найкращий момент для того, щоб йти на такий крок", – зазначив Олексій Плотніков.
Підсумовуючи він наголосив, що взагалі переходити на накопичувальну пенсійну систему звісно треба, але є певна недоречність це робити саме в 2026 році.
"З будь-якої складової це зараз буде проблемно, як для звичайних громадян, так і для пенсійних органів і щодо збалансування бюджету", – зазначив співрозмовник порталу "Коментарі".
Хоча, допустив Олексій Плотніков, враховуючи те, що реформа тільки буде запускатися, то не виключено, що під неї будуть підпадати громадяни до 30 років. Потім поступово вік буде збільшуватися, але ті українці, які збираються на пенсію в найближчі роки навряд чи будуть сплачувати якісь додаткові відрахування.
Затягування питання лише ускладнює ситуацію
Економічний експерт Данило Монін так прокоментував ситуацію:
"Працюючи в Нацраді реформ у Саакашвілі, я брав участь у процесі запуску накопичувальної системи. Причому законопроект було розроблено за спільною участю Комітету ВР, Мінсоцу та НЦКЛФР. Але він був завалений у комітеті. Причому більшість тих, хто проголосував, були "слуги". Я скептично ставлюся провести накопичувальну систему через парламент через велику протидію і не вірю, що це можливо з поточними парламентарями. Хіба шанси можуть зрости, якщо влада проведе це через обов'язковий маяк МВФ".
При цьому експерт нагадує, що Мінфін раніше записував до меморандуму МВФ – зворотне, а саме, що Україна бере на себе зобов'язання не запускати накопичувальну систему.
"Хоча, якщо подумати, коли помирає 600 тисяч, а народжується 200 тисяч, у найближчому майбутньому працівники навряд чи зможуть утримувати таку велику кількість пенсіонерів. А, якщо враховувати той факт, що половина молоді взагалі прагне залишити країну, то питання солідарної системи стає взагалі не дуже зрозумілим для реалізації в середньостроковій перспективі. Перехід на забезпечення себе пенсією – це тривалий процес, але, на мій погляд, необхідний і затягування цього питання лише посилює ситуацію", – підсумував Данило Монін.
Читайте також на порталі "Коментарі" — скільки українців одержують пенсію понад 10 тисяч гривень: нові дані ПФУ.
Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.