logo_ukra

Coinspot 19.01.2021

BTC/USD

37177.31

ETH/USD

1406.49

LTC/USD

160.69

НБУ 19.01.2021

USD/UAH

28.35

EUR/UAH

34.37

RUB/UAH

0.40

comment

Рубрики

comment

МЕНЮ

Головна Новини Бізнес інфраструктура З чим пов'язані скандали навколо «Великого будівництва»: думки експертів
commentss НОВИНИ Всі новини

З чим пов'язані скандали навколо «Великого будівництва»: думки експертів

Експерти прокоментували ймовірність колосальних «розпилів» на «Великому будівництві»

24 листопада 2020, 12:27 comments3513

Скандали навколо "Великого будівництва" наростають. Чи справді з його допомогою виробляли колосальні "розпили"? Хто основний вигодонабувач (звучать прізвища заступника голови Офісу президента Кирила Тимошенка, голови "Укравтодору" Олександра Курбакова, координатора програми Юрія Голика)? Чи можуть когось притягнути до відповідальності? Відповідь "Коментарям" дали експерти.

З чим пов'язані скандали навколо «Великого будівництва»: думки експертів

"Домінування на ринку декількох підрядників — це не подія, що відбулася за час Зеленського"

На думку експерта з питань транспорту і дорожньої сфери Владислава Притоманова, скандали навколо "Великого будівництва" пов'язані з:

1. Розмірами фінансування і його джерелами.

2. Вартістю робіт.

3. Можливими відкатами.

4. Картелізацією ринку

"Розміри фінансування і його джерела встановлюються законами та нормативними актами Кабміну, — нагадує експерт. — Вони всі викладені в інтернет і кожен може переконатися в їх виконанні. Питання, "а чому саме на дороги та інфраструктуру?" — це предмет окремої розмови і навіть дисертації. Якщо коротко, світовий досвід кожної розвиненої країни демонструє, що в період падіння економіки будівництво інфраструктури, з одного боку, дає робочі місця і можливість заробітку, з іншого — можливість економіці зростати після виходу з кризи. Це довгострокова перспектива, повернення коштів тут 10-20 років".

Владислав Притоманов підкреслює, що вартість робіт — це теж актуальне питання. І воно теж регламентується нормативними актами, від яких не можна просто відмовитися.

"Їх заміна — це постійний процес, який веде Мінінфра та Укравтодор. В середньому ми будуємо за цінами ЄС з більш низькою якістю і кількістю споруд і заходів безпеки на 1 км. Але це також залежить від конкретної ділянки та кількості робіт, які прямо або опосередковано робить підрядник, — пояснює експерт. — На мою думку, вартість робіт може бути на 10-20% нижче від поточної (хоча потрібно відзначити, що Прозорро іноді дозволяє знижувати підсумкову вартість до дивно низького рівня). Але це також вимагатиме значно більшого рівня планування і проектування з боку Укравтодору, що, на жаль, не завжди можливо".

Коментуючи можливі відкати, Владислав Притоманов звертає увагу, що це — питання до правоохоронних органів.

"З чуток, зараз % відкату за допомогу знизився з януковичівських 40% до 5-10%. Господа Тимошенко і Голик не є державними чиновниками, відповідальними за виділення грошей. І їхню думку кожен чиновник може просто ігнорувати, — вважає експерт. — Якщо вони впливають на ситуацію, то є два варіанти. Або в Україні діє організована злочинна мережа, яка проникла в усі органи влади на найвищому рівні. Або чиновники не можуть / не хочуть самостійно створювати рішення і покладаються на ідеологів і експертів — таких як Тимошенко і Голик. Я схиляюся до другого варіанту".

Владислав Притоманов акцентує, що домінування на ринку декількох підрядників — це не подія, що відбулася за час Зеленського.

"Вони були до нього, будуть і після, — говорить експерт. — Питання в роботах і завданнях, які на них покладають".

Для реалізації інфраструктурного проекту необхідний план (що будувати) і проект (як будувати), пояснює Владислав Притоманов. Ці функції має нести або держава, або вони передаються підряднику.

