Головна Новини Бізнес економіка Дефіцит палива в Україні: як вирішити проблему – і чому зростуть ціни
commentss НОВИНИ Всі новини

Дефіцит палива в Україні: як вирішити проблему – і чому зростуть ціни

Експерти розповіли, що необхідно робити, щоб уникнути проблем із дефіцитом палива

30 квітня 2022, 14:35
Поділіться публікацією:

В Україні – гострий дефіцит пального через обстріл з боку РФ української інфраструктури та блокування нею наших портів. На цьому наголошував президент під час чергового звернення. Кабмін ухвалив зміни до держрегулювання цін на нафтопродукти, які нібито дозволять протягом 7 днів вирішити питання дефіциту пального на АЗС. Експерти розповіли виданню "Коментарі", які заходи слід вживати, щоб вирішити проблему.

Дефіцит палива в Україні: як вирішити проблему – і чому зростуть ціни

Паливо - фото з відкритих джерел

Через те, що російські окупанти знищили більшість українських нафтобаз, у нас немає можливості накопичувати паливо, пояснює економічний та політичний експерт Тарас Загородній. До того ж, нагадує він, знищено нафтопереробний завод (НПЗ) у Кременчуці.

"Виникла потреба в імпорті палива. Причому – у великій кількості. Щоб його вистачало і для забезпечення армії, і потреб громадянського населення. Зробити це непросто. Потрібно знайти на ринку (насамперед – європейському) вільні обсяги палива. Сплатити, привезти. Як доставляти? Бензовозами. Їх також треба десь знайти. Забезпечити логістику, розвіз. Де-факто всі повинні працювати "з коліс". Майже день у день проходити кордон – і доставляти паливо на заправки", – зазначає експерт.

До того ж, продовжує він, постало питання, пов'язане з регулюванням цін на паливо. Кабмін раніше встановив граничні ціни, за якими вже не вигідно завозити до країни паливо.

"А тут ще наші "стратеги" заговорили про необхідність піднімати акцизи, щоби ще більше збирати з ринку гроші. Але начебто скасували це рішення. І правильно. Тому що з огляду на складну ситуацію має бути повна лібералізація ринку. Завозь – не хочу… Максимальне спрощення всіх митних процедур. Можливо, пріоритетний пропуск бензовозів, які заїжджатимуть до нас із тих же Румунії та Польщі, – розмірковує Тарас Загородній. – Державний апарат в Україні має стати більш розторопним. На жаль, поки що цього немає. Коли до того ж Києва повернулося більше людей (після того, як там припинилися активні бойові дії, хоч ракетні обстріли, на жаль, продовжуються), кількість завозеного палива не змінилася. Через війну виник серйозний дефіцит. Уряду слід розуміти, як діє ринок, прогнозувати ті чи інші речі. І, можливо, звертатись до наших партнерів. Особливо американським. Щоб у рамках того ж ленд-лізу вони допомогли нам розв'язати паливну кризу".

Адже ленд-ліз для України, який у США цього тижня підтримала і Палата представників, передбачає не лише військову, а й громадянську допомогу, наголошує експерт.

"Те ж саме паливо, бензовози цілком можуть входити в "пакет". І США можуть допомогти нам забезпечити цей ресурс. Нашому уряду просто слід чітко пояснити, що нам потрібно стільки бензовозів, щоб у день надходила така кількість палива, за такими маршрутами, – зазначає Тарас Загродній. – І, безперечно, Кабмін має зняти всі обмеження на торгівлю паливом. Це все, звичайно, добре, але в результаті створюється дефіцит, який нам нічим покрити".

Крім того, на думку експерта, було б правильно створити мережу міні-НПЗ. Наприклад, на території Західної України. Щоб вони могли виготовляти якісь марки бензину.

"Підпільні виробництва були в нас раніше. Є й тепер. Потрібно вивести їх "на світ". Дати можливість заробляти легально – та покривати дефіцит палива. З військової точки зору російським не варто витрачати ракети (яких у них все менше), ганяючись за кожним бензовозом, за кожним міні-НПЗ, – вважає Тарас Загородній. – Наголошую, Кабміну слід бути спритнішим. Тоді як військова, армійська структура у нас працює добре, державний апарат, на жаль, як був на дрімучому рівні, так і залишається".

Економічний та політичний експерт Борис Кушнірук наголошує, що можливості для постачання палива в Україну різко звузилися.

"Ми можемо отримувати його лише суходолом із прикордонних країн ЄС – Румунія, Польща, Словаччина. Не факт, що допоможе Угорщина, яка може назвати це військовою допомогою. Є питання щодо Молдови, яку тисне Росія. А нам важливо максимально насичувати ринок постачанням. При цьому розуміючи, що підняти ціну доведеться. Так, це боляче. Неприємно. Але важливо зрозуміти, що це є тимчасово. І що можна трохи пом'якшити больовий шок, усунути маніпуляції. Є ціна палива на європейських ринках плюс транспортні витрати. Є маржа, наприклад, 20-30%. А те, що вище, підлягає оподаткуванню за вищою ставкою. Щоб збити наміри надмірно накрутити ціни", – пояснює експерт.

Він зазначає, що в ситуації дефіциту завжди потрібний певний термін, щоб усе збалансувати.

"Оскільки – ажіотаж. Люди масово закуповують паливо, навіть про запас. За принципом – краще куплю сьогодні, бо хто знає, що буде завтра… Наголошую, для стабілізації потрібен певний час. І щоб наситити ринок, доведеться лібералізувати поставки. Це призведе до певного зростання цін, особливо на 95-й бензин. Що стосується дизеля, який йде, насамперед, на військові потреби (армії, територіальній обороні), тут ціну необхідно контролювати. А те, що йде на вільний ринок – відпустити. Щойно ситуація стабілізується, ринок насититиметься, ціна піде вниз", – прогнозує Борис Кушнірук.

Як повідомляли раніше "Коментарі", Кабмін ухвалив рішення залишити ціни на газ для населення без змін.



Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.
comments

Обговорення

Поділіться своєю думкою!


Новини