Головна Статті Бізнес економіка Паливний ринок України під час війни
commentss Cтатті Всі новини

Паливний ринок України під час війни

Бензин та дизель із Європи, а автогаз часто російський. Чим живе паливний ринок країни та як існує тіньовий ринок нафтопродуктів

29 вересня 2023, 23:45
Поділіться публікацією:

Паливний ринок опинився під жорстким ударом під час російської агресії проти України, коли навесні 2022 року його запаси в країні були настільки малі, що біля АЗС вишиковувалися кілометрові черги, і часто безрезультатно.

Паливний ринок України під час війни

Скільки буде коштувати бензин за заправках восени

Чим паливний ринок України живе сьогодні і яким буде завтра, розбиралися "Коментарі".

Раніше "гнали" бензин та дизель із Росії та Білорусі, тепер із Європи

До 24 лютого 2022 року український паливний ринок фактично повністю залежав від постачання з Росії та Білорусі, причому остання також реекспортувала і російські нафтопродукти.

За словами директора консалтингової групи "А-95" Сергія Куюна "Коментарі", на ці дві нині ворожі Україні країни припадало до 70% обсягів постачання всього палива. Ще 10% везли в основному морем з інших країн і 20% вироблялися на нафтопереробних підприємствах, що працювали в Україні.

Після 24 лютого паливний ринок відразу втратив 70% постачань, а подальші обстріли портів і нафтопереробних підприємств, що призвели до зупинення одних та знищення Шебелинського та Кременчуцького НПЗ, поставили країну на межу катастрофи. Вже у квітні Україна втратила фактично 100% своїх колишніх джерел палива, як зовнішніх, так і внутрішніх, що призвело до весняної кризи та майже повного пересихання АЗС.

В результаті, за словами директора зі стратегічного маркетингу мережі АЗК "БРСМ-Нафта" Олександра Мельничука, ринку довелося в найкоротші терміни перебудовувати всі свої ланцюжки поставок. І тепер основні постачальники палива в Україну – країни Європи та Азії. Хоча є нюанси.

Те, що сталося на паливному ринку України в 2022-му році, Сергій Куюн просто називає справжнім дивом, коли всього за 3-4 місяці вдалося повністю перебудувати весь ринок, а це не тільки нові постачальники, але і способи доставки палива.

"Раніше 90-95% палива везли залізничним транспортом, а тепер довелося переходити на автотранспорт і з'ясувалося, що, по-перше, бензовозів не вистачає, по-друге, вони не відповідають екологічним вимогам у Європі. Потрібен час на купівлю б/в бензовозів в Європі, їх оформлення тощо. У результаті з 1300 бензовозів до війни їх кількість зросла зараз приблизно до 5000. І це не кажучи вже про власне пошук палива на світовому ринку, де його вільних обсягів зазвичай трохи", – наголошує Сергій Куюн.

За все це довелося платити, причому насамперед українським автовласникам. Так, у момент гострого дефіциту палива за право купити бензин у Європі доводилося іноді платити за 1 тонну палива на 400 доларів дорожче, хоча середньою "премією" раніше вважалися 40 доларів. Звичайно це закладалося в ціну бензину. Зараз при налагоджених ланцюжках поставок переплати впали до 40 доларів, що говорить про стабільність поставок. Та й постачання палива залізничним транспортом вдалося довести приблизно до 50% від загальних обсягів.

Втім, залізничний транспорт з його великими обсягами постачання не завжди зручний, оскільки змушує використовувати нафтобази для їх зберігання, а вони є мішенню для ударів окупантів.

"За 2022 рік було знищено близько 30 таких нафтобаз, а всього з початку війни близько 50. Тим часом на одній такій нафтобазі згоріло паливо на суму в 5 мільйонів доларів. Такі втрати зазнає ринок. І це ми говоримо тільки про ті нафтобази і втрати, про які ми хоча б щось дізнаємося, насправді ж думаю масштаби ще більше", — підкреслює Сергій Куюн.

Гравців на ринку палива побільшало, але перший, як і раніше — ОККО

Оскільки на паливному ринку навесні 2022 року стався дефіцит, працювати на ньому стало вкрай вигідно і тому в цю вигідну нішу кинулися нові гравці, також почавши займатися постачанням бензину, дизеля та автогазу. За час війни, за словами Сергія Куюна, кількість учасників паливного ринку зросла втричі – зі 130 до 400 компаній.

