Рубрики
МЕНЮ
Татьяна Веремеева
Ряд Telegram-каналів опублікував розслідування щодо "Великого будівництва" і "дорожнього кейса". Згідно з оприлюдненими даними, тільки в минулому році "розпил" між усіма гравцями склав понад 25 млрд грн. У "синдикат" нібито входять заступник голови Офісу президента Кирило Тимошенко, голава "Укравтодору" Олександр Курбаков, а також претендент на пост міністра інфраструктури Юрій Голик. Чи справді на дорогах можуть "пиляти" саме ці люди й у таких величезних сумах? Якщо так — як і чому це стало можливим? Якщо немає — кому вигідно їх збити й чому? Відповіді на ці питання "Коментарі" шукали разом з експертами.
Велике будівництво. Колаж: Д. Романюк/Comments.ua
Експерт з питань транспорту і дорожньої сфери Владислав Притоманова не сперечається з тим, що схеми та корупція в дорожньому будівництві є. Але відкати в 25%, на його думку, це вигадки.
"Якщо в чомусь і можна звинуватити Кубракова і Голика, так це в повільному прогресі в створенні власних компетенцій "Укравтодору", в плануванні будівництва, проектування та контролі за якістю. Умовно, якими вони були за Новака (Славомир Новак з 19 жовтня 2016 до 1 жовтня 2019 роки був в.о. голови "Укравтодору", — ред.), Такими і залишилися. Все в ручному режимі. І, відповідно, там і відбувається корупція. На трьох етапах будівництва. Перший — проектування. Другий — будівництво. Третій — контроль та приймання в експлуатацію", — зазначає експерт.
За його словами, вже під час проектування починаються проблеми, тому що ми не маємо достатніх людських і технологічних ресурсів, щоб весь поточний обсяг будівництва самостійно провести. Розробити проектну документацію, креслення, провести геологію, інші дослідження.
"Вся ця робота віддається підряднику, — пояснює Владислав Притоманова. — Причому вона робиться ще до того як оголошується тендер на будівництво дороги. Оголошуються маленькі тендери — від декількох сотень тисяч гривень до кількох мільйонів. Але це навіть не 1% від власне будівництва. У світі вартість проекту — від 3 до 6% від вартості будівництва. У нас же, судячи з тендерів, які оголошують, сума становить менше 0,5%. Жодна проектна організація не буде за такі гроші працювати. А тому роботи виконує підрядник".
За словами експерта, коли підрядники виконали ці роботу, передали документацію "Укравтодору", то, як правило, вже ясно, що саме вони й будуть будувати цю дорогу. Інакше вони витратили гроші даремно, що неприпустимо в бізнесі.
"Тобто, коли оголошують тендер на будівництво, той, хто проектував його, виграє з 99-відсотковою ймовірністю. Він уже все заклав так, як вигідно саме йому. Не обов'язково, що прописав для себе який рожевий гудзик, який може зробити тільки він. Але така організація банально знає більше, ніж інші претенденти. І, відповідно, може спочатку вибудувати свою роботу так, що запропонує найнижчу ціну. Яка все одно охоплювє проектні роботи й ту маржу, яку проектант заклав. І це корупція на першому етапі", — підкреслює Владислав Притоманов.
Експерт пояснює: "Наша система побудована таким чином, що після того, як виграв тендер на 100 млн грн, наприклад, побудувавши дорогу не отримаєш 100 млн грн. А отримаєш рівно стільки, скільки витратив на будівництво, плюс твоя додана вартість, яка лімітуються законодавством. Тому друга корупційна складова — завищення цін на матеріали та роботи. Для того, щоб повністю вибрати ті самі 100 млн, які ти виграв".
Тут вже потрібна змова з організаціями, які займаються оцінюванням, зазначає експерт. Ті кажуть, скільки коштує, наприклад, бетон, добавки, щебінь, всі будматеріали, паливо. І підрядник підганяє ці ціни під свій кошторис, свою виграну суму. Адже якщо покажуть, що витратили, наприклад, 90 млн, то й отримають тільки 90 млн. Так що друга корупційна складова при дорожньому будівництві — заощадити на матеріалах, завищити їх вартість.
"Третя частина — приймання в експлуатацію і контроль якості в процесі будівництва. Сама делікатна тема, від неї безпосередньо залежить — наскільки підряднику взагалі варто морочитися, щоб дорога простояла більше 2-3 років. З цим, — вважає експерт, — успішно зуміли боротися Курбаков і Голик. На жаль, це було зроблено на ручному управлінні та особистому впливі, а не на збудованій системі. Умовно — до тих пір, поки "Укравтодор", Кубрак, Голик і Тимошенко, тримають за горло підрядників, тим довше ті вимушено відповідають за якість. Але це працює лише якийсь час. Як тільки буде фінансова перевага в сторону підрядника (а як показує світовий досвід, рано чи пізно картель виграє цю війну, тому що має у своєму розпорядженні ресурси й вільно ними розпоряджається), він тут же перестане бути зацікавлений в якісному будівництві ... На етапі приймання важливо, щоб побудували то, що запроектували. Важливо для замовника і підрядника. Але проблеми будівельних організацій ніхто не скасовував. А ті банально крадуть, десь щось роблять неякісно".
