comment

Рубрики

comment

МЕНЮ

Головна Новини Бізнес новини компаній З "Укрзалізниці" хочуть списати борги Донецької залізниці: до чого тут російський капітал
commentss НОВИНИ Всі новини

З "Укрзалізниці" хочуть списати борги Донецької залізниці: до чого тут російський капітал

9 вересня 2021 року "Укрзалізницю" вже позбавили 78 млн грн за позовами "Донбасенерго" - виконавча служба Мін'юсту відкрила виконавче провадження і гроші були списані з рахунку компанії

14 вересня 2021, 11:26

Член наглядової ради державного акціонерного товариства "Укрзалізниця" (УЗ) Сергій Лещенко завив, що здійснюються спроби списати гроші з УЗ за борги Донецької залізниці (ДЗ), активи якої залишилися на неконтрольованих територіях ЛНР / ДНР.

З "Укрзалізниці" хочуть списати борги Донецької залізниці: до чого тут російський капітал

З "Укрзалізниці" хочуть списати борги Донецької залізниці - фото з відкритих джерел

Наскільки описана Лещенком ситуація відповідає дійсності? Чи існують озвучені ризики? Або він намагається обілити нинішнє керівництво і наглядову раду УЗ, до яких є чимало запитань? Щоб розібратися в цих питаннях, видання "Коментарі" звернулося до експертів.

Те, що відбувається сьогодні — ігри, в тому числі закулісні, які приносять комусь гроші

Кандидат економічних наук Андрій Рязанцев, який з грудня 2016-го до 30 травня 2019-го був директором з економіки та фінансів АТ "Укрзалізниця", а з червня 2019 по травень 2020-го — директором з розвитку бізнесу АТ "Укрзалізниця", зазначає, що проблема боргів ДЗ існує з моменту початку конфлікту.

"Значна частина майна (локомотиви, вагони) залишилася на непідконтрольній території. Але до останнього часу УЗ надійно охороняв закон про мораторій на стягнення коштів УЗ за тими ж залізницями, майно яких не вдалося, у зв'язку з військовими діями, повернути, — пояснює Андрій Рязанцев. — У ті роки, коли я працював в УЗ, у нас навіть була позитивна практика судових рішень з приводу того, що УЗ не є правонаступником даних боргових зобов'язань. Раз вона не прийняла активи, відповідно, не могла прийняти і пасиви. До речі, дата початку УЗ в новому вигляді, у вигляді єдиної структури, до якої увійшли раніше існуючі держпідприємства — кінець 2015 року".

Втім, зазначає експерт, прецеденти стягнення коштів були.

"До введення мораторію банк ПУМБ Ріната Ахметова і група ТАС Сергія Тігіпка встигли виграти судові справи і отримати з УЗ свої борги. Потім ще були випадки, коли за рішенням суду стягували з УЗ чималі суми за якоюсь цікавою справою, де фірма була ліквідована, але її відновили і швидко провели все через судові інстанції, списавши гроші з УЗ. Постійно такі проби здійснювалися, шукали дірки в цій обороні, щоб гроші отримати, — розповідає Андрій Рязанцев. — І все ж на нас було рішення про тимчасовий мораторій на такого виду борги до моменту, поки не будуть завершені військові дії і УЗ не зможе прийняти відповідні активи до себе на баланс. В той момент і пасиви — борги теж підлягатимуть виплаті".

Але потім, продовжує експерт, з'явилися "найрозумніші", які вирішили шляхом прийняття судових рішень, через судову практику, дістатися до грошових коштів, які УЗ теоретично повинна.

"І базуючись на практиці даних вельми сумнівних рішень судових інстанцій, які значною мірою суперечать закону про мораторій на примусове стягнення відповідних боргів, з'явилася можливість за певних обставин намагатися стягнути їх з УЗ. Але ж це не звичайні борги, за тими ж кредитами, пов'язаними з ДЗ. Здебільшого — мова про банки з російським капіталом. Що в нашому випадку, безумовно, додає ситуації ще більший резонанс", — підкреслює Андрій Рязанцев.

Цей резонанс, на його думку, використовує Лещенко, граючи в популізм.

"Він намагається піаритися на темах, які найбільш гарячі. Я вже не звертаю уваги на те, що він пише, як заламує руки, розповідаючи, як багато сил вони витратили, щоб відстояти ці гроші до останнього. Як вони борються. Якби дійсно боролися, завчасно вирішували б ці питання на рівні керівництва держави, як свого часу робили ми, коли домагалися прийняття рішень судами про те, що УЗ не є правонаступницею цих боргів. Але для цього потрібно працювати, а не сидіти постійно в Фейсбуці, в телеграм-каналах, займаючись популізмом, — зазначає Андрій Рязанцев. — Подібними заявами Лещенко, як мені здається, намагається відвести увагу правоохоронців від тих, хто власне ці схеми десь і курирував від УЗ. Адже якщо ці борги обслуговують, значить це комусь потрібно. І те, що відбувається сьогодні — ігри, в тому числі закулісні, які приносять комусь гроші".

Факт стягнення з і так напівмертвого підприємства великих сум на користь гаманців з РФ — це повна маячня

Експерт із питань транспорту і дорожньої галузі Владислав Притоманов нагадує, що в 2013 і тим більше з 2014 року, УЗ була в критичному становищі. Навіть до втрати вантажопотоків Донецької залізниці нерідко доводилося збирати на виплату зарплат за всіма кредитними лініями.

"З початку 2014-го це стало дуже помітно — і УЗ брала кредити у всіх банків, які були згодні дати гроші. І під будь-які відсотки. Так, ТАСкомбанк видав кредити УЗ в 2014 році за 80 млн грн (ліміт за нормативами НБУ) під 22-25% річних. На кожну ЖД. На той момент така була система. Сама УЗ була не більше ніж засобом взаєморозрахунків і координатором майже незалежних ЖД. І кредити бралися саме на них. Тому кредит, про який говорить Лещенко, таки був. І був абсолютно законний — і взятий з дозволу Києва", — зазначає Владислав Притоманов.

Інше питання, продовжує він, що зв'язок з Донецькою залізницею був як мінімум до 2017 року. І зарплату виплачували також і після захоплення управління УЗ в Донецьку.

"Тому та сторона точно знала, що використовує нас і не буде нести ці зобов'язання (хоча хто його знає, як з них вибивають гроші). Наші управлінці або були занадто наївні, або думали що поточна ситуація неможлива, — вважає Владислав Притоманов. — Факт стягнення з і так напівмертвого підприємства великих сум на користь гаманців з РФ — це повна маячня. Кожен військовий, волонтер, просто співчуваюча Україні людина, кожен з тих, хто не мріє стати підстилкою для Путіна, отримав в обличчя позицію держави — всі смерті і війни були для того, щоб забрати ваші гроші і віддати злодіям і окупантам. А особисто Лещенко просто наткнувся на дійсно правильну історію".

Раніше "Коментарі" писали, що в швидкісних поїздах "Укрзалізниці" заробив онлайн-кінотеатр.


Читайте Коментарі в Google News

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб першими дізнатися про найважливіші події!


Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.
Джерело: https://comments.ua/
comments

Обговорення

Новини

Підписуйтесь на повідомлення, щоб бути в курсі останніх новин!