Втім, основними компаніями за обсягами продажу залишаються – ОККО, WOG та БРСМ-Нафта. На їхню частку припадають найбільші обсяги продажів.

Як розповідав Forbes -Україна гендиректор мережі ОККО Василь Даниляк, у компанії швидко пристосовувалися до нових умов – вже у березні 2022 року уклали договори з новими постачальниками, а також використали нестандартні ходи. Наприклад, під час весняного ажіотажу з паливом на АЗС мережі ввели посаду людини, яка повідомляла, що стояла в чергах про наявність бензину і пропонувала поки що чекають замовити у неї їжу або напої.

В результаті за підрахунками Сергія Куюна, на частку ОККО припадає до 50% всіх податків, сплачених на паливному ринку великими компаніями, що говорить про великі обороти та високу маржинальність мережі.

Скільки саме палива споживає сьогодні Україна сказати складно, але у 2021 році наша країна імпортувала 1,26 млн тонн лише одного бензину.

Російський реванш на ринку автогазу

У грудні 2022 року в рамках продовження санкцій проти Росії набули сили обмеження на продаж нафтопродуктів із країни-агресора, що дало незвичайний ефект – різко виріс експорт російського автогазу, санкцій на який не було. Крім того, його продавали на початку 2023 року приблизно на 300 доларів дешевше за тонну, ніж у середньому на ринку у світі.

У результаті його основними покупцями стали країни Прибалтики, Польща, а також чорноморські країни, і вони, за випадковим збігом обставин, стали активними експортерами автогазу в Україну.

"У Литві лише один завод, який виробляє скраплений автогаз, у Латвії виробництва немає зовсім. Зрозуміло, йшлося про російський автогаз, який таким чином потрапляв на світовий ринок, будучи формально вже не з країни-окупанта. Для цього зазвичай російський автогаз змішували з паливом з інших країн і таким чином він ставав по документам з іншої країни", — говорить про основний спосіб провозити російське паливо в Україну Сергій Куюн.

Вже до весни 2023 року, за словами аналітиків, щонайменше 50% автогазу в Україні мали російське походження. Хоча з одного боку, це й знижувало його ціну – з середини січня до середини березня ціни на автогаз в Україні впали приблизно на чверть, з 28,26 грн за літр до 22,70 грн за літр, з іншого боку, йшлося про безпеку країни.

"Російський автогаз значно дешевший за європейський і існував ризик, що він витісняв останній з українського ринку, встановивши монополію, а потім ціна могла різко зрости, створивши чергову кризу", — пояснив "Коментарі" основну небезпеку російського автогазу в Україні Сергій Куюн.

З метою мінімізації ризиків Кабмін своєю Постановою №459 заборонив імпорт автогазу російського походження до України.

Втім, і експерти та учасники ринку визнають, що російський автогаз в Україні, як і раніше, є, аж надто це спокусливо для деяких компаній, хоча тепер це на порядок менші обсяги.

"Влада, з одного боку, і сумлінні учасники ринку з іншого, намагаються стежити за країною-походженням палива та уважно перевіряти документи та сертифікати компаній-постачальників. Але повністю російський автогаз з ринку не пішов", — наголосив директор зі стратегічного маркетингу мережі АЗК "БРСМ-Нафта" Олександр Мельничук.

У той же час Сергій Куюн попереджає про зростання імпорту дизельного палива з Туреччини, Індії, Румунії та Болгарії, які також збільшують його покупку в РФ.

"Туреччина сьогодні — імпортер російського дизеля №1 у світі, і вона ж його і експортує, що виглядає також підозріло, як із автогазом із країн Балтії", — каже експерт про нову спробу окупантів просочитися на український ринок палива.

Тіньовий ринок нафтопродуктів у "шоколаді" — рятують податки та дорога логістика

10 мільярдів гривень на рік – приблизно стільки може втрачати держбюджет через махінації на ринку нафтопродуктів, а частка тіньового сектора на ринку може становити 8-10%.

