Головна Новини Бізнес держсектор Збитки та корупція в «Укрзалізниці»: чи допоможе зміна керівництва і наглядової ради
commentss НОВИНИ Всі новини

Збитки та корупція в «Укрзалізниці»: чи допоможе зміна керівництва і наглядової ради

Варіантом виходу з критичної ситуації експерт називає продаж УЗ приватній особі

1 червня 2021, 11:00
Поділіться публікацією:

Найближчим часом на держпідприємство АТ "Укрзалізниця" чекають серйозні кадрові зміни. Це стало можливим після того, як уряд погодився із висновками Тимчасової слідчої комісії (ТСК) Верховної Ради з питань критичного стану "Укрзалізниці" (УЗ), яка домоглася звільнення неефективного керівництва компанії та членів Наглядової ради.

Збитки та корупція в «Укрзалізниці»: чи допоможе зміна керівництва і наглядової ради

В "Укрзалізниці" звільняють керівництво і наглядову раду. Колаж: "Коментарі" / Д.Романюк

"Коментарі" звернулися до експертів, щоб вони пояснили, чому це треба зробити. Фахівці розповіли, чи повинен хтось понести покарання за те, що УЗ зазнала колосальних збитків, тоді як середня зарплата членів правління за 2020 рік склала 20,8 млн гривень, а гонорари членів наглядової ради — 4 млн. Також ми спробували дізнатися, чи реально ще виправити ситуацію в УЗ.

Дії або бездіяльність наглядової ради УЗ довели підприємство до величезних збитків

Кандидат економічних наук, екс-директор з розвитку бізнесу АТ "Укрзалізниця" Андрій Рязанцев підкреслює, що давно акцентував: нинішня наглядова рада УЗ — одна із найбільших проблем, які існують в цей момент у компанії.

"І не потрібно це плутати взагалі з інститутом наглядових рад. У всіх світових практиках це абсолютно адекватний орган для ведення управління власником своїми активами. Але в УЗ, на жаль, склалася ситуація, коли персонально ця наглядова рада не була готова виконувати покладені на неї завдання. Частина її членів мала (має) зв'язки з олігархічними групами в країні. А УЗ необхідний незалежна, професійна наглядова рада. І ТСК дуже чітко позначила це, поставивши пріоритет перед Кабміном — повна зміна наглядової ради", — зазначає Андрій Рязанцев.

На його думку, деякі члени наглядової ради УЗ зобов'язані понести відповідальність за ті речі, які сталися під час їхнього перебування на своїх постах.

"Тому що саме вони своєю діяльністю чи бездіяльністю на багатьох напрямках, які перед ними ініціювали представники операційного управління компанією (на рівні правління, виконавчих директорів), довели УЗ до величезних збитків. Це були саме чіткі дії, спрямовані на корупційні інтереси сторонніх організацій, а не УЗ. У тому числі — з боку Андерса Ослунда, Сергія Лещенка", — вважає Андрій Рязанцев.

Експерт підкреслює, що хоч УЗ зараз і знаходиться в дуже важкій ситуації, є можливість, провівши певні заходи антикризового менеджменту, відновити її нормальне функціонування.

"Безумовно, доведеться позбутися від низки непотрібних напрямків діяльності, низки активів. Також важливо дати чіткі повноваження і завдання новому керівництву. І тут питання не тільки в зміні наглядової ради, а й у зміні правління, — упевнений експерт. — Шкода, що для того, щоб це зрозуміли та відреагували наші високопоставлені особи, знадобився рік і 12-15 млрд грн збитків".

"УЗ майже завжди була збитковою"

Глава Українського аналітичного центру, економіст Олександр Охріменко вважає, що ротація в наглядовій раді УЗ — звичайна процесуальна процедура.

"Попередня наглядова рада УЗ формувалася під Порошенка. Потім були зміни під Зеленського. Зараз чергові, в тому числі через зміну міністра економіки. І справа-то не в наглядовій раді. Вона не займається управлінням держкомпанії. Це робить правління. Абсолютно різні люди. Наглядова рада ж спостерігає, але не має права втручатися в роботу правління УЗ. Але якщо воно не показує результат, саме наглядова рада має підняти питання зміни керівництва перед власником (в нашому випадку — Кабміном)", — пояснює Олександр Охрименко.

Фахівець запевняє, що УЗ майже завжди була збитковою. Багато в чому через те, що це держкомпанія, а такими рідко керують ефективно.

"До того ж, УЗ — це державна монополія. А там у нас крали, крадуть і будуть красти. Заради цього вона й існує, — зазначає експерт. — Треба продавати в приватні руки, тоді, можливо, щось налагодиться. А так — на балансі маса того, що не експлуатується, але на чому можна "пиляти". Корупція, контрабанда — все це нікуди не поділося з УЗ".

Нагадаємо, раніше "Коментарі" повідомляли, що може заважати детективам НАБУ впоратися з корупцією всередині "Укрзалізниці". Більше деталей — в нашому матеріалі.

Також на порталі ви можете дізнатися про те, чи існує ймовірність того, що УЗ стане банкрутом.



Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.
Джерело: https://comments.ua/ua

Новини