Рубрики
МЕНЮ
Таисия Ерохина
Антимонопольний комітет України (АМКУ) почав перейматися стрибком цін на таксі в Києві у зв'язку з транспортним колапсом на тлі локдауна. При цьому не особливо чутно про результати раніше заявлених розслідувань щодо супермаркетів, які підняли ціни під час першого локдауна, виробників яєць, м'яса птиці та рослинної олії, учасників газового ринку та ринку електроенергії. Експерти оцінили для порталу "Коментарі" дії таксистів і АМКУ.
АМКУ. Колаж: Д. Романюк/Comments.ua
Доктор економічних наук, директор з наукової роботи Growford Institute (Київ) Тетяна Богдан запевняє, що ситуація з цінами на послуги на таксі в столиці не має ніякого відношення до діяльності АМК України.
"Влада як зазвичай реагує на гострі соціально-економічні проблеми, використовуючи неадекватні методи. За законами ринкового попиту і пропозиції, якщо під дією сильного шоку різко зростає попит на якийсь товар або послугу, а пропозиція в короткостроковому періоді — низькоеластична, то ціни на такий товар (послугу) неминуче зростають. Саме таку реакцію здорового ринку послуг автоперевізників ми спостерігаємо в місті Києві, — пояснює Тетяна Богдан. — А потоки гніву і "міць" державного апарату в такій ситуації треба було націлювати на міську владу Києва, а не сотні працюючих таксистів. Саме міська влада позбавила городян можливості користуватися транспортними послугами першої необхідності. Тим більше в умовах, коли багато досліджень говорять про мінімальний ризик зараження у великогабаритному транспорті при уникненні накопичення людей, хорошій вентиляції та використанні медичних масок".
Але замість того, щоб змінити графік курсування поїздів метро в години пік, міська влада вважали за краще діяти більш звичними і легкими для них методами — заборонити і обмежити, зазначає доктор економічних наук.
"В умовах екстремальної ситуації в країні влада мінімально допомагає громадянам, які захворіли на коронавірус і втратили роботу, але максимально ускладнює життя всіма своїми безвідповідальними рішеннями. При цьому влада настільки непрофесійна і настільки не поважає своїх громадян, що вважає за можливе стримати їх невдоволення, просто "перевівши стрілки" на таксистів і підключивши до PR-кампанії бутафорний Антимонопольний комітет", — резюмує Тетяна Богдан.
Виконавчий директор Союзу споживачів України Максим Несміянов вважає, що є чимало запитань до служб таксі.
"Раніше були таксопарки. Ми знали, що машина, яка виходить на рейс, а також її водій — проходять відповідну перевірку. Але таксопарки пішли в минуле, все було оптимізовано, відповідно до закону ліберального дикого ринку в українських реаліях. Підсумком стало те, що деяких таксі за документами немає, хоч у реальності вони щосили колесять вулицями. А держава удає, що все в порядку. І лише коли відбуваються ситуації, як зараз, з різким стрибком послуг таксі (в 2-3 рази), починається декоративне розслідування за допомогою АМКУ. А що розслідувати? Таксопарків немає. Багато фірм діють через "прокладки", через приватних візників. Машина може належати одній людині, а працювати на ній 2-3. Про техстан — помовчимо... Звідси почастішали аварії за участю таксистів", — пояснює Максим Несміянов.
За його словами, нічого з перевірки АМКУ не вийде. Як не вийшло з багатьох, що були раніше.
"Вони не розуміють основну проблему. Держава пішла з ринку, її там немає, — підкреслює Максим Несміянов. — А коли намагається з'явитися у вигляді таких ось перевірок, виявляється, що вона давно поза грою і не має ніякого впливу на ситуацію. Ми періодично чуємо про гучні розслідування, перевірки щодо змов, щодо підвищення цін. Чуємо про деякі величезні штрафи. За фактом все це — просто шум. Розслідування тривають роками, а потім справи просто вмирають у судах".
Нагадаємо, в соцмережах бурхливо і з гумором відреагували на захмарні ціни в київських таксі.
Новини