Рубрики
МЕНЮ
Таисия Ерохина
Ціни на АЗС за останній тиждень показали зростання на понад 1 грн. Так, бензин та паливо подорожчали на 0,3-2 грн/л, що в середньому дало плюс 1,25 грн/л. За даними консалтингової групи "А-95", середня ціна по країні бензину А-92 за тиждень зросла на 1,24 грн/л і становить 27,21 грн/л, А-95 — 28,22 грн/л (+1,23 грн/л), ДП — 27,63 грн/л (+1,21 грн/л). "Коментарі" запитали експертів, чи будуть ще рости ціни на АЗС в Україні, з чим це пов'язано і як може (і чи може) відреагувати влада.
Колаж: Д. Романюк/Comments.ua
Співголова Фонду енергетичних стратегій Дмитро Марунич підкреслює, що, на жаль для українського споживача, існують об'єктивні передумови для зростання цін на нафтопродукти. Від рівня листопада 2020 року — приблизно на 5 грн в роздробі за бензин 95-ий і трохи менше за дизпаливо.
"Якщо взяти поточний рівень цін в роздробі, то частина мереж ще не вибрала цей лаг, який формується об'єктивно і залежить від цілого ряду чинників. У тому числі від підвищення світових цін на нафту. На ринку є тренд зі зростання цін. І трейдери це враховують", — зазначає експерт.
При цьому він звертає увагу, що зима — період низького попиту на паливо. І мережі, як правило, намагаються відкласти зростання цін на нафтопродукти, тому що це погіршує ситуацію на ринку і суттєво б'є по попиту.
"Але у нас склалася не типова ситуація на ринку нафтопродуктів, коли вони дорожчали протягом усього зимового періоду. Тоді як в цей час ціни на українському ринку палива зазвичай залишалися стабільними або навіть знижувалися, — розповідає Дмитро Марунич. — Поки ціни на ринку не вийдуть на рівень приблизно +5 грн до рівня листопада, а це 30-31 грн по бензину, підвищення буде тривати при продовженні поточних трендів, поточної вартості палива. Оскільки воно істотно подорожчало за останні пів року в опті та на інших ринках, крім українського".
Держава, на думку експерта, нічого не може зробити в цьому ракурсі, бо у неї немає повноважень з регулювання ринку нафтопродуктів.
"Можливо, варто було б скористатися досвідом урядів часів президентства Януковича. Створення робочої групи та розрахунок цінового коридору для трейдерів. Тоді між ринком і владою був діалог. Не завжди успішний, але подібна політика показала свою ефективність. Інших легальних, законних важелів впливу на ситуацію у влади немає, — зазначає Дмитро Марунич. — Можливі перевірки з боку Антимонопольного комітету, але вони стосуються виключно дотримання антимонопольного законодавства трейдерами і учасниками ринку. Резюмуючи: формально у Кабміну, у президента немає важелів впливу на цей ринок, який лібералізовано досить давно. І втручання ззовні може призвести до дестабілізації ринку і дефіциту палива".
Експерт ринку нафтопродуктів, гендиректор ТД "SunOil" (мережа АЗС) Леонід Косянчук вважає, що складається абсолютно очікувана ситуація.
"Я і раніше говорив, що ринок "недооцінений" приблизно на 1,5 грн / літр. Тільки за лютий зовнішній ринок "підріс" на 108 дол/тн по бензину і 88 дол/тн за дизпаливо (ДП). Таким чином, середня ціна на моторні палива збільшилася на 17%. Природно, роздрібні ціни також в середньому зросли на 17%", — пояснює експерт.
За його словами, подальша цінова ситуація повністю буде залежати від цінового тренду європейського ринку і курсу НБУ.
"У влади немає жодних правових механізмів для зміни ситуації, але вона може спробувати покерувати ринком в ручному режимі. Ні до чого хорошого будь-яке втручання в ринковий механізм привести не може", — впевнений Леонід Косянчук.
Нагадаємо, експерт зробив прогноз щодо депозитних ставок в Україні.
Новини