Рубрики
МЕНЮ
Владимир Лавский
Президент Володимир Зеленський заявив, що разом з результатами аудиту держави очікується презентація економічних векторів України до 2030 року. "Коментарі" дізналися в експертів, наскільки вірогідними можуть бути дані аудиту і чи реально в нинішніх умовах окреслити економічну стратегію на 10 років вперед.
Заступник голови Федерації профспілок України, кандидат економічних наук, магістр міжнародного права Олександр Шубін передбачає, що у вчорашньому зверненні президент дав уряду черговий шанс для винесення програми діяльності Кабміну на розгляд ВР.
"Дві попередніх спроби затвердити таку програму були невдалим, — нагадує експерт. — Президент фактично заявив, що очікує від документа, який повинен бути представлений: вичерпний відлік про стан економіки країни, а також програма на довгострокову перспективу".
Називати це аудитом не зовсім вірно, вважає Олександр Шубін. І пояснює, що аудит проводиться незалежним органом відповідно до затверджених методик. Скоріше мова піде про презентацію максимально правдоподібною картини поточного стану галузей — з мікро-, макро-, мегарівня економіки.
"Щодо стратегії на 10-річний період. Багато державних цільових програм свого часу так і готувалися. Складність в поточному етапі — період карантину та глобальна світова невизначеність в економіці. Невідомо, де знаходиться точка падіння і коли можна буде говорить про перехід на стандартні умови роботи ", — говорить експерт.
На думку Олександра Шубіна, доцільно було б робити таку програму після того, як світ поборе пандемію. У той момент, коли ми зрозуміємо, де знаходиться точка дна від усіляких карантинних та інших антикоронавірусних заходів.
"Але сама така стратегія, таке позначення чітких маячків в середній і довгостроковій перспективі — потрібна. Адже без цього управляти і країною, і економікою — вкрай складно", — зазначає експерт.
Глава Українського аналітичного центру, економіст Олександр Охріменко вважає, що президент плутає макроекономіку (статистика і аналіз) і мікроекономіку (аудит).
"Аудит країни ніхто не робить. Тому що такого не існує. Може бути аудит держкомпаній. Але він і так робиться щороку. Якщо говоримо про приватних — там є така штука як комерційна таємниця. Не можна державі взяти — і "відревізувати" приватну компанію, — зазначає економіст. — Але тут ще ось яка справа — схоже, Зеленському ніхто не пояснив, що є Держстат. У всіх країнах світу беруться його дані, на основі яких робиться аналіз. Для цього у нас є безліч всяких профільних інститутів. Саме вони повинні взяти статдані, проаналізувати та зробити той чи інший прогноз, внести ті чи інші пропозиції ".
За словами Олександра Охріменка, прийняти й описати економічну стратегію — не проблема. Проблема — втілити її в життя.
"У Росії на початку століття зробили стратегію до 2020 року. Зараз з неї сміються. Нічого й близько не збіглося. Але Путін удав, що її забув. У нас при Кучмі приймали такі стратегії. Теж далекі від того, що сталося в зазначені там терміни. Стратегія робиться, але щороку переглядається. Це таке собі ворожіння — може бути, може не бути. Меморандум про наміри. Є сценарії розвитку — 3, 6 і так далі. Але і вони переглядаються. Світова практика показала, що жодна зі стратегій не спрацювала. Сьогодні, щоб розкрасти гроші — найкращий варіант робити стратегію. Всі розуміють, що до 2030 ніхто про неї й не згадає ", — вважає експерт.
Ключовою особливістю публічної риторики нинішньої влади політичний соціолог Олексій Полтораков називають принципову "підміну понять". А саме — серйозний розрив між формою і змістом текстів і підтекстів.
"Останній яскравий приклад -" референдум-соцопитування ", коли за формою" соцопитування "ховається зміст референдуму, — і навпаки, — зазначає експерт. — Ця ж проблема стосується і проблематики "аудиту" — тому що незрозуміло, хто і як його організовує і проводить ".
Соціолог пояснює, що регулярний зовнішній аудит проводять такі структури як МВФ — в прив'язці до проблеми (не) виділення чергових валютно-фінансових траншів на соціально-економічний розвиток. Однак український "зелений" істеблішмент, за словами експерта, орієнтований швидше на конкретні окремі транші, ніж на ті, які передбачають макроекономічні стратегії та проекти.
Олексій Полтораков продовжує: "Проблема середньостроковій" економічної стратегії" бачиться ще більш складною. Адже нинішня влада обрала шлях "від зворотного" — відштовхуючись немає від нинішніх непростих "внутрішніх" реалій, а від незрозумілих "зовнішніх" довгострокових перспектив. Можливо, маючи на увазі, перш за все, "свої" перспективи, в тому числі — на другий термін президентства Зеленського ".
Експерт нагадує, що така дуже серйозна науково-аналітична структура як Національний інститут стратегічних досліджень провела дійсно масштабну і глибоку роботу, яка вилилася в черговий Аналітична доповідь до Щорічного послання президента. Однак орієнтується швидше на "попсу" (в широкому спектрі її розумінь — від музики до міжнародної риторики) "замовник" ("зелені" структури ОП / РНБО), як бачиться Олексію Полторакову, не зміг адекватно і реалістично поставити основне завдання. І в результаті з'явився черговий розрив між популістським формою і аналітичним змістом черговий "економічної стратегії".
Раніше "Коментарі" дізналися в експертів, що вони думати про економічні заяви прем'єр-міністра Дениса Шмигаль.
Новини