За даними Укравтопрому, в червні на українському ринку нових легкових автомобілів продали 2,9 тис. машин, в порівнянні з попереднім місяцем обсяг зріс на 14%, але це на 67% меншим ніж торік. Які прогнози щодо розвитку авторинку після повернення мита та
оподаткування ПДВ на імпортні товари та розмитнення авто з 1 липня? Чи
зросте в найближчі роки попит на електроавтомобілі? Про це розповіли експерти.
Фото ілюстративне / Pixabay
Фінансово-економічний оглядач Богдан Слуцький говорить, що є низка причин, які можуть пояснити значне зменшення попиту на нові
автомобілі в середині країни порівняно з показниками минулого року.
"Безумовно, найголовніша причина — це початок повномасштабної війни рф
проти України, яка призвела до суттєво скорочення бізнес-активності в
державі, а відповідно значно знизилася платоспроможність громадян. Ще
однією причиною, яка також є похідною від війни, — це кратне
подорожчання автомобільного пального та його дефіцит, який досі повністю
неурегульований. Не менш важливою причиною зменшення попиту на нові
автомобілі в середині країни була донедавна працююча можливість
безмитного ввезення вживаних автівок без плати будь-яких митних зборів
та податків (окрім пенсійного внеску). Тобто для громадян набагато
привабливішим було завезти авто з-за кордону без податків і вистояти при
цьому багатокілометрову чергу на кордоні, ніж переплачувати за купівлю
нової автівки одразу в Україні, імпортованої до цього зі сплатою усіх
обов‘язкових платежів до держбюджету", — наголошує експерт.
Після повернення оподаткування та митних платежів за ввезення
вживаних авто, на думку оглядача, значно зменшить попит на такі автомобілі порівняно з
показниками минулих місяців.
"Однак, на жаль, значно не призведе до
пожвавлення внутрішнього автомобільного ринку, оскільки, по-перше,
актуальна проблема низької платоспроможності громадян, а, по-друге, все
ще залишаються великі ризики пошкодження авто через ризики війни, які
багато страхових компаній страхувати не мають великого бажання.
Що стосується електрокарів, то впевнений, що за ними майбутнє і попит на
них серед українців буде тільки зростати. Цьому сприятиме бажання
уникнути проблем дефіциту та подорожчання пального, а також залишається
законодавча можливість ввозити електроавтомобілі з-за кордону без сплати
податків та митних платежів, що збільшує вигідність купівлі такого
варіанту порівняно з класичними автомобілями", — додає Богдан Слуцький.
Олександр Морщавка говорить, що наразі, незважаючи на воєнний час, попит на нові авто стабільний. Втім, стрімке падіння продажів, якщо порівнювати з роком минулим цілком логічне.
"Доходи населення через війну скорочуються. Втім потреба в легковиках — висока. Витрати на власний транспорт для багатьох зараз в пріоритеті, бо може допомогти переміститись в більш безпечне місце. Ринок нових машин останні кілька місяців пригальмував і через безмитне оформлення авто на єврономерах. Так звані "євробляхи" збили попит на іномарки з конвейєра. Втім зрозуміло, що митні стягнення необхідно було повертати заради бюджетних доходів. З іншого боку скасування "нульового" акцизу "заморозить" імпорт вживаних авто з-за кордону та призведе до підвищення цін на новий транспорт в Україні", — пояснює експерт.
На думку Олександра Морщавки, наразі не можливо дати точний прогноз щодо електрокарів, але електричні засоби пересування завойовують ринок.
"Про електромобілі я би утримався від прогнозу. Зрозуміло — це перспективний ринок як з боку дефіцитних нафтопродуктів, так і з боку їх екологічності. Але поки що в умовах обвалу доходів — це не є масовою покупкою. З електротранспорту вже зараз шалений попит на електросамокати та електровелосипеди", — говорить він.
Як писав портал "Коментарі", як війна впливає на ситуацію на ринку нерухомості та які прогнози.