Головна Новини Бізнес новини компаній «Мотор Січ» під арештом: чим Китай може відповісти Україні
commentss НОВИНИ Всі новини

«Мотор Січ» під арештом: чим Китай може відповісти Україні

Експерти озвучили прогноз

22 березня 2021, 13:33 comments1103
Поділіться публікацією:

Шевченківський районний суд Києва ухвалив рішення про накладення арешту на цілісний майновий комплекс і 100% акцій АТ "Мотор Січ".

«Мотор Січ» під арештом: чим Китай може відповісти Україні

Колаж: Д. Романюк / Comments.ua

"Коментарі" запитали в експертів, як може ситуація розвиватися далі та чим відповість Китай, який вклав гроші у підприємство.

"Виправити ситуацію дуже складно"

Дії української влади, спрямовані на недопущення передачі компанії "Мотор-Січ" китайським інвесторам, протягом кількох років носили хаотичний характер. Так вважає Дмитро Єфремов — член Української асоціації китаєзнавців, науковий співробітник Інституту вивчення сучасного Китаю імені Бориса Курца.

"Були випробувані найрізноманітніші засоби: пряме припинення передачі пакету акцій, часткове блокування фінансової діяльності компанії, звернення в антимонопольні органи, заплутані судові розгляди. В результаті незавидний імідж України в Піднебесній, обтяжений провалами попередніх років із зерновим контрактом, швидкісним залізничним експресом в аеропорт Бориспіль та іншими проектами, ґрунтовно підірваний", — зазначає Дмитро Єфремов.

Він звертає увагу, що за останні 15 років Китай інвестував по всьому світу близько 2 трлн доларів. В Україні ж реально завершено китайських інвестиційних проектів на пару сотень мільйонів доларів, хоча заявлено різних ініціатив сумарно на 10 млрд доларів.

"Очікувати приходу китайців у нашу країну, яка відчайдушно потребує інвестицій, найближчим часом не варто. Міжнародні рейтинги бізнес-клімату, що базуються на опитуваннях, швидше за все, зафіксують погіршення прав захисту інвесторів в Україні, що буде враховано підприємцями в третіх країнах, — прогнозує експерт. — Величезні зусилля, зроблені МЗС, Офісом Віце-прем'єра з євроінтеграції, МРЕТСГом (Міністерством розвитку економіки, торгівлі і сільського господарства України — ред.) та іншими відомствами, щоб відновити після трирічної давності роботу двосторонньої комісії "Україна-Китай" і наповнити співпрацю практичними результатами, тепер повисли в повітрі. Запрошуючи китайців фінансувати навіть надпривабливі проєкти в нашій країні, ми будемо виглядати абсолютно непереконливо".

Виправити ситуацію дуже складно, вважає Дмитро Єфремов.

"Тут можна звернутися до європейського досвіду. Для захисту стратегічно важливих підприємств варто створити механізми скрінігу інвестицій, які надходять ззовні, зрозумілих, прозорих і постійних, — говорить він. — Для врегулювання проблем, що накопичилися, інвестиційних протиріч із Китаєм, а також створення привабливого середовища для роботи бізнесу — почати переговори про підписання інвестиційної угоди універсальної дії. Подібні двосторонні угоди з КНР є у більшості країн Європи, а в переддень Нового 2021 року між Китаєм і ЄС була підписана "Всеосяжна угода про інвестиції". За їхнім прикладом, прописавши в угоді умови доступу до стратегічних підприємств, гарантії прав інвесторів та арбітраж спірних ситуацій, Україна могла не лише уникнути подібних "Мотор-Січі" казусів у майбутньому, а й захистити себе від зовнішнього політичного тиску".

"Якщо не буде співпраці з Китаєм, то "Мотор Січ" просто не виживе"

Очільник Українського аналітичного центру, економіст Олександр Охріменко вважає, що якщо підприємством "Мотор Січ" почнуть керувати держчиновники, то він повторить сумний досвід "Антонова" і "Південмашу", які практично зупинилися.

"Держчиновники не вміють управляти підприємствам, при них там — суцільна корупція і збитки. Якщо ж не буде співпраці з Китаєм, то "Мотор Січ" просто не виживе. Інші інвестори туди не зайдуть. Розмови про те, що будуть замовлення для "Боїнга", ні про що. Те, що відбувається, — величезна політична помилка керівництва країни", — впевнений Олександр Охріменко.

На його думку, Китай надмірно різких дій щодо України робити не стане. Хоч через суди може домогтися солідних компенсацій для своїх інвесторів.

"З Україною ж КНР співпрацювати продовжить, — говорить експерт. — Ту ж залізну руду, кукурудзу, олію, купувати у нас буде. Але могли бути куди більш потужні контракти, в тому числі експорт машинобудування".

Раніше експерти спрогнозували, куди заведе Україну рішення про націоналізацію "Мотор Січі".



Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.

Новини