Рубрики
МЕНЮ
Татьяна Веремеева
Доля газотранспортної системи (ГТС) України протягом останнього року значно залежить не тільки від зовнішньополітичних чинників, на кшталт того, що Росія обходить нашу країну газопроводами, а й від кризи на тлі пандемії коронавирусной інфекції COVID-19. "Коментарі" разом з експертами розбиралися, як нам в цих умовах не просто зберегти свою газотранспортну систему, але і максимально її завантажити.
ГТС України. Фото: Д. Романюк/Comments.ua
Генеральний директор Оператора ГТС України (ОГТСУ) Сергій Макогон зазначає: "Оператор ГТС України повинен підготувати українську газотранспортну систему до різних сценаріїв, включаючи сценарій" нульового транзиту "після завершення поточного контракту з російським Газпромом в 2024 році. ОГТСУ фокусується на взаємодії з усіма сусідніми країнами-операторами ГТС, надійному забезпеченні потреб внутрішніх споживачів, на пошуку нових можливостей для завантаження ГТС, включаючи ті, що зараз передбачені Зеленим курсом ЄС. Ми вважаємо, що унікальне геополітичне розташування і технічні особливості української ГТС, яка є однією з найпотужніших в Європі, створюють основи для розвитку східно-європейського газового хабу саме в Україні ".
Є багато стратегічних завдань з міжнародного співробітництва, підкреслює Сергій Макогон.
"З словаками, наприклад, ми повинні досягти тих же домовленостей, що з Польщею і Угорщиною. А саме — підписати угоду по віртуальної точці входу в ГТС України. І це реально. До сих пір залишається актуальним питання створення гарантованих потужностей для транспортування природного газу з Угорщини в Україну. Це відкриє можливість транспортувати газ в Україну з СПГ-терміналу, який розташований на острові Крк в Хорватії. Для реалізації можливості створення гарантованої потужності необхідно вирішити ряд технічних питань подальшої співпраці між операторами газотранспортних систем обох країн ", говорить гендиректор ОГТСУ.
З Румунією, за його словами, потрібно домовлятися про збільшення точок (зараз працює одна з чотирьох можливих) міждержавного сполучення на кордоні з Румунією.
"Для Трансбалканського коридору прозорий розподіл потужностей на аукціонах — істотно підвищить економічну привабливість цього маршруту, — підкреслює Сергій Макогон. — Крім того, завантаження української ГТС можлива за рахунок забезпечення транзиту газу з Середньої Азії в Європу від незалежних видобувачів ... Ми вітаємо санкції міжнародних партнерів по "Північному потоку-2", який є політичним проектом, але концентруємося на створенні нових можливостей для розвитку української ГТС ".
Експерт з енергетичних ринків компанії Dragon Capital Денис Саква вважає, що можливості української ГТС можна використовувати набагато більше, ніж зараз.
"Потрібно працювати щільно з Європою і домагатися перенесення точок обліку на кордон Росія-Україна, — упевнений експерт. — Щоб європейські споживачі мали можливість, замовивши газ там, поставити його в Україну ".
Раніше економічні експерти підкреслювали, що такий варіант зробить газ набагато дешевше (зараз ми отримуємо російський же, по реверсу, зі значною переплатою). А експерти з безпеки відзначали, що такий хід зробив би ситуацію в безпековому плані більш прийнятною.
Денис Саква нагадує, що в минулому році ми побачили потік газу з Європи в наші сховища.
"Якщо з'явиться можливість перенести точку обліку, то це знизить витрати трейдерів (не треба транспортувати газ до Європи і назад) і знизить ціни в Україні, — пояснять експерт. — Плюс — знадобиться оптимізація ГТС з урахуванням нових реалій ".
Нагадаємо, "Укртрансгаз" закупив обладнання виробництва компанії "Nuovo Pignone Srl", яка входить в групу Baker Hughes (США).
Новини