Головна Новини Бізнес економіка Експортери залізної руди "продавлюють" порти заради надприбутків, — ЗМІ
commentss НОВИНИ Всі новини

Експортери залізної руди "продавлюють" порти заради надприбутків, — ЗМІ

Експортери залізної руди намагаються "продавити" портових операторів і зберегти свій надприбуток

27 травня 2021, 15:59
Поділіться публікацією:

Українські порти планують підвищити ставку портового збору до ринкового рівня, зокрема, для експортерів залізної руди. На тлі таких заяв у ЗМІ розгорається скандал зі звинуваченнями портових операторів у змові та погрозами кризою "Укрзалізниці", пишуть "Українські Новини".

Експортери залізної руди "продавлюють" порти заради надприбутків, — ЗМІ

Порт "Південний". Фото з відкритих джерел

Пов'язані з металургійними та видобувними компаніями експерти обурюються намірами портових операторів підвищити ставку на перевалку залізорудного концентрату. Водночас на світових ринках ціни на залізну руду зросли до рекордних 200 доларів і продовжують зростати. Однак в українських портах ставка на перевалку руди критично низька вже багато років.

2021 рік стане одним із найприбутковіших за останні 10 років для виробників залізорудної сировини (ЗРС), прогнозують експерти. Найбільші експортери ЗРС України — підприємства групи "Метінвест". Зростання цін на руду на світових ринках дозволяє українським експортерам компенсувати зростання витрат на транспортування ЗРС у Китай, зазначив старший аналітик Dragon Capital Денис Саква.

Питанням видобутку залізної руди в Україні також зацікавився президент Володимир Зеленський. Глава держави заявив, що руда, як і інші надра, за Конституцією належить народу. У зв'язку з цим податок на видобуток залізної руди планують збільшити. Варто зазначити, що через лобізм власників металургійних гігантів у всіх гілках влади податок на видобуток сировини в Україні не підвищували роками.

Найважливіша ланка в ланцюзі експортних поставок — порти. Так, більшість експортних операцій "Метінвест" проводить у порту "Південний". Ціна на обробку тонни вантажу в цьому порту з 2018 року коливалася від 2,05 до 3,4 долара, що удвічі нижче ринкової ціни.

Експортер багато років отримував максимально вигідну для себе ставку від портів. Це негативно позначилося на фінансовому стані порту "Південний". Тільки за перший квартал 2021 року збитки через занижену ціну на перевалку руди оцінюють у 50 млн гривень.

Від встановлення ринкового тарифу на перевалку вантажів в українських портах виграють абсолютно всі, крім експортера. З підвищенням ставок збільшаться доходи до державного та місцевих бюджетів, прибуток також отримають "Укрзалізниця" й українські порти.

На початку травня в порту "Південний" заявили, що поступово нарощують вантажообіг з початку 2021 року. Навесні порт обробив на 400 тис. тонн вантажів більше у порівнянні з січнем і лютим. Вантажообіг квітня склав 1 млн 147 тис. тонн, з них 76% — це експорт. Зокрема, в "Південному" обробили 826 тис. тонн руди. Загалом з початку 2021 року лише в цьому порту перероблено 3 млн 613 тис. тонн експортних вантажів.

Нагадаємо, експорт українських товарів за січень-квітень 2021 року зріс майже на 20%. Це на 3 млрд доларів більше, ніж аналогічні показники 2020 року.



Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.
comments

Обговорення

Поділіться своєю думкою!


Новини