Це можна пояснити:

- бажанням компаній зекономити на податках, а споживачів – заощадити на витратах, купивши бензин за низькою ціною;

- дорогою логістикою для легальних компаній.

Економія на податках – головна "конкурентна" перевага тіньового сектора, оскільки робить ціну палива нижчою порівняно з легальними компаніями, в середньому на 15-20%. З іншого боку, ввозячи через західний кордон паливо, легальний учасник ринку має його ще довезти бензовозом до центру чи на схід країни, що дорожчає кінцеву ціну. У такій ситуації якийсь міні-НПЗ та сіра заправка при ньому на місці, не несуть таких витрат.

Повернення акцизу та ПДВ, які мали наповнити держбюджет для потреб ЗСУ, показало, як справи зі сплатою податків на паливному ринку.

Так, на своїй сторінці в соцмережі Facebook Сергій Куюн порахував, що майже з 60 гривень за літр ціни бензину, до держскарбниці йдуть максимум 2,4 грн або 4,8%. Та й ті платить лише компанія ОККО (ред, у своїх постах Сергій Куюн часто захищає чи промотує бренд ОККО). Решта учасників ринку обходиться куди меншими платежами, а мережа АЗС Avantage 7 працює так, що на кожному літрі палива ще держава винна їм 44 копійки.

З іншого боку, як зізнається Сергій Куюн, такі махінації з податками дозволяють мережам АЗС тримати для споживачів нижчу ціну, та й зарплати в компаніях часто набагато нижчі від середньої по країні в 17 тисяч гривень.

За словами директора зі стратегічного маркетингу мережі АЗК "БРСМ-Нафта" Олександра Мельничука, на 6000 АЗС, які працюють на ринку легально, припадає приблизно 600 "чорних" заправок, які використовують паливо з нелегальних міні-НПЗ.

"Бензин на таких заправках коштує щонайменше на 5 гривень дешевше, ніж на білих, і тому багато споживачів купують відвертий фальсифікат, ризикуючи своїм авто. Тож приблизно 10% ринку палива сьогодні перебуває у тіні, але точних даних сказати не може ніхто", — пояснив "Коментарі" Олександр Мельничук.

Втім, самі ці міні-НПЗ, які працюють "по сірому", також стають ціллю ударів окупантів.

Ціна на нафту критично важлива і не повинна перевищувати 95 доларів за барель

Тим часом восени паливний ринок країни чекає на нові зміни і справа не тільки в ракетних обстрілах.

"Проблема не в тому, скільки коштуватиме бензин, коли обстріли посиляться, а в тому, щоб він був і як привезти. Наприклад, інфраструктури дунайських і південних портів, через які також йшло паливо, сильно зруйновані і цей шлях доставки практично закритий: кожні 2 тижні в середньому потрапляє під удар 1 нафтобаза. З іншого боку, це стимулює учасників ринку шукати нові шляхи, тож до погіршення ситуації ринок готується заздалегідь", — стверджує Сергій Куюн.

У той же час, якщо бензин буде, то передбачити його ціну буде важко, адже вона повністю залежить від світових цін на нафту, які з літніх 75 доларів за барель зросли до 93,9 доларів на кінець вересня.

"Якщо барель коштуватиме не дорожче за 95 доларів, ціну бензину в Україні вдасться утримати на рівні 60 гривень за літр, інакше зростання цін неминуче", — наголосив Сергій Куюн.

Приблизно 56-59 гривень за літр бензину при 95 доларах за барель – такий прогноз цін на бензин директора зі стратегічного маркетингу мережі АЗК "БРСМ-Нафта" Олександра Мельничука.

"Кожен долар зростання ціни на барель нафти у світі – приблизно 50 копійок до ціни літра бензину в Україні", — наводить нехитру формулу залежності цін на бензин в Україні від світових нафтових цін Мельничук.

Також співрозмовник "Коментарі" уточнює, що впливатиме на ціну бензину курс долара та інтенсивність ракетних обстрілів росіян.

Словом, українцям доведеться платити більше. Але є й альтернативний вибір – ризикувати, купуючи "бодягу" на 5-10 гривень менше.



Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.
comments

Обговорення

Поділіться своєю думкою!


Новини