Головна Новини Бізнес тарифи Транспортування газу подорожчає на 305%: про що говорить це рішення, до чого виникають питання
commentss НОВИНИ Всі новини

Транспортування газу подорожчає на 305%: про що говорить це рішення, до чого виникають питання

Побутові споживачі також відчують на собі це підвищення

31 грудня 2024, 12:18
Поділіться публікацією:

Вже з 1 січня 2025 року послуги транспортування газу для внутрішніх споживачів зростуть у ціні на 305%. Причина подорожчання – припинення транзиту газу. Так, тарифи на транспортування газу для внутрішніх споживачів зростуть у чотири рази. Відповідне рішення ухвалила Нацкомісія з регулювання енергетики на засіданні 30 грудня у зв'язку із припиненням транзиту російського газу. Згідно з рішенням НКРЕКУ тариф на транспортування природного газу збільшується з 124,16 до 501,97 грн за 1000 куб. м, або майже на 305%. Чим викликано таке рішення? Чи справді влада не мала іншого виходу, крім, як покласти утримання української ГТС на плечі українців? Видання "Коментарі" із цими питаннями звернулося до експертів.

Транспортування газу подорожчає на 305%: про що говорить це рішення, до чого виникають питання

Підвищення тарифів ОГТС. Фото: з відкритих джерел

Після цього рішення більше питань, ніж відповідей

Голова Союзу споживачів комунальних послуг, голова комітету ЖКГ, благоустрою, екології та охорони навколишнього середовища Громадської Ради при КМДА Олег Попенко зазначив, що рішення НКРЕКУ підняти на 305% тарифи для об'єднаної газотранспортної системи України, окрім як на межі абсурду не назвеш.

"Навіщо це робиться? Для того, щоб експлуатувати нашу ГТС. Начебто все логічно. Але, з іншого боку, виникає питання, а, навіщо її експлуатувати, якщо в ній немає необхідності і 60-70% ГТС не експлуатуватиметься? А, якщо не буде експлуатуватися 60-70%, то, навіщо так високо піднімати вартість послуг ГТС України? Паралельно з цим звучить заява колишнього голови ГТС Макогона (екс-гендиректор ТОВ "Оператор газотранспортної системи України" Сергій Макогон – ред.), який каже, що вони готувалися до того, що не буде транзиту та заздалегідь провели консервацію як станцій, так і самої об'єднаної газотранспортної системи. Також з'являється заява нинішнього гендиректора ГТС Дмитра Липи, в якій йдеться про те, що компресорні станції дійсно заздалегідь були підготовлені. Також у заяві йдеться, що будуть законсервовані ті, якими ми не користуватимемося. Так, навіщо тоді піднімати тариф, якщо ви так ретельно підготувалися і у вас не буде витрат на станції, які ви законсервували? Зрозуміло, що відповіді на ці питання ми не почуємо. Якщо ця інформація неправдива, на неї мають відреагувати наші правоохоронні органи та поставити запитання, а, куди пішли гроші, які були у підприємства, а це десятки мільярдів гривень? Куди вони пішли, якщо не пішли на консервацію?", – зазначає Олег Попенко.

Експерт зазначає, що також виникає наступне питання, а, навіщо ГТС заплатила "Нафтогазу" гроші за вигадані борги, які могли б бути спрямовані на консервацію об'єктів? У підсумку, наголошує співрозмовник порталу "Коментарі", питань більше, ніж відповідей.

"Але найголовніше питання, а хто компенсуватиме різницю в тарифах, які зараз підняла НКРЕКУ? Адже, якщо ми говоримо про європейський ринок та європейські країни, то в цій ситуації будь-який розумний уряд має розробити механізми компенсації зростання тарифів. Як у тій же Німеччині це було у 2020-2022 роки, коли уряд витратив 300 млрд євро на компенсацію різниці тарифів, як для бізнесу, так і для населення. Румунія, найбідніша країна Євросоюзу, витратила 5 млрд євро на компенсацію в різниці тарифів під час ковіду. Пандемія вже закінчилася, а до кінця 2024 року в Нідерландах, одній із найбагатших країн Євросоюзу, досі працює фонд компенсації високих тарифів для домогосподарств, які сплачують понад 10% загального консолідованого доходу. До речі, в Україні така цифра дорівнює 15%. Але, на жаль, не розробляється проект компенсації тарифів для бізнесу через підвищення вартості транспортування газу", – зазначив експерт.

Тому, прогнозує Олег Попенко, у 2025 році на українців чекає як підвищення вартості тарифів, транспортування, розподілу, так і вартості електроенергії, тому що надалі цю різницю і оплатять ТЕЦ, ТЕС, які споживають газ для того, щоб виробляти електроенергію.

Для громадян це збільшення вартості "аукнеться" через продукцію підприємств

Голова Експертної платформи з енергоефективності (Expert Platform for Energy Efficiency) Ігор Черкашин зазначив, що причина подорожчання зрозуміла, адже плати за транзит газу не буде. Отже, немає й джерела коштів для забезпечення працездатності ГТС.

"Варіант просити грошей у партнерів навряд чи реальний. Залишити ГТС без обслуговування, значить перетворити її на металобрухт. Отже варіант лише — за рахунок споживачів. Поки що не побутових. До речі, такий розвиток передбачали вже давно. Дивно, що це сприймається як щось нове", – прокоментував експерт.

Ігор Черкашин додає, для громадян це збільшення вартості "аукнеться" через продукцію підприємств. Вона здорожчає.

Читайте також на порталі "Коментарі" — Єврокомісія підтвердила готовність припинити транзиту газу РФ через Україну.




Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.

Новини