Головна Новини Бізнес Агро Штрафи за перегруз: основні недоліки нових правил габаритно-вагового контролю
commentss НОВИНИ Всі новини

Штрафи за перегруз: основні недоліки нових правил габаритно-вагового контролю

За словами експерта, на аграрія лягає необхідність вигадати механізм визначення ваги автомобіля, щоб убезпечити себе від штрафних санкцій

1 жовтня 2021, 17:39
Поділіться публікацією:

З 1 жовтня в Україні починають діяти нові правила габаритно-вагового контролю та відповідальності за їх порушення учасників перевізного процесу – автоперевізників та вантажовідправників. Однак, саме останні від таких змін постраждають найбільше, оскільки відповідальність та штрафні санкції для вантажовідправників виявились найвищими. Що не так з новими правилами – порталу "Коментарі" розповів експерт із питань логістики Аналітичного центру "Розумна країна" Всеукраїнської аграрної ради (ВАР) Руслан Кальницький.

Штрафи за перегруз: основні недоліки нових правил габаритно-вагового контролю

Основні недоліки нових правил габаритно-вагового контролю - фото з відкритих джерел

Фахівець нагадав, що новими правилами вводиться адміністративна відповідальність для вантажовідправника за зазначення у товарно-транспортній накладній (ТТН) неправильних даних щодо маси та габаритів вантажу, якщо за фактом авто з вантажем перевищує граничні габаритно-вагові норми. Виконання цієї норми буде особливо важким для агровиробників. Адже, щоб знати точну масу, приміром, зерна, яке відправляється з поля до порту чи елеватора, автівку потрібно зважити. Але де взяти у полі ваги? Таким чином, на аграрія лягає необхідність вигадати механізм визначення ваги автомобіля, щоб убезпечити себе від штрафних санкцій.

"І про це дійсно необхідно думати, адже штраф за перевищення габаритно-вагових норм на дорогах для вантажовідправника немалий – 51 тис. грн. Мало того: покарання за таке порушення є дискримінаційним щодо вантажовідправника. Адже для перевізника передбачена градація штрафних санкцій в залежності розміру перевищення: якщо норми перевищуються від 5% до 10% — штраф 17 тис. грн. Від 10% до 20% — штраф 34 тис. грн, понад 30% — штраф 51 тис. грн. Для вантажовідправника, умовного аграрія, такої градації не передбачено. За будь-яке перевищення габаритно-вагових норм він платитиме одразу найвищий штраф – 51 тис. грн. Тобто, якщо працівники Укртрансбезпеки, зупинивши на дорозі вантажний автомобіль, виявлять перевантаження, скажімо на 2%, то вантажоперевізник не платитиме нічого, а вантажовідправник заплатить 51 тис. грн", — пояснює Руслан Кальницький. 

Але і це, за словами фахівця, ще не все. Вантажовідправник може заплатити штраф двічі, якщо везе вантаж власним транспортом. У цьому випадку він виступає і вантажовідправником, і вантажоперевізником. І в разі виявлення перевантаження автомобіля змушений буде платити штраф один раз як вантажовідправник, інший — як вантажоперевізник. Це суперечить частині першій статті 61 Конституції, яка визначає, що ніхто не може бути двічі притягнений до юридичної відповідальності одного виду за одне й те саме правопорушення.

"Є ще один момент. Законодавство передбачає, що вантажовідправник буде притягуватися до адміністративної відповідальності в спрощеному порядку. Ця процедура схожа на ту, як сьогодні визначають порушників за перевищення швидкості автомобілем через відеокамери спостереження. За таких обставин постанова про порушення виноситься без участі порушника, без складання протоколу, без отримання пояснень. Але якщо за номером автомобіля можна з'ясувати, хто власник транспорту, то хто вантажовідправник — на камерах не видно. Тому наразі незрозуміло, яким чином буде встановлюватись, що в транспорті вантаж конкретного вантажовідправника до того, як буде запущено Електронний Реєстр товарно-транспортних накладних. А такого ще не існує — його розробку, створення і запуск покладено на Кабінет міністрів", — продовжує експерт ВАР. 

Руслан Кальницький пояснює, що в законі є спрощена процедура залучення вантажовідправника до адміністративної відповідальності за перевантаження, але немає переліку доказів, за якими це порушення будуть доводити, і це не відповідає принципу правової визначеності, яким повинен відповідати будь-який закон. Тому, вважає він, поки не запрацює Електронний реєстр ТТН, який дозволить прив'язувати конкретне перевезення до конкретного вантажовідправника, залучати вантажовідправника до відповідальності потрібно у загальному порядку — зі складанням протоколу, з отриманням пояснень вантажовідправника, у відкритому порядку.

Експерти аналітичного центру Всеукраїнської Аграрної Ради "Розумна країна" наголошували на всіх цих невідповідностях ще на етапі другого читання законопроєктів №3742 та №3743, якими вводились дані норми і які наразі вже прийняті та стали законами №1534-IX та № 1582-IX відповідно.

"Ми вже готуємо новий законопроєкт, покликаний виправити основні недоліки згаданих законів. Він передбачатиме встановлення однакового підходу щодо притягнення до відповідальності за однакове порушення вантажовідправника та перевізника. Запровадження градації розмірів штрафів за перевищення граничних норм габаритно-вагового контролю для вантажовідправника. Також пропонується прибрати подвійне притягнення до адміністративної відповідальності за одне й те ж порушення, якщо перевізник та вантажовідправник є однією особою. Наразі, щоб уникнути високих штрафів, вантажовідправникам варто слідкувати за масою вантажу та не перевищувати граничних норм", — резюмував Руслан Кальницький. 

Також у матеріалі видання "Коментарі" - Високі тарифи та непідготовленість УЗ: експерт про критичне питання в сільськогосподарській галузі. 



Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.
Джерело: https://comments.ua/
comments

Обговорення

Поділіться своєю думкою!


Новини