Владислав Притоманов зазначає, що є спеціальна система, зараз вона фактично міститься в мобільному телефоні. Проект "Прозоре будівництво", який ми перейняли у корейців. Можна спостерігати щоденні звіти, відео. Але це, на жаль, в Україні не реалізували.
"Картель, великий підрядник, заробляє зараз більше, ніж заробляв би, якби ми свої системи контролю, проектування і планування. Але в повідомлення про 20-25% відкатах не вірю. Це занадто багато, — говорить експерт. — У різного роду відкатах на всіх трьох етапах, скоріше, зацікавлені середній і нижній рівні управління. А саме — облавтодори, проектувальники, планувальники, тендерні комітет в областях. Складно уявити, що існує якась таємна система, яка пронизує від нижнього і до верхнього рівня все відкатами. У такій повинні працювати тисячі людей по всій Україні. Сидіти на таємних (чорних) зарплатах. І тільки тоді верхівка зможе отримувати свої 1-3% від загальної вартості будівництва. Але не 20-25%".
Відкати, на думку Владислава Притоманова, існують радше у вигляді чорної зарплати проектантів, співробітників тендерних комітетів, відділів планування та аналітики, організацій, які займаються оцінкою вартості будматеріалів. А також — контролюючих органів, які закривають очі на якісь недоліки або погане будівництво.
"Але це точно не та гідра, яка була при Януковичі. Тоді відкати проводилися через керівництво Укравтодору, Укрдорінвест, Укрінфопроекта ... То була страшна система віджимання 20% від доходів бізнесу, — підкреслює експерт. — Зараз же можна говорити скоріше про додатковий заробіток людей, які працюють в структурі "Укравтодору". У відсотковому відношенні — це в рази менше, ніж раніше".
Якщо хтось вважає, що дорожню корупцію в Україні можна побороти, то це глибока помилка, вважає політтехнолог Олександр Кондратенко. У всякому разі, поки при владі перебувають "схематозники", а таких у нас вистачає.
"Причому на дорогах крадуть всі — від майстра до глав відомств. Адже це та сфера, де не краде тільки лінивий, — зазначає експерт. — А коли мова йде про програми розвитку доріг в масштабах країни, то будівництво перетворюється в годівницю для злодіїв".
І реалізація ініціативи президента "Велике будівництво" в цьому випадку не стала винятком, підкреслює Олександр Кондратенко.
"Перш ніж вішати ярлики "корупціонер" на перерахованих вище персоналій, хочу відзначити важливий факт: інформація, опублікована за останні кілька днів в ЗМІ і соцмережах, носить замовний характер. У більшості випадків вона вийшла на так званих "зливних бачках". З іншого боку, диму без вогню не буває, — зазначає політтехнолог. — Тому причетність цих людей до "розпилу" величезних сум дуже навіть можлива".
Що стосується можливості освоєння таких величезних сум, то мільярди закочуються в асфальт непомітно лише для оточуючих, але дуже навіть помітно для тих, хто "кришує" цю історію, відзначає Олександр Кондратенко. За його словами, "верхівка" дає доручення силовому блоку не помічати корупційні схеми. Генпрокурор, МВС, НАБУ отримують частку кожного місяця. Обласні чиновники виступають інструментом.
"Якщо розглядати даний інфопривід з точки зору вигоди будь-кому, то будь-який корупційний скандал, пов'язаний з Офісом президента, командою Зеленського і його оточенням, в першу чергу б'є по рейтингу самого Володимира Олександровича. І тих, кому це вигідно, навіть називати не доводиться, адже це всі, хто в опозиції до нинішньої влади", — пояснює політтехнолог.
Він зазначає, що останнім часом представники влади часто розповідають про величезні успіхи в реалізації ініціативи президента. Але досить подивитися лише на кілька фактів, що стосуються "Великого будівництва", куди спустили 122 млрд грн, щоб зрозуміти: такої програми де-юре не існує, а це лише ширма для збагачення, вважає Олександр Кондратенко.
Серед таких фактів він називає такі:
— В якості результатів виконання "великого будівництва" враховували практично будь-який ремонт або будівництво, розпочате ще попередниками.
- Дивним чином вартість ремонту в 2020 році зросла майже у два рази в порівнянні з 2019-м.
- На будівництво доріг спрямовано кошти фонду по боротьбі з коронавірусом.
- Кабмін передав на ремонт доріг 62 млн грн з програми по допомозі онкохворим, аргументуючи це тим, що кошти для МОЗ перерозподілили через неможливість ремонту лабораторії в цьому році (так би мовити, на дорогах простіше "освоїти").
"Цей список можна продовжувати. Але суть від цього не змінюється, — впевнений Олександр Кондратенко. — Проект "Велике будівництво" як ідея вийшов хороший, але от як інструмент оновлення інфраструктури країни можливий лише при грамотному і чесному підході. А з цим, як бачимо, у нас ну дуже великі проблеми! Для Зеленського ж він перетворився в маніпулювання цифрами для підтримки рейтингу. І буде комусь дуже прикро, якщо раптом саме ця тема остаточно його і поховає. А продовження обов'язково буде, і вже з більш аргументованими фактами".
Раніше "Коментарі" писали, влада назвала категорії транспорту, водії яких мають право на безкоштовне користування майбутніми платними дорогами України.
Новини