Рубрики
МЕНЮ
Татьяна Веремеева
Напередодні нового опалювального сезону Кабінет міністрів України затвердив законопроєкт, згідно з яким тарифи на тепло, гарячу воду, водопостачання і водовідведення встановлюватиме місцева влада. До чого може привести це рішення і як розрахувати "економічно обґрунтовані тарифи", а також знизити тепловтрати, "Коментарі" розбиралися разом з експертами.
Тарифи на тепло, гарячу воду, водопостачання і водовідведення, встановлені місцевою владою, очікувано, будуть вищі за попередні — загальні. У цьому впевнений економічний експерт в Ukraine Economic Outlook Адріан Пантюхов.
"І поки не будуть впроваджені працючі методи контролю за неплатниками, загальна заборгованість перед підприємствами розподілу комунальних послуг зростатиме, — попереджає він. — Децентралізація тарифної політики для тепла, водопостачання та водовідведення має намір визначити економічно обґрунтовані тарифи з урахуванням специфіки діяльності в окремих регіонах країни. Диференціація цін у східних і західних регіонах, разом з різною структурою неплатників, робить узагальнені комунальні тарифи не ефективними".
Однак, підкреслює експерт, децентралізація має критично слабку сторону — зниження державного контролю. У результаті, зазначає Адріан Пантюхов, створюється простір для сірих операцій — спекулювання на тендерних закупівлях, або невиправдане завищення прейскуранта для виконання послуг.
"В цілому, ідея децентралізації тарифів, на яку є запит з боку Міжнародного Валютного Фонду, спрямована на підвищення ефективності роботи комунальних підприємств, більшість з яких є збитковими, — пояснює Адріан Пантюхов. — Але варто зазначити, що прибутковість підприємств залежить від двох змінних — заборгованості за наданими послугами і встановлених тарифів. Рішення першої проблеми вимагає жорсткого контролю за неплатниками (при створенні пільгової бази для незабезпечених громадян). А підвищення тарифів без відповідного підвищення доходів громадян загрожує збільшенням боргу, і зниженням і до того неповних доходів".
Національна комісія, що здійснює регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), яку збираються позбавити функцій з перевірки та формування тарифів, була створена для формування прозорих правил і відстоювання прав споживачів. І хоч ці самі права вона не те щоб якісно захищала (більше працюючи на користь постачальників послуг), втративши навіть такий не особливо надійного захисту як НКРЕКП, споживач залишиться зі своїми проблемами один на один. Такої думки дотримується виконавчий директор Асоціації "Енергоефективні міста України" Святослав Павлюк.
"Хочеться звернути увагу на ще один важливий момент. У квітні ми підбили підсумки дослідження за 4,5 роки, наскільки тарифи на тепло покривають собівартість послуг. З'ясувалося, що в 80% не покривають. Причому так було як до формування відповідних цін на місцевому рівні, так і після. Теплокомуненерго завжди були збитковими. Їх дотування — колосальне. І головна наша проблема не в тарифах, а в поганому енергетичному стані будинків ", — підкреслює Святослав Павлюк.
За словами експерта, мова про слабкий утепленні, про відсутність індивідуальних теплових пунктів.
"Потрібна тепломодернізація будинків. Якщо провести відповідні утеплення і регулювання будинку, він буде споживати в три рази менше тепла (в залежності від того, яка була спочатку ситуація). Якщо зараз в середньому використовується 180-240 кіловат годин на квадратний метр, то після відповідної модернізації такий будинок може споживати близько 80 кіловат годин на "квадрат". Саме цим слід займатися, перш за все, — впевнений Святослав Павлюк. — А чи не іграми з тарифами. Хайп на цій темі у нас піднімають щороку перед початком нового опалювального сезону".
Необхідність передачі повноважень з формування тарифів на ЖКП на місця пов'язана з реалізацією політики децентралізації. На цьому акцентує увагу фахівець з державної політики в паливно-енергетичному комплексі, доктор наук з державного управління, кандидат технічних наук Геннадій Рябцев.
"Зараз частина тарифів, як і раніше, стверджується НКРЕКП. Оскільки підприємства, які надають відповідні послуги, є її ліцензіатами. Мова про 27 підприємств теплопостачання і 53 — водопостачання, — зазначає експерт. — Надалі ж твердження тарифів планується передати в компетенцію органів місцевого самоврядування ".
Чи позначиться це на величині тарифів, поки складно сказати, підкреслює Геннадій Рябцев. Але звіти НКРЕКП свідчать про те, що це можливо.
"Кілька років тому, коли процес передачі повноважень з формування тарифів на місця тільки починався, НКРЕКП привела ряд прикладів необґрунтованого їх підвищення органами місцевого самоврядування. Причому посилалися тоді місцева влада на неіснуюче зростання цін на газ та електроенергію, — говорить експерт. — А вони тоді поставлялися відповідно до спецзобов'язань, встановлених Кабміном для держпідприємств енергосектору".
У разі прийняття даного законопроєкту ВР, Геннадій Рябцев радить громадянам України більше звертати уваги не на рішення, що приймаються в Києві, а на обгрунтованість тарифів, які будуть затверджуватися на місцях.
Нагадаємо, "Коментарі" дізналися в експертів, скільки ще триватиме зростання тарифів на комунальні послуги і як цим можуть скористатися політики напередодні місцевих виборів.
Новини