Головна Новини Бізнес інфраструктура "До показників мережі автодоріг Польщі - 615 років": експерти про темпи "Великого будівництва" Зеленського
commentss НОВИНИ Всі новини

"До показників мережі автодоріг Польщі - 615 років": експерти про темпи "Великого будівництва" Зеленського

Експерти розповіли, як залучити більше міжнародних партнерів до українських інфраструктурних проектів

22 лютого 2021, 13:51
Поділіться публікацією:

Президент Володимир Зеленський прийняв сьогодні, 22 лютого, участь у Всеукраїнському форумі "Україна 30. Інфраструктура". Серед іншого говорили про "Велике будівництво", яке влада записує собі в плюс, а опоненти критикують за корупційність. "Коментарі" дізналися в експертів, які висновки слід зробити суспільству і владі за рік "Великого будівництва" і як залучити більше міжнародних партнерів до українських інфраструктурних проектів.

"До показників мережі автодоріг Польщі - 615 років": експерти про темпи "Великого будівництва" Зеленського

Фото: ОП

"Ми ж майже не будуємо нових доріг, лише ремонтуємо старі"

Керівник міжнародної консалтингової компанії Investegy, експерт з економічного аналізу та транспортної інфраструктури Ярослав Пилипчук вважає, що влада вибудувала піар-кампанію навколо "Великого будівництва", тоді як результати проекту не вражають.

"Ті результати, які були досягнуті — звичайні результати середньої країни. Нових доріг побудували за рік всього 200 км. Капітально і ямочно відремонтували близько 4 тисяч км. Такими темпами, щоб вийти на показники мережі автодоріг Польщі, яка менша за Україну за площею, нам буде потрібно 615 років! Ми ж майже не будуємо нових доріг, лише ремонтуємо старі. У нас немає автобанів. За якістю доріг ми займаємо, за різними даними, 120-130 місця у світі. І хвалитися такими показниками точно не потрібно. Як і порівнювати себе з попередньою владою. Порівнюйте з сусідами! І точно не варто піаритися на тому, відносячи це до "Великого будівництва", що пластикові вікна ставили в будинках", — упевнений Ярослав Пилипчук.

У позитив "Великого будівництва" він відносить те, що вона стимулювала в коронакризовий рік будівельну галузь.

"Тоді як промисловість, економіка в цілому впали, індекс будівельної галузі збільшився на 4%. Це, звичайно, позитив. Але якщо розглядати ситуацію в цілому, бачимо дуже слабкий результат. І багато питань, в тому числі щодо корупційних ризиків. Не зрозуміло, чому ковід-фонд розподіляли на "Велике будівництво". чому люди, яких Зеленський обіцяв розігнати за корупцію, виявилися серед тих, хто будував дороги в рамках "Великого будівництва". Так, збільшилася частина турецької компанії в будівництві українських доріг. Але це говорить скоріше про те, що є якісь домовленості. При цьому прихід турків є позитивним рішенням — вони більш відповідальні, ніж українські компанії. Наші ж не хочуть, щоб приходили міжнародні гравці, які роблять роботу більш якісно", — зазначає Ярослав Пилипчук.

На його думку, в нинішній ситуації складно залучити більше міжнародних партнерів до українських інфраструктурних проектів.

"Довгострокові проекти — це великий термін окупності, більший ризик. Україна ж відома негативним інвестиційним іміджем. Я останні рік-півтора отримую розсилки різних міжнародних компаній. І в закритому форматі багато компаній, що мають величезні активи, пишуть прямим текстом — в Україну не інвестувати. Нашу країну пов'язують з відмиванням грошей, корупцією, непрозорими операціями і правилами гри. Входячи в Україну, інвесторам доводиться мати справу з нашими судами. А з огляду на репутацію останніх — ніхто не хоче інвестувати на довгострокову перспективу. Тільки на короткий термін — і під особисті гарантії вищого керівництва країни. І без реальної реформи правоохоронної та судової сфери ситуація не зміниться", — прогнозує Ярослав Пилипчук.

"Корупція не повинна бути українською традицією і правилом ведення бізнесу"

Експерт з питань транспорту і дорожньої сфери Владислав Притоманов впевнений, що "Велике будівництво" — це благо для України і її народу. Але проводити його можна куди ефективніше.

"Інфраструктурне будівництво завжди покращує життя людей в довгостроковій перспективі, створює робочі місця і забезпечує приплив грошей в економіку. Це стара, як світ, практика — у важкі часи підтримувати та піднімати економіку таким чином. Безумовно, на великому будівництві відбувається корупція. Але і це — стара, як світ, практика. Її не можна повністю перемогти, але можна використовувати в громадських цілях і мінімізувати. Завдання президента і всіх гілок влади зробити так, щоб корупція була не "українською традицією" і "правилом ведення бізнесу", а звичайним злодійством, за яке слід карати", — підкреслює експерт.

Коментуючи завдання "Великого будівництва", Владислав Притоманов називає лише вершиною айсберга фізичне вдосконалення інфраструктури.

"Економіці потрібні дороги, людям потрібні садки, школи, лікарні, адміністративні центри, — пояснює він. — Їх потрібно пристосовувати під сучасні місця проживання і ділову активність, планувати на 20 років вперед внутрішню міграцію населення і готуватися до цього. Також інфраструктура сама по собі є фактором внутрішньої міграції, тобто, люди і бізнес швидше будуть жити в місцях, де є хороша інфраструктура ".

Підводною частиною айсберга експерт називає фінансове стимулювання економіки. Адже гроші, витрачені на інфраструктуру, підуть:

- власникам будівельних компаній;

- власникам компаній в ланцюжку поставки — транспорт, матеріали, роботи, послуги, видобуток ресурсів;

- найманим робітникам у всіх цих компаніях;

- в якості податків — державі.

"Найважливіший момент, щоб після виконання робіт та отримання оплати всі ці гроші залишилися в Україні, — підкреслює Владислав Притоманова. — Саме тоді завдання стимулювання економіки України буде виконано. А для цього необхідно прийти до повного замкнутого циклу виробництва будматеріалів, проектної роботи, будівельної роботи в Україні. Інакше гроші України будуть йти за кордон і зростання економіки не буде, в довгостроковій перспективі".

На думку експерта, ніж велика частка буде відходити найманим робітником — тим більшим буде економічний ефект.

"Найманий робітник витратить ці гроші в Україні, розподілить їх на необхідні йому потреби — їжу, одяг, житлові умови, техніку, авто. Що розподілить гроші по всій економіці", — говорить Владислав Притоманов.

І тому, крім завдання постійної і безкомпромісної боротьби з корупцією, важливо:

- забезпечити виконання будівельних робіт українськими компаніями;

- запобігти виведенню грошей за кордон на офшори;

- вести цінову політику так, щоб підвищувати частку зарплати найманим робітникам і знижувати частку прибутку власника ("Велике будівництво" — це не спосіб заробити, це можливість розвиватися і створювати благо для суспільства);

- розвинути повний замкнутий цикл будівництва: від видобутку ресурсів і виробництва будматеріалів — до проектних організацій і систем управління.

"Якщо цього не робити, то гроші платників податків просто витечуть з країни. І ми знову будемо змушені благати про нові кредити, які ніколи не будуть виплачені", — резюмує Владислав Притоманов.

Нагадаємо, Зеленський розповів про амбітні плани у сфері інфраструктури на 2021 рік.



Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.

Новини