Рубрики
МЕНЮ
Таисия Ерохина
Верховна Рада України в ході позачергового засідання 25 серпня ратифікувала меморандум з Європейським Союзом про отримання Україною макрофінансової допомоги в сумі до 1,2 млрд євро. Поки отримаємо половину. Умовами отримання, серед іншого, є зобов'язання забезпечити прозорість медичних закупівель, провести податкову і митну реформу, посилити незалежність судової системи, системи держуправління та антикорупційних органів, прокуратури, а також забезпечити прозорі умови та чесну конкуренцію на ринку газу в Україні. "Коментарі" дізналися у експертів, які з цих умов влада може виконати, а які — ні, й чому, а також — чи потрібні нам гроші Заходу під нові й нові умови.
На думку політичного експерта Олега Петровця, все залежить від термінів, протягом яких слід виконати умови для отримання кредиту.
"Якщо врахувати, що з приходом нової влади ВР почала працювати в турборежимі, то навряд чи можна очікувати глибинних і якісних змін у ключових питаннях, — упевнений політексперт. — Наприклад, проведення податкової та митної реформи цього року очікувати точно не варто. Це вимагає величезних фінансових витрат, а також радикальних змін в концепції митної системи — її диджиталізації та автоматизації. До того ж в рік пандемії коронавірусу недоцільно створювати додаткове навантаження на бізнес і платників податків".
Якщо ж говорити про незалежність судової системи та антикорупційних органів — то тут, вважає Олег Петровець, позитивні зміни можливі, проте поверхневі.
"Роблю ставку на те, що восени прем'єр-міністром призначать Саакашвілі. А разом з цим призначенням почнеться перший етап роботи з новою концепцією судової реформи, яку нещодавно презентував Міхо. Це як раз одна з тих умов, яку може реалізувати влада до кінця поточного року", — говорить політексперт.
Політичний аналітик Максим Маньковський зазначає: "Вже дуже добре, що ми все менше дискутуємо про те, чи потрібна взагалі країні фінансова допомога наших західних партнерів. Все більше людей розуміють, що поле для маневру в нас дуже обмежене".
Можна звичайно залишитися бідною, але гордою країною і відмовитися від допомоги. При цьому почати друкувати зайві гроші, для того, щоб закрити дірку в бюджеті, тим самим розхитуючи маховик інфляції й далі — з усіма наслідками для економіки. А можна піти на умови кредиторів і взяти гроші, збільшивши суму державного боргу, розуміючи, що віддавати будуть наступні покоління українців, підкреслює аналітик.
"Зрозуміло, що обидва варіанти відрізняються тільки тим, що другий поганий, а перший дуже поганий, — вважає Максим Маньковський. — Вчора ВР пішла за другим варіантом, погодившись на умови кредиторів почати реформи, без реалізації яких жоден нормальний інвестор, при здоровому розумі та пам'яті, не вкладатиме гроші в нашу країну".
При цьому дуже сумно, за словами аналітика, що владі, яка прийшла на хвилі обіцянок типу "нові обличчя", "нова політика", потрібно давати ще і стусана, щоб вона починала реальні реформи.
"З чим першим стикається інвестор, коли починає бізнес в Україні? Правильно, з податковою і митницею. Ці дві служби, це якийсь "спрут", з яким борються "успішно" всі наші чиновники протягом 29 років незалежності, — підкреслює Максим Маньковський. — Куди поділися прозорі конкурси для відбору керівників цих служб? Зараз чергова група виторгувала хлібне місце на чолі митниці — та вже розставляє своїх людей на потоки. Судова система і її реформа — це взагалі як метро на Троєщину: можна обіцяти вічно, при цьому ніхто не вірить, що це буде. І так можна йти по кожному пункту меморандуму".
Правда, відзначає експерт, в питанні ринку газу, дійсно помітне просування, тому один з пунктів можна записати в актив.
"Але в цілому, на цей момент можна констатувати факт, що клептократії (від грец. Κλέπτειν "красти" κράτος "панування, влада"; буквально "влада злодіїв" — ред.) Вже встають в повний зріст. Тому залишається тільки надія, що Європа ні в якому разі не відвернеться від нас. А у наших політиканів з'явиться розуміння, що на одних гаслах і красивих музичних шоу довго виїжджати не вийде", — резюмує Максим Маньковський.
Координатор проекту ГУрУ (Громадський Уряд України) Павло Себастьянович нагадує, що після Майдану у всіх меморандумах з МВФ і ЄС нам дають якісь завдання в обмін на надані гроші.
"І тут питання — потрібні чи ні нам їхні гроші? Моє переконання, що у нас, попри масове розкрадання, є величезна кількість ресурсів, що не освоєні та не виведені в легальне поле. І ми можемо обійтися без грошей колективного Заходу, — каже Павло Себастьянович. — Але уряд постійно бере гроші в борг. Під певні зобов'язання".
У підсумку, відзначає експерт, ми продовжуємо закуповувати фармакологію на Заході, а в наглядових радах наших компаній продовжує засідати чужорідний топ-менджемент, отримуючи величезні зарплати та не звітуючи про свою діяльність. Існуючи окремо від всієї країни.
"І ці "реформи" Захід хоче продовжувати, — підкреслює Павло Себастьянович. — Так само як отримати можливість брати участь в ряді інших призначень. Але вони ніби не розумію, що у нас в цих відборах бере участь криміналітет, який тісно зрісся в Україні з судовою та правоохоронною системою. Я — за те, щоб у нас були чесні суди, виконавчі служби. Але спершу потрібно навести інституційний порядок. Чого ніхто поки не може, тому що це спрут на всю країну — монополізовані кримінальні псевдоправоохоронні, псевдосудебні структури. І ніхто за нас ці авгієві стайні не розчистить".
А тому, впевнений експерт, влазити зараз в чергові борги під нові зобов'язання — це ще більше послаблювати Україну, продовжуючи здавати закордону наші підприємства.
"При цьому, — зазначає Павло Себастьянович, — ми не бачимо розвитку ні з видобутку газу, ні з перевезень УЗ, ні появи нових потужностей. Деякі фінансисти просто розглядають це як актив, що дыэ, на якому можна заробляти. І обслуговують приватні інтереси, але точно не інтереси держави Україна".
Раніше експерти розповіли, які можуть бути наслідки нових кредитів України, за допомогою яких уряд хоче покривати дефіцит бюджету.
Новини