Головна Новини Бізнес податки Амністія капіталів в Україні: помилки української влади
commentss НОВИНИ Всі новини

Амністія капіталів в Україні: помилки української влади

Експерти розповіли про особливості впровадження амністії капіталів в Україні і про можливі складнощі у зв'язку з цим

17 лютого 2021, 14:31
Поділіться публікацією:

Базова ставка амністії капіталів в Україні запланована на 5% від загальної суми. Але для активів, які перебувають за межами України, буде діяти спеціальна 9-процентна ставка. Про це заявив глава фінансового комітету Верховної Ради Данило Гетманцев. "Коментарі" разом з експертами розбиралися, які помилки українська влада вже допустила в питанні амністії капіталів і від яких її слід застерегти.

Амністія капіталів в Україні: помилки української влади

Амністія капіталів. Колаж: Д. Романюк/Comments.ua

Податкова амністія і доходи бюджету

Старший аналітик з податкових питань Інституту соціально-економічної трансформації В'ячеслав Черкашин звертає увагу, що на сьогодні масив наукових досліджень і міжнародної практики проведення податкових амністій показали, що такі є спірним або неоднозначним інструментом для зростання доходів бюджету.

"Досвід їх проведення дуже багатий, але досить суперечливий. Більшість швидше неуспішні, ніж успішні", — зазначає аналітик.

Він упевнений, що в такій ситуації, необхідно, щоб проведення амністії "made in Ukraine" уникнуло грубих помилок, а саме:

1. Ставка амністії

"Як правило, ефективними є проведені під помірні або знижені ставки, — розповідає В'ячеслав Черкашин. — У випадку з пропонованої базовою ставкою в 5% і 9%, амністія, швидше за все, не спрацює — з урахуванням того, що існуючі схеми оптимізації податкового навантаження надають, по-перше, законні, по-друге, висококонкурентні/менш дорогі для "гаманця і репутації" способи легалізації доходу. Наприклад, двосторонні угоди про уникнення подвійного оподаткування (під 5%), пасивні доходи всередині країни (під 0% — інвестицій в боргові папери України, 5% і 9%)".

2. Гарантії держави

На думку аналітика, субстанція, яка пропонується українцям під виглядом податкової амністії, поки для потенційних учасників не містить чітких і дієвих гарантій:

— імунітету від переслідування (інформація не стане підставою для подальших переслідувань як з боку корумпованих правоохоронних і контролюючих органів);
- безпеки (інтерес криміналітету);
- захисту репутації (порушення конфіденційності інформації, в т.ч. витік у ЗМІ).

3. Своєчасність

"Вкрай невдалий момент проведення амністії за нинішньої ситуації в економіці (криза і пандемія) та умонастрої в суспільстві (наростаюча невизначеність, недовіру до влади, масовий непрофесіоналізм чиновників, висока корупція, суди практично не забезпечують захист прав і свобод). Підіб'ємо підсумки: пацієнт скоріше мертвий, ніж живий", — резюмує В'ячеслав Черкашин.

Амністія без реформи не буде ефективною

Глава Директорату Асоціації франчайзингу України, віце-президент Асоціації інвесторів України Андрій Кривонос впевнений, що амністія без реформи не має цінності та ефекту.

"Обговорювати питання амністії не має сенсу без розуміння, до якої системи податків ми йдемо. Дискусія про ставку — взагалі трата часу, поки не буде відповіді на питання "І що далі?". Ну, задекларував рахунок панамського підприємства, заплатив 9% — і все?! Так в принципі та не задекларувавши його — теж все. На попередження про те, що не зможе використовувати в Україні, буде відповідь, що такий підприємець і планував це робити", — підкреслює Андрій Кривонос.

На його думку, хто найбільше переживає, так це держслужбовці та ті, хто зобов'язаний подавати декларації.

"Фактично для них сьогоднішня дискусія про ставку — торги про суму індульгенції, — вважає експерт. — Написав якийсь актив, заплатив за нього 5% або 9% — отримав резерв в декларації для отримання нових доходів на підставі минулих — роялті, продаж активу, оренда. "Жомові ями" (яма, яку використовують для відходів при виробництві цукру з буряка — ред.) Для всіх".

Андрій Кривонос акцентує, що амністія без загального декларування та стабільної податкової системи — тимчасове рішення для вузького кола осіб.

"Просив би депутатів повернутися до роздумів над стабільним податковим полем, наприклад, на базі проекту Податкового кодексу розвитку, концепція якого підготовлена учасниками Української ради бізнесу", — говорить віце-президент Асоціації інвесторів України.

Нагадаємо, у звіті бізнес-омбудсмена за 2020 рік відзначається, що серед скарг підприємців з величезним відривом лідирують податкові питання (61%). Ті, що йдуть на другому місці скарги на дії правоохоронних органів — лише 15%. Серед найпоширеніших податкових проблем підприємців в четвертому кварталі 2020 року було також блокування податкових накладних (177 скарг). "Коментарі" разом з експертами з'ясували, чому виникають ці проблеми — і як їх можна вирішити.



Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.

Новини