"Наприклад, ми не говоримо про картелізацию ринку телекомунікацій, або інтернет-провайдерів. Хоча там теж діють переважно великі гравці, — зазначає експерт. — На сьогодні склалася ситуація, коли у держави немає достатніх ресурсів, знань і компетенцій самостійно виконувати всі завдання планування, проектування, контролю. Тому вона їх купує у тих же великих підрядників, бо тільки вони мають достатньо коштів для утримання штату проектувальників і ведення планування діяльності на 3-5 років вперед. Укравтодор посилено працює над тим, щоб створити такі компетенції у себе. Адже вони руйнувалися протягом десятиліть. Природно, така ситуація призводить до картелізации ринку. Але це теж — один зі шляхів розвитку. У свій час ним йшли Німеччина, Англія, Японія і навіть США".

Небезпека — виведення грошей з країни підрядником. Ось з цим повсюдним явищем потрібно боротися максимально жорстко, впевнений Владислав Притоманов. Але це, на його думку, вже не проблема самого "Великого будівництва".

"У наявності картельна змова між найбільшими дорожньо-будівельними компаніями"

Адвокат, керуючий партнер в Юридичній фірмі Patriot.Legal Денис Бондар звертає увагу, що "Велике будівництво" — це проект, в який ідуть одні з найбільших інвестицій за всю історію незалежності України.

"Добре це чи погано? Залежить від того, під яким кутом подивитися, — упевнений експерт. — З одного боку, хороші дороги — це запорука збільшення товарообігу в країні. З іншого — закочування грошей в асфальт з COVID фонду, в період пандемії і важкої економічної ситуації в країні — це верх цинізму і знецінення людського життя".

Денис Бондар зазначає, що з приходом Зеленського, "вхід" на тендери для будівництва доріг державного значення став неможливим для багатьох дорожньо-будівельних компаній.

"Був створений спеціальний документ, яким дозволяється допуск компаній до будівництва певного типу доріг, тільки якщо у них вже був досвід будівництва такого класу доріг. У пул компаній, які до цього мали такий досвід, входять всього 5-6, — підкреслює експерт. — По інсайту з ринку, ці компанії між собою в змові і поділили, хто і що буде будувати. Тобто, не конкурують між собою. Виходячи з цієї інформації, в наявності, картельна змова між найбільшими дорожньо-будівельними компаніями".

Більш того, на думку Дениса Бондара, внаслідок такої змови може мати місце завищення цін на роботу, а також на будівельні матеріали, які використовуються при будівництві доріг.

"Через картельну змову ці компанії можуть в "ручному режимі" регулювати ціни на дорожнє будівництво. Українці вже могли бачити розслідування журналістів про такі завищення в Ютубі", — акцентує експерт.

Денис Бондар нагадує, що "Велике будівництво" — це проект, який асоціюється особисто із Зеленським. І дискредитації цього проекту президент явно не допустить.

"Більш того, правоохоронна система знаходиться в руках Зеленського і "Слуги народу". Не думаю, що хтось з органів вирішить йти проти президента, — розмірковує експерт. — До відповідальності потенційно, якщо знайдуть порушення, можливо когось і можуть залучити. Але однозначно не при цій владі. На жаль, українцям вже довелося побачити, як зливалися справи проти діючих депутатів від СН при наявності навіть відео — щоб не дискредитувати партію перед виборами".

Як повідомлялося, Кабмін перенаправив на ремонт доріг 61,5 млн грн з програми онкозахворювань. Вибухнув скандал.


Читайте Коментарі в Google News

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб першими дізнатися про найважливіші події!


Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.
comments

Обговорення

Жора.

24 листопада 2020, 17:10

Зеленский кость в горле ..тем которым недостаёт куш к которому они привыкли... Алегархический рак Украины ... Европе всё же нужно взять Украину к себе чтоб по европейским законам карать этих ублюдков.

comments.ua

Новини

Підписуйтесь на повідомлення, щоб бути в курсі останніх новин!