Головна Новини Бізнес економіка Передача сільськогосподарських земель громадам: які ризики приховує новий Указ Зеленського
commentss НОВИНИ Всі новини

Передача сільськогосподарських земель громадам: які ризики приховує новий Указ Зеленського

Експерти розповіли про плюси і мінуси президентського указу щодо земель сільгосппризначення

15 жовтня 2020, 18:44 comments1096
Поділіться публікацією:

Президент України Володимир Зеленський сьогодні підписав Указ про передачу сільськогосподарських земель в комунальну власність об'єднаних територіальних громад (ОТГ). "Коментарі" разом з експертами розбиралися в позитивних моментах й ризиках цього рішення.

Передача сільськогосподарських земель громадам: які ризики приховує новий Указ Зеленського

Позитивне рішення для ОТГ

Експерт "Українського клубу аграрного бізнесу" (УКАБ) Елліна Юрченко називає таке рішення президента позитивним для сформованих в 2020 році ОТГ, які отримають держземлі в комунальну власність.

"ОТГ, які були сформовані раніше, отримали понад 1,7 млн га в комунальну власність протягом 2018-2019 рр, згідно розпоряджень попереднього уряду. За ці два роки вони вже потроху упорядковують землекористування на їх території, — нагадує експерт УКАБ. — Однак Указом та іншими відповідними актами, швидше за все, будуть передані тільки сформовані та внесені в Держгеокадастр ділянки. Крім них є ще досить багато неінвентаризованих земель — і їх так просто передати не вийде. Для цього потрібно прийняти відповідні закони".

Зокрема, зазначає Елліна Юрченко, йдеться про законопроект №2194 — дуже об'ємний та вкрай важливому.

"Понад рік він ретельно розглядався та узгоджувався в парламенті та передбачає передачу земель за межами населених пунктів в комунальну власність територіальних громад, — пояснює експерт. — Там є багато дерегуляційних положень у сфері землеустрою. Також врегульовано ряд проблемних моментів, пов'язаних з набуттям чинності закону про обіг сільгоспземель".

За словами Елліни Юрченко, важливо, щоб після прийняття Указу президента народні депутати не забули про значимість зазначеного законопроекту і комплексно продовжили реалізовувати земельну реформу. Адже здійснити всі заплановані кроки слід до початку функціонування обороту земель в липні 2021 року. Інакше рейдерства і хаосу в земельних відносинах не уникнути.

"Ризиковим аспектом передачі в комунальну власність держземель є можливість розділити її по 2 га приватним особам на місцевому рівні. Тому моніторинг земель з боку Держгеокадастру повинен бути. Інакше вся комунальна земля може перейти безоплатно в приватні руки. А це — колосальні збитки для держави", — резюмує експерт УКАБ.

Неефективне використання земель

Керівник політико-правових програм Українського центру суспільного розвитку Ігор Рейтерович вважає підписання даного указу загалом позитивною подією. Але є ряд нюансів, які насторожують експерта.

"Безумовно, та земля, яка була і є в держвласності, використовується найчастіше неефективно. І нонсенс, що місцеві громади не могли нею розпоряджатися. Так що указ президента, який, за його словами, торкнеться понад 2 млн га землі, підвищить ефективність функціонування ОТГ. Дасть новий імпульс до їх розвитку. Але є ряд проблем", — підкреслює Ігор Рейтерович.

По-перше, зазначає він, у нас процес об'єднання громад ще не завершений. І є дискримінаційний момент — що буде з новими громадами, де вони візьмуть землю?

По-друге, частина земель, яка буде передаватися в комунальну власність, знаходиться в оренді. "Тобто, у нас величезна кількість земель з незрозумілими правовими відносинами. І поки місцеве самоврядування реально отримає можливість розпоряджатися цієї землею, цього ОТГ може вже й не бути", — говорить експерт.

Третій момент — те, що рішення було прийнято суто під вибори.

"Навіть під час сьогоднішнього підписання даного указу згадували перше питання в президентському опитуванні, яке хочуть провести в день виборів. Там мова про корупцію. А корупція у нас, як відомо, багато в чому пов'язана із землею. Процес інвентаризації якої ще не завершено, — нагадує Ігор Рейтерович. — Але під вибори потрібно було терміново щось показати позитивне для місцевих громад. Ось президент і показав, не особливо вникаючи в тонкощі, яких в земельному питанні ще дуже багато".

Законність президентського Указу

Експерт з державного управління, економіст-фінансист Роман Головін зазначає: "Якщо Указ президента і може торкатися землі, то тільки щодо клумб на території так званого Офісу президента. Президент не може Указом передавати будь-кому державну землю, як і не може давати вказівки Кабінету міністрів. Указ №449/2020 (про якісь заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин) не несе навіть рекомендаційного характеру для того ж Кабміну — він не визначає що треба зробити, в якій послідовності та в які терміни. Який видавець закону такий і закон — ні про що".

Якщо говорити предметно про передачу землі громадам, то там нічого передавати, підкреслює експерт. Земля, зазначає він, в оренді на десятки років у латифундистів або у місцевих корупціонерів (голів громад, місцевих депутатів або у тих, у кого вони на утриманні).

"Простіше кажучи, земля тепер безнадійно буде під контролем місцевих князьків, до яких відноситься той же Роман Лещенко (глава Геокадастру і він же уповноважений президента із земельних питань) і той же Микола Сольський (глава аграрного комітету). Тому Лещенко і Сольський придумали цю схему для таких, як і вони, щоб спростити собі життя й остаточно контролювати сільську місцевість, — підкреслює Роман Головін. — Мало того, що красивими гаслами про передачу землі громадам вони "прибирають" державність від людей, так вони ще хочуть позбавити прав власників землі розпоряджатися землею. Законопроектом №2194 передбачено не тільки так звана передача землі з державної власності в комунальну, але і встановлюється заборона власникам землі продавати землю без дозволу орендаря".

Експерт зазначає, що з прийняттям проекту закону №2194 власник землі не зможе продавати землю нікому крім як орендарю.

"Тобто, Лещенко Сольському і їх друзям — коло так званої земельної недореформи від Зеленського замкнулося і селяни залишаються ще більш безправними, ніж були, — пояснює Роман Головін. — Країні потрібен закон про прогресивні земельні відносини в інтересах українців-власників землі, а не орендарів і підприємців як зараз. Такий проект закону (про прогресивних земельних відносинах) вже зареєстровано за №3208 і він пропонує як правильно (в інтересах українців) надходити із землями державної (публічної) власності. Також проектом закону дається власникам землі право розривати договори оренди за власним волевиявленням — це глобальний запит від українців-власників землі".

Раніше "Коментарі" писали, що Конституційний суд відклав на невизначений термін розгляд закону про ринок землі.



Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.

Новини