Рубрики
МЕНЮ
Сергей Медведев
Верховна Рада прийняла проект постанови про створення Тимчасової слідчої комісії (ТСК) з питань перевірки та оцінки стану АТ "Укрзалізниця", розслідування фактів можливої бездіяльності, порушення законодавства органами управління, що призвели до значного погіршення технічного стану підприємства. Про те, хто може потрапити під удар і які можливі наслідки розслідування розповіли українські експерти.
Колаж "Коментарів" - автор Дмитро Романюк
Кандидат економічних наук, екс-директор з розвитку бізнесу АТ "Укрзалізниця" Андрій Рязанцев вважає, що навіть попередній перелік питань, який потрапив в ЗМІ (і буде ще допрацьовуватися) показує, що парламент серйозно вирішив зайнятися залізницею.
Відзначимо, що серед основних завдань ТСК: проведення перевірки та оцінки стану УЗ; фактів про можливої бездіяльності, порушення законодавства України правлінням і наглядовою радою УЗ (що призвело до значного погіршення технічного стану підприємства та основних виробничих показників); перевірка дотримання закону "Про державні закупівлі" та порядку проведення закупівель товарів, робіт і послуг, необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19); перевірка раціональності використання держмайна.
"Аналіз діяльності УЗ мають намір проводити за період з 2015 по 2020 роки. Досить логічно, — вважає Андрій Рязанцев. — У 2015-му компанія перебувала в дуже складній ситуації: 4-х денний робочий графік, 16 млрд збитків. Дуже схоже на те, що маємо в УЗ сьогодні. Потім був період, скажімо так, невеликого ренесансу. Підприємство вийшло на рівень прибутковості, були закладені основні стратегії відповідно до європейських директив. Почався рух на поліпшення якості роботи УЗ. Вдалося досягти збільшення капіталовкладень, поліпшення рівня зарплат, фінансово-економічних показників. Вдалося (вже, правда, сьогоднішнім керуючим) запозичити гроші на європейських ринках. Але за 2020 рік — просто запаморочливе падіння вниз".
За словами експерта, річні збитки можуть досягти 11 млрд. Природно, спостерігається падіння ліквідності.
"Ми бачимо відсутність контролю за витрачанням коштів. Сьогодні УЗ вже переносить терміни оплати своїх зобов'язань, — підкреслює Андрій Рязанцев. — Швидше за все, питання будуть до наглядової раді. Оскільки саме після його приходу почали значно погіршуватися всі показники УЗ. Але, думаю, будуть питання і до інших учасників управління компанією. Можливо не тільки на рівні УЗ. Що стосується сьогоднішнього керівництва, правління під керівництвом Жмака (глава правління Укрзалізниці Володимир Жмак — ред.), Безумовно, будуть претензії в бік пана Езугбая (колишній глава грузинської залізниці Іраклій Езугбая очолює в УЗ напрямок з вантажних перевезень — ред.). Всупереч директиві Євросоюзу, він організував всередині компанії філію вантажних перевезень Карго. Будуть питання з приводу використання вагонного парку, значно здешевлення вартості використання (в рази, по суті кажучи). Як один із прикладів — передача вагонів майже вдвічі дешевше Метінвесту. Це будуть претензії сьогоднішньому керівництву".
Політолог аналітичного центру ІНПОЛІТ Микита Трачук зазначає, що УЗ сьогодні — один з найбільших держактивів, що фактично знаходиться під зовнішнім управлінням.
"І зараз з'являється новина про створення ТСК щодо діяльності УЗ. Думаю, в цьому випадку — це інструмент протидії зовнішнього управління Україною, здійснюваному західними структурами. У стабільній роботі УЗ зацікавлені всі наші фінансово-промислові групи. Можливо, з їхньої подачі й наноситься удар по топ-менеджменту УЗ, який є, по суті, компрадорами західних держав. Не виключаю, що створення ТСК — це спецоперація наших олігархів (або одного з них) в рамках держструктури, яка знаходиться сьогодні під міжнародним управлінням", — говорить Микита Трачук.
На його думку, навряд чи варто очікувати відчутних наслідків за підсумками діяльності ТСК. Так само як корінних перетворень в самій УЗ.
"Дана дія, з моєї точки зору, не ставить собі за мету реальне вирішення проблем, яких в УЗ безліч. Від поганої інфраструктури, неякісних вагонів — до неефективного управління при космічних зарплатах топ-менеджменту. Швидше ми бачимо елементи якоїсь внутрішньовидової боротьби між внутрішнім капіталом і транснаціональним".
Як повідомляв портал "Коментарі", українцям найближчим часом не варто розраховувати на зниження вартості залізничних квитків, тому що "Укрзалізниця" і так зазнає збитків. Про це розповів глава компанії Володимир Жмак.
Новини