Рубрики
МЕНЮ
Татьяна Веремеева
Уряд схвалив проєкт держбюджету на 2021 рік і подало його до Верховної Ради. Парламент має намір розглянути його вже в п'ятницю. "Коментарі" разом з експертами розбиралися, які з основних показників держбюджету реалістичні, а які викликають питання.
Економічний експерт Олександр Гаврутенко зазначає: "Бюджет — це завжди з одного боку фантастична частина. Тобто, всі прогнози та плани за його доходами. З іншого — реалістична. А саме, видаткова частина, яка гарантовано буде виконана. Тому як всі, від кого залежить наповнення бюджету, цьому всіляко противляться, а ті, хто його освоює, також роблять все можливе, щоб витратити все до останньої запропонованої копійки".
Самим нереалістичним Олександр Гаврутенко вважає прогноз по зростанню ВВП (на рівні 4,6%) як бази, від якої залежить все інше. Також позамежним, на його думку, виглядає дефіцит бюджету, передбачений на рівні 270 мільярдів гривень.
"Ні по одному, ні по іншому — немає, напевно, ні в кого поки що розуміння, шляхом чого можна досягти та покрити ці показники, — говорить експерт. — У видатковій же частині є три ключові напрямки: забезпечення функціонування держави, соціальні гарантії та видатки розвитку. Найменший потенціал нецільового використання коштів це в соціалці; дуже громіздкий, неефективний і місцями даремний державний апарат — там є колосальні можливості для бюджетної оптимізації (її ми поки не спостерігаємо); і третій напрямок, так звані видатки розвитку, — корупційні у всьому, особливо в цілях політичного піару. Це буде, судячи з усього, найяскравіший тренд наступного бюджетного року".
На думку Олександра Гаврутенко, основний дерибан бюджету, відбувається не в ході його освоєння, а при його наповненні. А саме — у вигляді збитків держпідприємств, контрабанди, податкових оптимізацій і тіньового бізнесу, у вигляді неефективних монетарної, антимонопольної політики, правового режиму ... Всі перекоси, дисбаланси та зловживання позбавляють державу її фінансових можливостей для інтенсивного розвитку. І з цим теж, схоже, не сильно поспішають щось робити, резюмує експерт.
Фінансовий експерт Павло Вернівський звернув увагу на те, що на програму "Велике будівництво" (розвиток дорожньої інфраструктури) запланували 150 млрд грн — на 20,7 млрд грн більше, ніж у цьому році.
"Зрозуміло, що "Велике будівництво" — ідея фікс Зеленського. І в ній є раціональне зерно. У багатьох країнах подібні інфраструктурні проєкти приводили до зростання ВВП. А це один з основних елементів для розвитку економіки. Але інфраструктура є частиною цілісного механізму економіки. Створюється, щоб обслуговувати економіку. А якщо економічних пріоритетів, виразної стратегії розвитку економіки немає, то ніяке "Велике будівництво" себе не окупить, — пояснює експерт. — Не думаю, що на цьому проєкті хочуть "пиляти" на вищому рівні. А ось на локальному — можливо".
Бентежать Павла Вернівського і заплановані в бюджеті доплати вчителям (21,2 млрд грн — збільшення зарплат на 30%), збільшення зарплат медиків (на 30%). За його словами, в умовах відсутності збільшення внутрішнього виробництва, зростання зарплат може спровокувати зростання інфляції.
"Витрати на Пенсійний фонд передбачені в розмірі 204 млрд грн. Йдеться, швидше за все, про покриття дефіциту ПФУ, — пояснює експерт. — Стандартна проблема, яка багато років "висить" і ніяк не вирішується. Лише посилюється. Ті ж заробітчани сплачують пенсійні внески там, де працюють, а не в Україні. Тому і зростає постійно дефіцит Пенсійного фонду. І рішення поки не видно".
Проєкт бюджету-2021 — нереалістичний і виконаний не буде. У цьому впевнений політичний експерт, директор Communication group Володимир Манько.
"Міністр фінансів стверджує, що макропоказники бюджету 2021 є кращими, ніж в поточному році. Це якщо порівнювати з секвестрованими навесні показниками. А якщо порівняти з показниками, які приймалися рік тому, то вони гірші", — зазначає експерт.
За його словами, очікуваний ВВП в бюджеті-2021 менше того, який очікувався на 2020 рік — на 50 млрд грн. А доходи бюджету на майбутній рік — менше на 20 млрд грн. При цьому витрати є більшими.
"Тому дефіцит сягає 7%. А у 2020 дефіцит становив лише 2%, — порівнює Володимир Манько. — Також зросте інфляція: минулого року брали 5,5%, а в цьому році — 7,5%. Це означає, що більше будуть позичати для покриття дефіциту. Дійсно, якщо торік держборг планувався в розмірі 45% ВВП то зараз 65%. Зростання боргів на цілих 20% ".
Ще гірше, за словами експерта, те, що і ці показники є надто оптимістичними і нереалістичні.
Володимир Манько пояснює: "Падіння економіки в другому кварталі склало 11%. Звідки такий оптимізм у Мінфіну, який дає зростання ВВП на наступний рік 4,6%? Це ж який економічний стрибок потрібно зробити, щоб досягти цього ?! Чи не визначені чіткі точки зростання економіки. Міністр каже, що, мовляв, тільки шляхом поліпшення адміністрування ПДВ можна буде виконувати цей бюджет. Не вірю".
Експерт називає запропонований варіант бюджету передвиборчим документом влади і її партії "Слуга народу".
"Зараз, перед виборами, їм потрібно показати людям оптимізм, щоб зібрати голоси. У наступному році такий піар-бюджет точно буде переглядатися й корегуватися. Швидше за все, робити це буде вже інший міністр фінансів. Тому що чинного (Сергія Марченка), за чутками, після прийняття бюджету 2021 "хочуть піти" ", — підкреслює Сергій Манько.
Раніше "Коментарі" писали, що експерти розповіли, наскільки головний фінансовий документ, оцінюючи ці пріоритети та загальну ситуацію, може стати "бюджетом можливостей для розвитку" та які перспективи його прийняття.
Новини