Рубрики
МЕНЮ
Таисия Ерохина
У Києві активно обговорюють ініціативу влади про підвищення тарифів на проїзд, зокрема, в метро, майже в два рази — з 8 до 12-20 грн. Чого чекати — і чому? Наскільки таке підвищення може бути обгрунтовано? Ситуацію для порталу "Коментарі" розібрали експерти.
Метро в Києві. Фото з відкритих джерел
Експерт з питань транспорту і дорожньої сфери Владислав Притоманов зазначає: "Підвищення вартості квитка в метро (а за ним і всього іншого транспорту) — це не факт, а спланована акція з'ясування народної думки. Її запустили через профспілку. Звичайна історія — з одного боку шановна у людей організація, з іншого за гроші готова на все. Тому, якщо не буде сильного опору і мера Віталія Кличка не почнуть виносити з кабінету на руках, то підвищать по максимуму до 15-20 грн за поїздку. Думаю, хочуть довести до вартості в 1 долар до 2023 року".
На думку Владислава Притоманова, підвищення тарифів не обгрунтовано. І він пояснив — чому.
"Вартість проїзду в громадському транспорті, який належить громаді міста Київ (комунальні підприємства), повинна виходити з двох складових. З одного боку — витрат на ведення діяльності підприємства (враховуючи всі можливі додаткові заробітки, наприклад, реклама). З іншого — можливості людей платити за послуги транспорту. Якщо цей баланс не виконується і не контролюється, то у нас з'являється типова держкомпанія, яка працює на заробляння грошей для своїх керівників, а не на виконання своїх завдань. В цьому випадку краще продати підприємство в приватні руки. І за ті ж самі гроші воно буде працювати краще і надавати більше комфорту", — пояснює експерт.
Він підкреслює важливість розуміти, скільки грошей реально отримує компанія з усіх джерел доходу. І як вона їх приховує.
"Скільки метро отримало грошей за рекламу, скільки коштують послуги посередників при розміщенні реклами? Як знизиться купівельна спроможність населення від такого подорожчання? Що люди не будуть купувати заради транспорту? Як керівництво транспортної компанії буде звітувати про свою ефективність та витрачені нові засоби? Коли з'являться відповіді на ці питання, тоді підвищення і буде обґрунтовано", — впевнений Владислав Притоманов.
Засновниця ГО "УПС", голова ГО "Кирилівський Гай", власниця малого бізнесу Крістіна Ненно вважає, що ціни на проїзд точно піднімуть влітку. Вона нагадує, що ще 13 травня КП "Київпастранс" та Київський метрополітен звернулися до влади столиці з проханням виділити кошти з бюджету або переглянути тарифи на проїзд. На їхню думку, обґрунтована ціна на проїзд в метро становить 21 гривню, а в наземному транспорті — 25 гривень.
Водночас мера Києва Віталій Кличко вважає, що вартість разового проїзду в Київському комунальному транспорті має становити 15 гривень. І нагадує, що громадський транспорт (тролейбуси, автобуси, трамваї, метрополітен) щорічно отримує з бюджету міста понад два мільярди гривень у вигляді дотацій.
"Складно сказати, виходячи з чого мер вважає 15 грн розумною собівартістю разового перевезення. Зате точно можна сказати, що підняття тарифів викличе обурення киян і гостей міста. З іншого боку, КП зазнали серйозних збитків у зв'язку з пандемією в цілому і обмеженням за кількістю пасажирів в рамках карантинних заходів — зокрема. До того ж зросли ціни на електроенергію, паливо, автозапчастини, ремонту роботу. Пройшла індексація зарплати. Підвищилася мінімалка, зросла інфляція. Тоді як тарифи на транспорт не переглядалися вже з 2018 року. Тобто, економічно обґрунтування для підвищення вартості проїзду є. Важливо тепер надати відповідні розрахунки і спрогнозувати, як відреагує населенню. Думаю, що вартість проїзду буде 12-15 гривень. І ці ціни ми побачимо, на мою думку, вже влітку".
Як повідомлялося, експерти стверджують, що відносини між центральною владою та мером Києва загострилися через президентські амбіції Віталія Кличка.
Новини